Rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności

Rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności
Fot. Gramwzielone.pl (C)
REKLAMA

Rząd przyjął przygotowany przez Ministerstwo Energii Plan Rozwoju Elektromobilności. Kolejnym etapem rządowych prac w obszarze pojazdów elektrycznych ma być przygotowanie ustawy o elektromobilności.

W Planie Rozwoju Elektromobilności zostały określone rządowe cele rozwoju elektrycznej motoryzacji. Chodzi o upowszechnienie infrastruktury ładowania i pojazdów elektrycznych na polskich drogach, rozwój krajowego przemysłu elektromobilności oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.

Dokument proponuje wyszczególnienie trzech faz rozwoju elektromobilności w Polsce, które „będzie różnicować poziom rozwoju rynku i wymagana w związku z tym intensywność i zakres zaangażowania państwa w jego stymulowanie”.

I faza będzie miała charakter przygotowawczy i potrwa do 2018 roku. Najważniejszym elementem tej fazy jest przyjęcie ustawy o elektromobilność  oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na tym obszarze. Na razie nie wiadomo jeszcze, kiedy projekt ustawy o elektromobilności trafi do Sejmu.

W II fazie, realizowanej w latach 2019-2020, w wybranych aglomeracjach ma powstać infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych, a rząd deklaruje zintensyfikowanie zachęt do zakupu pojazdów elektrycznych. Oczekiwana jest ponadto komercjalizacja wyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w fazie I oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych.

W III fazie, przewidzianej na lata 2020-2025, rząd zakłada stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia.

Elementem rządowego programu jest projekt E-Bus zmierzający do powstania polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld złotych rocznie i tworzącego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.  Cel to sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.

Zgodnie z wyznaczonym w ubiegłym roku celem rządu, do 2025 r. w Polsce ma jeździć około milion samochodów elektrycznych. To liczba odpowiadająca ilości elektryków jeżdżących obecnie na całym świecie.

Do popularyzacji elektrycznego transportu ma prowadzić rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Ministerstwo Energii zapewnia, że do 2020 r. w naszym kraju powstanie 6 tys. standardowych ładowarek i 400 punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych.

Do przesiadania się do samochodów elektrycznych Polaków ma skłonić również proponowana przez ME specjalna taryfa na energię elektryczną do ładowania takich pojazdów. Niedawno minister energii Krzysztof Tchórzewski deklarował wprowadzenie „zasadniczo” tańszej taryfy obowiązującej od godz. 23 do 5 rano.

Przed dwoma tygodniami kierownictwo Ministerstwa Energii i utworzonej przez państwowe koncerny energetyczne spółki ElectroMobility Poland przedstawiło szczegóły planu, który ma doprowadzić do budowy polskiego samochodu elektrycznego. Więcej na ten temat w artykule: ME przedstawiło harmonogram budowy polskiego elektryka.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (3)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Genwar |
Jeżeli z ustawą o elektromobilności będzie podobnie jak z ustawą OZE to na pewno PiS-owi czasu zabraknie za ich kadencji. Natomiast szefów spółek już można zacząć opłacać i wszystkich związanych z utopijnym projektem.
IXI |
"Najważniejszym elementem tej fazy jest przyjęcie ustawy o elektromobilność". czyli przez prawie dwa lata, czyli do końca 2018 roku (a na pewno z dużym poślizgiem) będą pisać Ustawę. A papier - wiadomo - wszystko przyjmie.
IXI |
"W III fazie, przewidzianej na lata 2020-2025, rząd zakłada stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia." A jakaż to "dojrzalość" i jakież to "instrumenty wsparcia" miały by być? Nic o tym nie mówią, tylko o planach na papierze.

Giełda OZE

Projekty 500 i 800 kW

Sprzedam projekty PV 170, 500 i 800 kW. Wydzielone działki , przydziały mocy . Do wykonania proje czytaj dalej...

Dzierżawa pod Farmę Fotowoltaiczną

Wydzierżawimy działki niezacienione pod farmy fotowoltaiczne. Brak miejscowego planu zagospodarowani czytaj dalej...

12x1 MW PV w jednej lokalizacji z WS i WZ

12x1 MW PV w jednej lokalizacji- jeden kompleks - z WŚ i WZ - Prawomocne. Każda farma na oddzielnej czytaj dalej...

Udostepnię grunt pod instalację PV wielkopolska

Udostepnię grunt pod instalację PV wielkopolska 3 działki, 1 - 2,3 ha 2- 0,5 ha 3- 0,8 ha Dział czytaj dalej...