Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej

Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej
Fot. Gramwzielone.pl (C)
REKLAMA

Pierwsze polskie miasta przygotowują się do wdrożenia w miejskim transporcie autobusów napędzanych energią elektryczną. Wkrótce krajowym liderem w tym zakresie ma być Zielona Góra.

Elektryfikacja miejskiego transportu w Zielonej Górze ma być możliwa dzięki pozyskaniu unijnych funduszy ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Unijne dofinansowanie projektu „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze” ma sięgnąć 75 proc. kosztów kwalifikowanych.

W ramach tego projektu przewiduje się m.in. zakup 47 autobusów elektrycznych – w tej sprawie trwa już postępowanie przetargowe. Trwa również przetarg na dostawę stacji doładowania wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną, które zostaną zainstalowane na pętlach autobusowych należących do Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.

Przewidywany termin realizacji wszystkich dostaw autobusów – obok elektrycznych również 17 autobusów z napędem diesla Euro-6 – to koniec III kwartału przyszłego roku, przy czym dostawa pierwszych 5 autobusów ma nastąpić do połowy 2018 r.

Miejski przewoźnik z Zielonej Góry ma już na koncie pierwsze doświadczenia z eksploatacją autobusów napędzanych energią elektryczną.

Miasto Zielona Góra od około 5 lat przygotowuje się do wymiany taboru komunikacji miejskiej na elektryczny. W tym czasie testowano kilka modeli autobusów elektrycznych, między innymi Solarisy  9-metrowy i 12-metrowy, a także Skodę czy Ursus. Podczas testów pojazdy były oceniane pod względem technicznym, praktycznym i wizualnym. Przede wszystkim jednak uwagę zwracano na ilość zużytej energii podczas obsługi linii autobusowej. Ocena każdego z pojazdów jest inna, każdy ma swoje plusy i minusy. Testy te są bardzo wartościowe, bo pozwalają na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami, które pomogą w przyszłości wybrać opcje najkorzystniejsze – informuje portal Gramwzielone.pl Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.

Stacje ładowania autobusów elektrycznych zostaną ulokowane na 11 pętlach autobusowych oraz w zajezdni należącej do miejskiego przewoźnika.

Stacje będą zasilane w energię elektryczną z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej. W tym celu do pętli autobusowych wykonane zostaną przyłącza zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez operatora sieci.

Na pętlach autobusowych zostaną zamontowane systemy ładowania prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW, a na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW, a także stacja ładowania o mocy 400 kW.

Otwarcie ofert w ramach zamówienia publicznego w projekcie pt. „Dostawa stacji ładowania wraz z infrastrukturą elektroenergetyczną na pętlach autobusowych oraz systemem telemetrycznym” ma nastąpić w połowie przyszłego miesiąca. 

Elektryczne autobusy wdrażają do komunikacji miejskiej również inne polskie miasta, a takim inwestycjom służy unijne dofinansowanie przyznawane z poszczególnych regionalnych programów operacyjnych.

Niedawno wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz zasygnalizowała, że rząd chce wprowadzić do przetargów na zakup miejskich autobusów ze środków unijnych zasady faworyzujące zakup pojazdów na prąd.

Największe w kraju plany w zakresie elektryfikacji transportu ma jednocześnie największy w Polsce miejski przewoźnik. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie do 2020 roku chcą zakupić w sumie 130 autobusów elektrycznych, a na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych. Do końca tego roku po stolicy ma jeździć 30 takich pojazdów.

Z kolei miejski przewoźnik z Krakowa we wrześniu ubiegłego roku rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów elektrycznych. Kontrakt dla firmy Solaris obejmuje siedemnaście autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Na ulice stolicy Małopolski w ubiegłym roku wyjechały pierwsze cztery elektryki. Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh, które można uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

Natomiast położone na Śląsku Jaworzno, korzystając z unijnych dotacji z RPO dla woj. śląskiego, w październiku ubiegłego roku podpisało umowę na dostawę 16 autobusów elektrycznych marki Solaris. Zamówienie, które wyceniono na 35,2 mln zł i które ma być zrealizowane w tym roku, obejmuje dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy 12-metrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra

Miesiąc wcześniej PKM z Jaworzna rozstrzygnęło przetarg na dostawę 6 elektrycznych autobusów, dzięki czemu liczba takich pojazdów w Jaworznie wzrośnie wkrótce do 23, a co trzeci autobus we flocie miejskiego przewoźnika będzie napędzany energią elektryczną.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (10)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Randy Mott |
Napędzanie pojazdów w nocy z elektrowni węglowych spowoduje zwiększenie emisji zanieczyszczeń powietrza. Ładowanie akumulatorów emituje więcej zanieczyszczeń niż autobusy, które zastąpią EV. Wszystkie badania pokazują ten fakt, ale nikt w Polsce o tym nie mówi. Skandal.
TTTT |
Najgorsze jest to że zakup+eksploatacja autobusu elektrycznego jest większa niż podobnego z dobrym silnikiem diesla :( Zmarnotrawione środki. Dobrze że unijne a nie nasze.
GDZT |
"Stacja ładowania, na wypadek awarii lub remontu sieci zasilającej, musi posiadać możliwość zasilania z zewnętrznego, awaryjnego źródła zasilania w postaci agregatu prądotwórczego. " - czy to pójście na łatwiznę czy po prostu brak wyobraźni?
JFK |
Czemu usilnie ignorowane sa gdynskie trolejbusy? Tam elektryfikacja transportu zbiorowego ma kilkudziesiecioletnia tradycje.
alladyn-solar-batt |
Do Randy Mott: proszę o matematykę, o wyliczenie. Konkretne. Byłbym ostrożny w używaniu słowa skandal.
alladyn-solar-batt |
do TTTT: podobnie jak Randy Mott: poprosze o konkretne wyliczenia zamiast opinii zaczerpniętych z prasy. podaj źródło - dostępne- nie domniemane. Z prasy opiniiotwórczej lecz pozbawionej merytorycznej zawartości płyną takie sygnaly, alenie zawsze warto wszystko powtarzać. Pamietam argumentariuszy którzy wypisywali w komentarzach androny gdy pierwszy raz Warszawa zakupiła dieslowskie Solarisy....Narzekano a to , że się urywają klapy/pokrywy na zawiasach- przykrywające tablice bezpiecznikowe, a to na odmianę - że te autobusy nafaszerowane elektroniką, a w konsekwencji - nie ma to prawa na dłużej jeździć..... I co ?Działa- działa. Dotacje unijne- to dotacje nasze. Jakbyś się nie połapał ( bo w tej materii jesteś nie dzisiejszy) - już ładnych kilka lat jak Polska jest w Unii....Co do kosztów eksploatacji autobusu elektrycznego jest dokladnie odwrotnie niż utrzymujesz- jestem w stałym kontakcie z Dyrektrem MZA od poczatku pierwszych testów (wówczas BYD + Solaris). Ile lat prowadziłes przedsiebiorstwo pasażerskiej komunikacji masowej?
Ciekawski |
DO Randy Mott, Alladyn: Zaczynając od początku trzeba założyć pewne rzeczy dla naszych Polskich realii 1. 60% z węgla kamiennego, 40% z brunatnego 2. Średnia sprawność bloków 36% (wiek, technologia itp), jednak najnowsze bloki mają w okolicach 46%. 3. Produkcja 1000kg CO2/MWh (uśredniam między kamiennym a brunatnym) 4. Samochod zużywa 1kWh na 7 km, łączna sprawność konwersji 95%. OK lets calculate - 79% energii pochodzi w PL z węgla więc emisja "na gniazdku" 1kWh, po powiedzmy 8% stratach na przesyle (WN,SN,nN), to produkcja 853,2 g CO2. A więc jeden kilometr dla takiego samochodu to emisja 127,98 g CO2. Niestety wiele komercyjnie dostępnych aut posiada niższą emisję - jednak jest to tylko CO2, bez pozostałych emitowanych związków. Na rozwój elektryków trzeba patrzeć w perspektywie zwiększenia udziału czystej energii w miksie energetycznym oraz poprawy dystrybucji energii - podejście "lokalnie produkuje, lokalnie zużywam". DO Alladyn - czy MZA przeprowadziło dokładne EROEI lub TCO testów (chociaż to naturalnie przez projektowy charakter było trochę spaczone)?
alladyn-solar-batt |
do Ciekawski: tak przeprowadzilo. To najwieksz u w Polsce miejki przewoźnik publiczny, jeden z nielicznych który w krótkom czasie zdecydował o zakupie 100 szt eV-busów. To nie jest ,,jedynie'' zakup pojazdów - drogich pojazdów. A co za tym idzie - wiaznie wielu funduszy. Decyzje o ich wydatkowaniu (lub nie) to decyzje administracyjne. Są zatem zaskarżalne/kontrolowane co do zasadności na wielu poziomach i wierz mi - każda przeszła decyzja MZA o zakupach strategii była kontestowana przez równie szerokie grono przeciwnikow, co zwolenników. Oba owyższe fakty przemawiają (każorazowo tak się dzieje w sprawie zakupu taboru) za hiiper-dokladnymi procedurami. Konsekwencją zmiany z trakcji Diesla na eV-bus są nie jedynie zmiany w emisyjności. W tym przedmiocie w ruchu o warunkach Stolicy (średnia predkości przejazdu w km/h) diesel jaki by idealny nie był (nawet z Euro 10) stojąc w korku ,,kotłuje'' masę objetości paliwa wynikającą z pojemności skokowej silnika.Okreslona ilość paliwa zawsze (pewne minima) jest spalana i jest niezbędna do tzw. prawidlowego napelnienia, zas faktycznie jazda w warunach Warszawy jest pewnym ,,wyjątkiem'' - to znaczy jazda nie skrepowana,jazda w nie zakorkowanych ulicach. Wiekszość motogodzin to motogodziny przepracowane na biegu jałowym i/lub z obciążeniami (uśredniając) nie przekraczającymi 35% zakresu tzw. ,,uzytecznego momentu obrotowego'' a jak wiadomo Diesel dla najekonomiczniejszego spalania winien ,,dostawać'' obciązenia bliskie ,,przeciążeniu'' nie przekraczające przeciążenia) i najlepiej byłoby aby byly to obciążenia stałe- zamiast zmienne. Nieustannie zmienne. Te zmienne waruki pracy, biorąc pod uwagę osprzęt Diesla doprowadzają do znacznego ,,wypracowania'' pewnych newralgicznych podzespołow.Te wymagają systematycznej kontroli, nazdoru, wymian. Nie zawsze jest to robione w czas, co wpływa np. na skrócenie zywotności filtrów w układzie wydechowym generując (zjawiska powiązane) kolejny spadek mocy i w konsekwencjiprzepalenie dodatkowej porcji paliwa na zasadzie kompensacji. Temat systemów filtrujących cząstki stale.....Tragedia. Stąd ,,dymiące''egzemplarze.....Zostawcie Panowie ,,teorie'' o noramtywnej pracy silnika Diesla z normą Euro 6, bo faktyczna eksploatacja w warunkach miasta daleka jest od ideału i parametrów jakie muszą być zagwarantowane by po np. 400tys. przebiegu - nadal było to Euro 6, a nie Euro 4....:-). No tak jakie mamy emisje? Zmierzcie kiedyś kilka autobusów na ulicy - to pogadamy. Pewnie smog w miastach to znikąd?- pomimo Euro 6 w nowo kupowanym taborze....
alladyn-solar-batt |
do Ciekawski: No właśnie temat pzebiegu i wpływ tegoż na koszty....Bo tutaj jest moment gdzie pomału z ,,ekologii'' przechodzimy na ....koszty. W MZA zdefiniowano 43 stałe i zmienne wpływające na koszt eksploatacji trakcji Diesla ......Przykladowo: dla trakcji eV-bus wykonalne jest takie zaprogramowanie sterownika silników elektrycznych by ten .......pośrednio reagował na informacje z miejskiego systemu zarządzania ruchem uniemożliwiając kierowcy jazdę ze zbyt dużym przyspieszeniem i prędkością w sytuacji, gdy na trasie przed autobusem (za moment) jest korek, zas kurs nie jest opóźniony do rozkładu .W przypadku Diesla - niemozliwe. To znaczy możliwe, ale po zaprojektowaniu ,,na zamówienie'' specjalnego autobusu.Koszt - standard x2, gwarancja w pierwszych dwu latach trudna do sprecyzowania na w/w urządzenie do sterowania Dieslem.....etc. etc. etc.
alladyn-solar-batt |
do Ciekawski: temat pzebiegu i wpływ tegoż na koszty- relacja pomiedzy zużyciem wypracowaniem) motogodzin Diesla vs przebieg w kilometrach. To wszystko ma bezpośrednie przełożenie na ilośc przepalonego kilometro-litra. Ta zalezność w przypadku eV-bus a nie wystepuje. W tym wypadku nie wystepuje też relacja pomiedzy pogarszającymi się (niezależniie od przyczyny) parametrami spalania a ...zwiekszającą się emisją substancji w tym zwłaszcza PM10, PM2,5, benzoapirenu bowiem...eV-bus nie ma ....filtrów!! Zabójcza dla ludzi jest w istotniejszym stopniu nie tyle sama obecność w/w lecz ich miejscow koncentracja. Gdybyś popytał aptekarzy - nawet powszechnie znana trucizna, silna trucizna ,,arszenik'' - jest używana w medycynie do....leczenia chorób! Cały szkopuł w dawkach. W małych dawkach. Silnik wV-Bus'a ,,emituje'' substancje szkodliwe gdzie indziej - w miejcu, gdzie w znacznie głębszym stopniu nauczyliśmy się je wyłapywać. Tam tez proces ten jest znacznie tańszy. Przykładowo - gdyby dziś jeżdzące Solarisy jednoczesnie całkowicie pozbawić istniejących filtrów - natychmiast moc silników wzrosłaby, spalanie spadło. Spadłaby tez iloścłaczna każej doby ,,wyrzucana'' do miejskiej atmosfery. Te próby ,,podczyszczania'' spalin z Diesla osobno w każdym pojeździe- sa ...niezwykle kosztowne i paliwożerne! Robi się je- bo takie sa oczekiwania. Czy to rozsądne - nie...Ekonomicznie uzasadnione (przepał) - nie. etc. etc.

Giełda OZE

Enercon E-40/6.6.44

1 x Enercon E-40/6.6.44 -- Rok produkcji 2002 -- Wysokość wieży : 65 m -- Rotor : czytaj dalej...

CANADIAN SOLAR CS-3K280P innowacyjne moduły 280W poly

Przyjmujemy zamówienia na duże dostawy (1MW) w IQ 2018 r. innowacyjnych modułów polikrystalicznych ( czytaj dalej...

Panele BAUER 265W, cena 0,39E/Wp, okazja!

Witam, Oferta sprzedaży paneli produkcji niemieckiej firmy BAUER. Moc 265W. Polikrystaliczne. Okazy czytaj dalej...

Na sprzedaż - polska dystrybucja - Q Cells, Ja Solar

Do natychmiastowego odbioru. Wysokie stany magazynowe!!! Darmowy odbiór w 75 oddziałach Grodno S.A. czytaj dalej...