ME: potrzebna preferencyjna taryfa dla magazynów energii

ME: potrzebna preferencyjna taryfa dla magazynów energii
Fot. Lockheed Martin
REKLAMA

Autorzy narodowej strategii energetycznej zebranej w ramach „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” zauważają potrzebę wspierania technologii bateryjnego magazynowania energii, która może być komponentem budowania bezpieczeństwa i elastyczności krajowej energetyki.

W opublikowanym przez rząd projekcie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” podkreśla się wzrost znaczenia magazynowania energii. – Rozwój magazynowania energii także odnosi się do całego kraju – w perspektywie długookresowej każdy odbiorca może być wyposażony w magazyn energii (w tym samochód elektryczny). Szczególnie istotne jest lokowanie magazynów przy źródłach OZE oraz w klastrach energii, gdyż wspiera to stabilne funkcjonowanie KSE. Podobny efekt będzie mieć sukcesywne wdrażanie inteligentnej sieci energetycznej – czytamy w "PEP 2040".

– Wpływ na to ma rosnąca świadomość i potrzeba zarządzania popytem w celu wypłaszczania krzywej zapotrzebowania na moc, tym samym dążenie do zmniejszania szczytów zapotrzebowania. Drugim elementem determinującym rozwój magazynowania energii jest rosnący udział energii z niesterowalnych odnawialnych źródeł energii – czytamy w projekcie rządowej strategii energetycznej.

– Z jednej strony nie można pozwolić na brak zasilania w niekorzystnych warunkach atmosferycznych (niskie nasłonecznienie, brak wiatru), z drugiej strony nie powinno się zakłócać pracy sieci, gdy popyt jest niski, a źródła pracują efektywnie – oceniają autorzy dokumentu.

W „PEP 2040” technologie magazynowania określa się jako nadal „słabo rozwinięte” i opierające się aktualnie głównie na technologii elektrowni szczytowo-pompowych. Podkreśla się jednocześnie, że rozwój różnych sposobów magazynowania energii idzie w parze z rozwojem elektromobilności.

– Badania poświęcone bateriom napędzającym samochody elektryczne przyczynią się do postępu w zakresie technologii magazynowania energii, a elektryczne auta powinny pełnić rolę magazynów energii. Polska prowadzi współpracę na arenie międzynarodowej w projektach badawczych skoncentrowanych na tej technologii, a pierwszych instalacji należy spodziewać się po 2020 r. – czytamy w projekcie „PEP 2040”.

Autorzy "Polityki" wskazują na potrzebę uregulowania do roku 2020 statusu prawnego instalacji magazynowania, które miałyby świadczyć usługi na rzecz uczestników rynku energii elektrycznej. Takie działania podjęło już Ministerstwo Energii, przygotowując projekt zmian w Prawie energetycznym. Więcej na ten temat w artykule: Będą regulacje dla magazynów energii. Co w nich znajdziemy?

Jednocześnie podkreśla się potrzebę wprowadzenia preferencyjnych taryf dla wprowadzania energii do magazynu, co miałoby wpłynąć m.in. na możliwość zmiany trybu pracy elektrowni szczytowo-pompowych.

Jak czytamy w "PEP 2040", ambitnym celem jest w ciągu najbliższych 5 lat posiadanie magazynów gromadzących moc odpowiadającą 10 proc. mocy zainstalowanej w elektrowniach wiatrowych. Oznaczałoby to budowę potencjału magazynowania na poziomie ok. 0,6 GW (lub 0,7 GW w przypadku uruchomienia kolejnych farm wiatrowych w systemie aukcyjnym).

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Z ostatniej chwili |
.... Mamy osiągnięcia w elektromobilności ekoligicznego przejadania pieniędzy - analogicznie jak przy,,, budowie" elektrowni atomowej:,, "Kiedy dwa lata temu, w październiku 2016 r., powoływano spółkę ElectroMobility Poland (EMP), jej czterej udziałowcy mówili o tym chętnie. PGE, Tauron, Energa i Enea, czyli cztery państwowe firmy energetyczne, dały spółce na start 10 mln zł i zadanie stworzenia polskiego pojazdu elektrycznego" - przypomina "PB". "Na początku 2018 r. udziałowcy dosypali jeszcze 20 mln zł, o czym kierownictwo EMP informowało m.in. na konferencjach prasowych. O kolejnym dokapitalizowaniu nie mówił nikt, dopóki informacja nie pojawiła się w raportach za trzeci kwartał, publikowanych przez udziałowców EMP" - czytamy w "Pulsie Biznesu". Kolejne dofinansowanie polskiego e-auta. Z raportów wynika, że cztery firmy energetyczne postanowiły dorzucić spółce po 10 mln złotych, podwyższając kapitał z 30 mln złotych do 70 mln złotych".,, MOTORYZACJA Polskie auto elektryczne pali miliony złotych PAP 20 lis, 07:17200 0655 Polskie auto elektryczne dostało nowe dofinansowanie Foto: Shutterstock Polskie auto elektryczne dostało nowe dofinansowanie Nie słychać nic o postępach prac nad polskim autem elektrycznym, które ma trafić do sprzedaży w 2022 r. Wiadomo jednak, że ElectroMobility Poland - spółka, która odpowiada za stworzenie polskiego e-auta - dostanie kolejne 40 mln zł na dalsze prace nad tym projektem - informuje "Puls Biznesu". "Kiedy dwa lata temu, w październiku 2016 r., powoływano spółkę ElectroMobility Poland (EMP), jej czterej udziałowcy mówili o tym chętnie. PGE, Tauron, Energa i Enea, czyli cztery państwowe firmy energetyczne, dały spółce na start 10 mln zł i zadanie stworzenia polskiego pojazdu elektrycznego" - przypomina "PB". "Na początku 2018 r. udziałowcy dosypali jeszcze 20 mln zł, o czym kierownictwo EMP informowało m.in. na konferencjach prasowych. O kolejnym dokapitalizowaniu nie mówił nikt, dopóki informacja nie pojawiła się w raportach za trzeci kwartał, publikowanych przez udziałowców EMP" - czytamy w "Pulsie Biznesu". Kolejne dofinansowanie polskiego e-auta Jak pisze gazeta, "z raportów wynika, że cztery firmy energetyczne postanowiły dorzucić spółce po 10 mln złotych, podwyższając kapitał z 30 mln złotych do 70 mln złotych". REKLAMA "4 października walne zgromadzenie EMP podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Decyzja ta była przewidziana harmonogramem prac EMP oraz zgodna z jej biznes planem. Środki przekazane spółce przeznaczone są na realizację kolejnych etapów prac nad powstaniem polskiego samochodu elektrycznego" - przekazało "Pulsowi Biznesu" biuro prasowe PGE, w której warszawskim budynku EMP ma siedzibę. O szczegóły dotyczące wydatków autorzy publikacji zapytali też EMP, jednak spółka ich nie podaje. "Szczegółowe informacje finansowe nie mogą być upublicznione ze względu na interes EMP oraz jej partnerów biznesowych" - mówi "PB" rzeczniczka prasowa EMP Aleksandra Baldys.
azza |
Jak to - to kolega nie widział obrazka z polskim autem ? Na zblazowanym zachodzie kupują obrazki za znacznie więcej niż 70 mln zł i nikt nie lamentuje ! I do tego jakieś stare a nasz jest nowiutki, subtelny i delikatny, a jednocześnie zawiera głęboką treść ...
Kuba |
Ja tu czegoś nie rozumiem. W PEP 2049 napisano, że w ciągu 5 lat mają powstać magazyny o mocy ok. 10% mocy farm wiatrowych i że maja być one llokowane przy źrółach OZE. Ale w tym samym dokumencia pisze się, że farmy wiatrowe mają być zlikwidowane do 2040 roku. A co w takim wypadku z magazynami, które przy tych farmach mają być zlokalizowane?
SPS |
@Z ostatniej chwili: wydają publiczne pieniądze więc oczywiście trzeba im patrzeć na ręce ale trzeba też mieć świadomość, że te 20, 50 czy nawet 70mln zł to grosze w obliczu zaprojektowania i rozwoju nowego pojazdu. Pamiętam kiedyś czytałem, że w latach 90tych Ford wydał na rozwój silnika Zetec ponad 1 miliard zł, samego silnika, a tutaj mówimy o kompletnym aucie...
alladyn-solar-batt |
Do SPS: czy naprawdę uważasz, że rolą np. PGE jest (zamiast) finansowania np. Budowy el. szczytowo-pompowej Młoty - finansowanie czegoś co w żaden sposób nie rozwiązuje katastrofalnych problemów odbiorców en. elektrycznej (mam na myśli ostateczną i dogłębną dekapitalizację bloków wytwórczych przy jednocześnie NIE budowaniu jednostek zamiennych) jakie dotkną odbiorców PGE od 2021 roku?
Tylewtemacie |
Pisałem już kiedyś o tym , że te 10 baniek co mieli na start to tylko na pensyjki dla prezesów. Ok dołożyli , ale co to jest 70 baniek , starczy może jeszcze dla sprzątaczki za najniższą krajową... Na takie projekty z infrastrukturą potrzeba miliardy...dobrze wiedzą bo na niedoszłą EJ wywali już chyba ponad 700 baniek , a są w czarnej d...ie
SPS |
@alladyn: oczywiście core business PGE to energetyka i oni sami na tym powinni się skupiać. Ale nie przeszkadza to w zainwestowaniu w jakąś inną firmę czy spin-off. Jeśli mają wolne środki to powinna być to biznesowa decyzja zarządu... w sumie EV też jest związanie z systemem energetycznym.

Giełda OZE

Projekt PV 16,32MW (+9MW) (+30MW)

Położenie - Kamień Mały gmina Witnica województwo Lubuskie, teren 33,57ha Dokumentacja: - decyzja czytaj dalej...

Zlecę zaprojektowanie farm 1MW i 0.5 MW

Zlecę wykonanie projektu dwóch farm fotowoltaicznych.( 1 MW i 0.5 MW). czytaj dalej...

PILNIE zlecę montaż KOLEKTORÓW SŁONECZNYCH

Poszukujemy ekip monterskich do długoterminowej współpracy w zakresie montażu instalacji solarnych, czytaj dalej...

Kupie elektrownie wodną

Kupie elektrownie wodną lub lokalizacje powyżej 70kw w całej Polsce. Ofert prosze wysyłać na email H czytaj dalej...