Ursus z najtańszą ofertą na autobusy elektryczne dla Zielonej Góry
Zielona Góra rozstrzyga przetarg na dostawę 47 fabrycznie nowych elektrycznych, niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 12 metrów. Najniższą ofertę w jednym z największych postępowań publicznych na autobusy elektryczne w Europie złożył Ursus SA.
Propozycja Ursusa opiewa na kwotę 96 mln zł brutto, zaś budżet zamawiającego ustalono na poziomie 102 mln zł brutto. Konkurencyjna oferta firmy Solaris wyniosła 101 mln zł brutto. Obie spełniły wszystkie zgłoszone przez zamawiającego wymogi formalno-prawne.
Obecny przetarg, ogłoszony przez MZK w Zielonej Górze, rozpisany został ponownie po tym jak obie firmy w poprzednim postępowaniu przekroczyły zakładany przez miasto kosztorys. Propozycja Solarisa wyniosła wtedy 104,9779 mln zł brutto, a konsorcjum Ursus Bus 7 (Ursus Bus i Ursus) złożyło ofertę na kwotę 104,9997 mln zł brutto.
W obecnym postępowaniu, którego termin minął 24 maja, mogły brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały zamówienia na minimum 15 pojazdów elektrycznych pow. 7,5 t DMC, w tym jedno zamówienie na dostawę co najmniej siedmiu fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich.
Zmianie uległy kryteria wyboru ofert. Kluczowa pozostała cena (60 proc.), kolejne punkty można było otrzymać za gwarancję, skrócenie terminu pierwszej dostawy autobusów, zużycie energii elektrycznej autobusu poniżej 1 kWh/km oraz monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (po 10 proc.).
MZK w Zielonej Górze termin pierwszej dostawy przewiduje na 1 lipca 2018 r., a wykonawca może zaoferować jego skrócenie o maksymalnie miesiąc. Wymogiem jest trzyletnia gwarancja. Punktowane jest jej wydłużenie o okres do 24 miesięcy. Realizacja dostaw powinna nastąpić do 30 listopada 2018 r.
Zielona Góra wkrótce stanie się krajowym liderem w elektryfikacji transportu miejskiego. – Miasto Zielona Góra od około 5 lat przygotowuje się do wymiany taboru komunikacji miejskiej na elektryczny. W tym czasie testowano kilka modeli autobusów elektrycznych, między innymi Solarisy – 9-metrowy i 12-metrowy, a także Skodę czy Ursus. Podczas testów pojazdy były oceniane pod względem technicznym, praktycznym i wizualnym. Przede wszystkim jednak uwagę zwracano na ilość zużytej energii podczas obsługi linii autobusowej. Ocena każdego z pojazdów jest inna, każdy ma swoje plusy i minusy. Testy te są bardzo wartościowe, bo pozwalają na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami, które pomogą w przyszłości wybrać opcje najkorzystniejsze – informowała portal Gramwzielone.pl Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.
Oprócz zakupu autobusów elektrycznych przewiduje się instalację stacji ładowania autobusów elektrycznych, które zostaną ulokowane na pętlach autobusowych oraz w zajezdni należącej do miejskiego przewoźnika.
Na pętlach autobusowych zostaną zamontowane systemy ładowania prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW, a na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW, a także stacja ładowania o mocy 400 kW.
Więcej na ten temat w artykule: Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej.
red. gramwzielone.pl