Ministerstwo Gospodarki wprowadza istotne poprawki do ustawy o OZE
Ministerstwo Gospodarki przygotowało poprawki do projektu ustawy o OZE. Resort gospodarki proponuje m.in. wprowadzenie wymogu wpisywania do umów o przyłączenie 48-miesięcznego terminu na uruchomienie produkcji energii, a także chce zwolnić operatorów sieci z obowiązku informowania URE o ilości energii, która trafia do ich sieci z instalacji współspalania.
Resort gospodarki przygotował kilkadziesiąt poprawek do procedowanego w Sejmie projektu ustawy o OZE. Jedna z nich (do artykułu 170 w pkt 2) zakłada wpisanie do umów przyłączeniowych warunku, że rozpoczęcie produkcji energii powinno nastąpić nie później niż 48 miesięcy od dnia podpisania umowy (72 miesiące dla morskich elektrowni wiatrowych). Niewywiązanie się z tego terminu ma być podstawą do wypowiedzenia umowy o przyłączenie.
W przypadku umów o przyłączenie podpisanych przed wejściem w życie ustawy o OZE, propozycje Ministerstwa Gospodarki zakładają dostosowanie ich do nowych wymogów w terminie do 6 miesięcy (art. 179). W przypadku przekroczenia tego terminu zakład energetyczny umowę o przyłączenie będzie mógł wypowiedzieć.
Podobną zasadę wprowadziła w życie ubiegłoroczna nowelizacja Prawa energetycznego (mały trójpak), zgodnie z którą umowy o przyłączenie miały być dostosowane do nowych wymogów w terminie 6 miesięcy m.in. przez wprowadzenie do nich harmonogramów przyłączenia. Celem wprowadzenia tej regulacji były wyeliminowanie projektów, które nie były realizowane mimo ważnych umów na przyłączenie. Tego rodzaju wirtualne projekty blokowały dostępne miejsce w sieci.
Mały trójpak nie zwolnił miejsca w sieci, ponieważ większość inwestorów dostosowała swoje umowy przyłączenia, wpisując do nich z reguły kilkuletni plan uruchomienia inwestycji.
W najnowszych poprawkach do ustawy o OZE Ministerstwo Gospodarki postanowiło też wprowadzić zapis określający, że cena energii elektrycznej opisana w art. 42 ustawy o OZE nie jest obciążona opłatą za bilansowanie handlowe. – Przedmiotowa zmiana jest konieczna w kontekście obecnie obserwowanych praktyk stosowanych przez niektóre przedsiębiorstwa energetyczne – wyjaśnia Ministerstwo Gospodarki.
O problemie obarczania operatorów OZE opłatą za bilansowanie handlowe pisaliśmy na Gramwzielone.pl w artykule: Tauron żąda od operatorów OZE opłaty za usługę, która ich nie dotyczy?
Poprawki proponowane przez MG zakładają też przesunięcie corocznego terminu rozliczenia przez sprzedawców zobowiązanych tzw. obowiązku OZE za poprzedni rok do końca czerwca, a nie do końca marca jak obecnie.
Kolejna z istotnych poprawek dotyczy wyłączenia operatora sieci z obowiązku informowania Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o energii wprowadzonej do jego sieci i wyprodukowanej w technologii współspalania.
W projekcie ustawy o OZE wprowadzono zapis nakładający na operatorów sieci obowiązek informowania Prezesa URE co pół roku o wolumenie zielonej energii dostarczonej do jego sieci (artykuł 170). Wcześniej ten obowiązek miał dotyczyć energii wyprodukowanej ze wszystkich rodzajów OZE. Teraz Ministerstwo Gospodarki postanowiło wyłączyć z obowiązku informowania URE przez operatorów o ilości energii produkowanej we współspalaniu i w układach hybrydowych, a także w elektrowniach szczytowo pompowych.
Wprowadzenie powyższego zastrzeżenia resort gospodarki uzasadnia w ten sposób: – Właściwy operator systemu elektroenergetycznego (…) nie ma możliwości pozyskania i przekazania informacji o ilości energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach OZE takich jak instalacje spalania wielopaliwowego, układy hybrydowe i elektrownie szczytowo pompowe, gdyż w tym zakresie przekazana będzie ogólna ilość wytworzonej energii elektrycznej. Wynika to ze specyfikacji danego źródła OZE.
W odpowiedzi na ostatnie wezwania operatorów sieci (zwłaszcza Energi) Ministerstwo Gospodarki postanowiło też zmienić okresy publikowania przez URE średniej ceny energii na rynku hurtowym, która była podstawą do ustalania ceny energii, po której tzw. sprzedawcy zobowiązani muszą kupować zieloną energię z instalacji przyłączonych do ich sieci. Obecnie cena ta jest ustalana co roku, a taki okres wpisano też do projektu ustawy o OZE. Teraz MG postanowiło to zmienić i w efekcie średnia cena energii na rynku hurtowym będzie ustalana co kwartał.
– Cena kwartalna w sposób bardziej realny będzie odzwierciedlała sytuację na rynku energii co zapobiegać ma występującym na rynku problemom – uzasadnia MG.
Zgodnie z proponowanymi poprawkami, URE ma ogłosić po raz pierwszy kwartalną cenę energii w terminie 90 dni od zakończenia kwartału, w którym wejdzie w życie rozdział 4 ustawy o OZE.
Z kolei poprawka istotna dla systemu aukcyjnego stanowi, że URE ogłosi po raz pierwszy aukcję w terminie 90 dni od dnia wejścia w życie rozdziału 4.
Kolejna istotna poprawka (art. 77) dotyczy ustanowienia na poziomie 239,83 zł/MWh średniej ceny ważonej praw majątkowych. Wartość ta została ustalona przez MG na podstawie transakcji praw PM OZE A na Towarowej Giełdzie Energii w latach 2011-2013.
Cena ważona praw majątkowych będzie wykorzystywana przez resort gospodarki – wraz ze średnią kwartalną ceną energii na rynku konkurencyjnym ustalaną przez URE – do podawania ceny referencyjnej energii z OZE
Zgodnie z art. 77 projektu ustawy o OZE minister gospodarki ma ogłaszać – minimum 60 dni przed pierwszą w danym roku aukcją – maksymalną cenę energii za 1 MWh, która będzie dopuszczalna w ramach poszczególnych aukcji.
Oznacza to, że jeśli kwartalna cena energii na rynku konkurencyjnym wyniesie np. 200 zł/MWh, wówczas – po doliczeniu wskazanej wartości zielonego certyfikatu na poziomie 239,83 zł/MWh – maksymalna cena energii w aukcji (tzw. cena referencyjna) będzie mogła wynieść 439,83 zł.
Zgodnie z proponowanymi poprawkami, rozdział 4 dotyczący systemu wsparcia wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem art. 75 i 76, które wejdą w życie 1 lipca 2015. Wcześniejsze wprowadzenie w życie art. 75 i 76 ma umożliwić URE wcześniejsze przeprowadzenie oceny formalnej projektów OZE, których właściciele chcą przystąpić do aukcji.
Powyższy, zaproponowany przez MG, wyjątek od wejścia w życie rozdziału 4 w terminie 1 stycznia 2016 r. dotyczy też art. 53 ust. 1, który ma wejść w życie wraz z ogłoszeniem przez Komisję Europejską pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej. Art. 53 dotyczy częściowych zwolnień przedsiębiorstw energochłonnych z tzw. obowiązku OZE, czyli z uiszczania opłaty zastępczej lub kupna określonego wolumenu zielonych certyfikatów.
Poprawki MG do projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii – druk sejmowy nr 2604 – przekazane podczas Podkomisji Nadzwyczajnej w dniu 9 października 2014 r. (źródło: Towarzystwo Obrotu Energią):
Poprawki Ministerstwa Gospodarki zgłoszone podczas Podkomisji w dn. 9.10.2014 r. [PDF]
Dodatkowe poprawki zgłoszone przez posła Piotra Naimskiego podczas Podkomisji w dniu 9.10.1014 r. [PDF]
gramwzielone.pl