URE tłumaczy, jak wejść do systemów FIT/FIP, ale nie wie, czy mają być notyfikowane
Nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii, która weszła w życie w tym miesiącu, wprowadza nowe mechanizmy wsparcia dla producentów energii w mniejszych elektrowniach biogazowych i wodnych. Urząd Regulacji Energetyki wyjaśnia teraz, jakim procedurom mają podlegać wytwórcy, którzy chcą wejść do nowego systemu. Jednocześnie URE informuje o wystosowaniu zapytania do Ministerstwa Energii, aby dowiedzieć się, czy te mechanizmy będą jeszcze podlegać notyfikacji.
Ostatnia nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii z 7 czerwca br., która weszła w życie 14 lipca, wprowadziła systemy wsparcia FIT/FIP dla instalacji OZE o mocy do 500 kW, w postaci stałej ceny, z której będą mogli skorzystać producenci energii z elektrowni wodnych, biogazu rolniczego, odpadowego, otrzymywanego z oczyszczalni ścieków, ale także biogazu pozyskiwanego w inny sposób.
Wprowadzono dla wyżej wymienionych instalacji o mocy zainstalowanej mniejszej niż 500 kW mechanizm określony w ustawie jako feed-in-tariff (FIT), a dla instalacji o mocy nie mniejszej niż 500 kW i mniejszej niż 1 MW – system określany jako feed-in-premium (FIP).
Nowymi mechanizmami rozliczeń mogą zostać objęte instalacje planowane do uruchomienia, korzystające dotychczas z systemu zielonych certyfikatów, zrealizowane po 1 lipca 2016 r., które nie korzystały z systemu aukcyjnego, a także instalacje, które wygrały aukcje rozstrzygnięte przed dniem wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o OZE, czyli przed 14 lipca (po otrzymaniu zaświadczenia o dopuszczeniu do systemu FIT/FIP wytwórca straci prawa i obowiązki wynikające z systemu aukcyjnego).
Stała cena zakupu energii w systemach FIT/FIP ma wynosić 90 proc. ceny referencyjnej dla danego typu instalacji (te ceny można znaleźć w art. 8 nowelizacji ustawy o OZE z 7 czerwca) i powinna być waloryzowana corocznie średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego. Taryfy FIT lub FIP mają obowiązywać przez 15 lat, ale nie dłużej niż do końca 2035 r.
W ramach systemu FIT niewykorzystana energia będzie sprzedawana do sprzedawcy zobowiązanego, natomiast w systemie FIP wytwórca energii odnawialnej sam będzie musiał poszukać odbiorcy i nie będzie to sprzedawca zobowiązany.
Taryfy FIT/FIP w 2018 roku [w zł/MWh]: 1 biogaz rolniczy do 500 kW, 2. biogaz rolniczy powyżej 500 kW, 3. biogaz pozyskany ze składowisk odpadów do 500 kW, 4. biogaz pozyskany ze składowisk odpadów powyżej 500 kW, 5. biogaz pozyskany z oczyszczalni ścieków do 500 kW, 6. biogaz pozyskany z oczyszczalni ścieków powyżej 500 kW, 7. biogaz inny poniżej 500 kW, 8. biogaz inny powyżej 500 kW, 9. hydroenergia do 500 kW, 10. hydroenergia powyżej 500 kW.
Mechanizmy FIT i FIP mają obejmować analogiczne warunki kumulacji pomocy publicznej jak w systemie aukcyjnym. Ze względu na pomoc publiczną, wytwórcy chcący skorzystać z FIT lub FIP muszą złożyć wraz z deklaracją o zamiarze sprzedaży nadwyżek energii po stałej cenie również odpowiedni formularz, w którym przekażą informacje o otrzymanej pomocy publicznej.
Jak zaznacza URE, złożenie takiego formularza wraz z deklaracją potwierdzającą chęć wejścia do systemu FIT lub FIP, to warunek wstępny, którego spełnienie umożliwi w dalszej kolejności przeprowadzenie, na podstawie deklaracji FIT/FIP oraz dołączonych do niej dokumentów, weryfikacji, czy wytwórca może zostać objęty jednym z tych systemów.
Kolejny wymóg wynikający z pomocy publicznej, jaką są systemy FIT i FIP, to konieczność zweryfikowania w odniesieniu do planowych projektów inwestycyjnych tzw. efektu zachęty.
W przypadku, gdy inwestor otrzymał już pomoc inwestycyjną na swój projekt, wówczas stała cena zakupu energii musi zostać odpowiednio pomniejszona (reguluje to art. 39a ustawy OZE).
Warunkiem przystąpienia do nowego mechanizmu jest także posiadanie przez instalację odnawialnego źródła energii wyodrębnionego zespołu urządzeń służących do wyprowadzania mocy wyłącznie z tej instalacji do sieci elektroenergetycznej dystrybucyjnej, co powinien potwierdzać odpowiedni schemat. Więcej na ten temat w artykule: Schemat instalacji konieczny we wniosku do aukcji i systemu FIT/FIP.
Urząd Regulacji Energetyki rekomenduje złożenie deklaracji FIT/FIP wraz z niezbędnymi załącznikami i oświadczeniami za pomocą Internetowej Platformy Aukcyjnej, co – jak zaznacza URE – znacząco przyspieszy proces wydania zaświadczenia, a jest to także czynność niezbędna do wygenerowania indywidualnego numeru konta, na które będzie można wpłacać opłatę rezerwacyjną.
Taka opłata w wysokości 30 zł za 1 kW, alternatywnie gwarancja bankowa, zostanie zwrócona w terminie do 60 dni od daty sprzedaży po raz pierwszy energii w ramach systemów FIT/FIP lub do 30 dni od wydania postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia.
Termin na wytworzenie po raz pierwszy energii w systemie FIT/FIP dla nowych instalacji wynosi 36 miesięcy od dnia wydania zaświadczenia. Natomiast dla instalacji uruchomionych wcześniej – korzystających z zielonych certyfikatów lub uruchomionych po 1 lipca 2016 r. – rozpoczęcie sprzedaży energii musi nastąpić nie później niż pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od dnia wydania zaświadczenia.
Dla instalacji z wygraną aukcją, rozstrzygniętą przed dniem wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy o OZE, prawa i obowiązki tego wytwórcy wynikające z systemu aukcyjnego wygasają z końcem kwartału następującego po kwartale, w którym wytwórca uzyskał zaświadczenie. Rozpoczęcie wytwarzania energii w nowym systemie następuje natomiast z początkiem drugiego kwartału następującego po kwartale, w którym uzyskano zaświadczenie.
Uzyskanie zaświadczenia o możliwości sprzedaży energii w nowym systemie, ale nierozpoczęcie w terminie wytwarzania energii, oznacza brak możliwości ponownego wejścia do tego systemu przez 3 lata, a także grozi karą w wysokości 1000 zł ł za każde rozpoczęte 6 miesięcy niespełnienia zobowiązania, licząc od dnia powstania obowiązku.
Gdy kontrahentem ma być sprzedawca zobowiązany, konieczne jest jeszcze podpisanie z nim umowy w terminie 1 miesiąca od wydania zaświadczenia w przypadku instalacji wytwarzających energię lub 6 miesięcy w przypadku inwestora dopiero zamierzającego rozpocząć wytwarzanie.
Potrzebna notyfikacja?
URE wyraża wątpliwość, czy systemy FIT/FIP będą podlegać procedurze pełnej notyfikacji, kończącej się wydaniem przez Komisję Europejską stosownej decyzji, czy też proces wdrażania FIT/FIP ma być realizowany w drodze zgłoszenia dokonywanego w oparciu o przepisy unijnego rozporządzenia GBER – umożliwiającego wyłączenie z obowiązku notyfikacji, po spełnieniu odpowiednich warunków, mechanizmów wsparcia dla OZE.
Urząd zaznacza, że pismem z dnia 23 lipca br. Ministerstwo Energii wyjaśniło na razie, że dokona „(…) zgłoszenia pomocy publicznej w zakresie FIT oraz FIP do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodnie z procedurą.”
URE zaznacza przy tym, że „zgłoszenie ma charakter wyłącznie informacyjny, a Komisja w ramach prowadzonego monitoringu jest uprawniona podjąć czynności sprawdzające, zmierzające do weryfikacji zgodności pomocy udzielanej w ramach „wyłączeń grupowych” z regulacjami wspólnotowymi”.
Zasady funkcjonowania systemów FIT/FIP, w tym warunki formalne, od spełnienia których ustawodawca uzależnił możliwość skorzystania z tego rodzaju wsparcia, Urząd Regulacji Energetyki przedstawił szczegółowo w informacji dostępnej pod tym linkiem.
red. gramwzielone.pl / redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.