ME przedstawiło harmonogram budowy polskiego elektryka

ME przedstawiło harmonogram budowy polskiego elektryka
Fot. ElectroMobility Poland
REKLAMA

Kierownictwo Ministerstwa Energii i spółki ElectroMobility Poland przedstawiło szczegóły planu, który ma doprowadzić do budowy polskiego samochodu elektrycznego.

Wczoraj minister energii Krzysztof Tchórzewski i wiceminister Michał Kurtyka, a także niedawno powołany dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland Krzysztof Kowalczyk poinformowali, że już w tym miesiącu, 13 marca, rozpocznie się konkurs na projekt polskiego samochodu elektrycznego.

Pierwszy etap ma wyłonić projekt karoserii polskiego e-samochodu. Zwycięskie koncepcje będą podstawą do produkcji prototypów. Zgłoszenia będzie można składać przez stronę internetową ElectroMobility Poland.

Minister Tchórzewski poinformował, że na etapie jeżdżących prototypów najlepszy projekt ma zostać wybrany w głosowaniu. – Chcielibyśmy w ten sposób poznać gusta i oczekiwania Polaków w odniesieniu do auta miejskiego, którym chcieliby się poruszać w niedalekiej przyszłości – tłumaczył.

Adresatami konkursu są osoby zawodowo zajmujące się szeroko rozumianym projektowaniem lub designem – mówił Krzysztof Kowalczyk, dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland. – Projekty nowoczesnego, miejskiego samochodu ekologicznego powinny z jednej strony uwzględniać najnowsze trendy stylizacyjno-konstrukcyjne oraz wpisywać się w koncepcję zintegrowanej komunikacji miejskiej, a jednocześnie oczekujemy, że zgłoszenia konkursowe będą uwzględniać specyfikę potrzeb polskich odbiorców. 

Jakie będą kolejne etapy projektu zmierzającego do budowy polskiego elektryka?

W połowie tego roku ElectroMobility Poland ma rozstrzygnąć konkurs na karoserię. Jury ma wyłonić 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu, a każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.

Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano rozstrzygnięcie konkursu, który ma wyłonić, na podstawie 5 zwycięskich koncepcji z pierwszego etapu, jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

Później, najwcześniej w roku 2018, zaplanowano uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów. Najlepiej ocenione pojazdy zostaną wyprodukowane w krótkich seriach liczących do 100 sztuk łącznie.

Następnie planowany jest wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji i trafi do seryjnej produkcji.

– Oczywiście to, czy taki pojazd będzie w Polsce produkowany, ostatecznie zweryfikuje rynek. Pewne jest, że to wyzwanie musimy i chcemy podjąć. Jestem przekonany, że nasze przedsięwzięcie odniesie sukces – komentował wczoraj minister Krzysztof Tchórzewski.

Z kolei wiceminister energii Michał Kurtyka zapewnił, że ME opracowało pakiet rozwiązań „mogący pomóc polskim firmom zbudować swoją pozycję na rynku, którego ramy dopiero się budują”.

Ministerstwo Energii chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie byłby wyższy od ceny 1 litra benzyny. 

Organizatorem konkursu jest ElectroMobility Poland SA. – spółka z kapitałem zakładowym w wysokości 10 mln zł, powołana przez państwowe koncerny energetyczne Enea, Energa, PGE Polska Grupa Energetyczna i Tauron Polska Energia, z których każdy objął po 25 proc. udziałów. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (29)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Realista |
Elon Musk narobil w portki jak się dowiedział, a Donald Trump już pisze dekret o wprowadzeniu karnych ceł na elektryki z Polski.
Mietek |
Powołuję konkurs na wymyślenie nazwy dla tego samochodu. Moja propozycja to: BUBEL. Drugi konkurs po elektryku będzie na pojazd księżycowy o nazwie STARBUBEL, kolejny to statek międzygalaktyczny o nazwie UTOPIA. Powodzenie ME.
KońRafał |
"koszt przejazdu 100 km nie byłby wyższy od ceny 1 litra benzyny" Przecież to fikcja. Jeśli litr benzyny kosztuje 4.7 zł, to auto musiałoby zużywać 8 kWh / 100 km (zakładając cenę 1 kWh na poziomie 60 groszy).
n |
A dlaczego nie auta na gorącą wode ze żródeł geotermalnych-ci ludzie powinni jednak jak najszybciej przejść badania psychiatryczne
Ciekawski |
"Pierwszy etap ma wyłonić projekt karoserii polskiego e-samochodu. " to się nazywa zaczynać od d... strony hah. Będzie piekna linia = droga i skomplikowana produkcja. Wg. mnie powinniśmy najpierw dążyć do zbudowania platformy a potem przejmować się takimi "detalami"
sol |
Bajki...
Nieudolni.pl |
Oj marzyciele proponuje nazwę na tego elektryka: Drogi Polski Szajs!
Rik |
A może im chdzi o samochodziki na pedały ?-chociaż PIS owi to się żle kojarzy
Master |
A jutro 8.03 manifestacja w Sejmie wytwórców OZE a wszędzie cisza!!! Gramwzielone też jest w zmowie ?
pikuś |
Oj kto jak kto, ale Morawiecki to na historii powinien się znać i pamiętać, że auta produkowane w państwowych zakładach, nigdy nie były w stanie dorównać tym produkowanym w prywatnych firmach. Elon Musk i inne koncerny samochodowe raczej w panikę nie wpadają.
zwęglona zielona pyra |
dziadopisobubel !, NIE KUPUJĘ !!!
Andrzej |
Elon Musk to ma głeboko w d....pie Polski biedny rynek. Jak by miał bazować na polskim rynku to już dawno by splajtował. Ci panowie powyżej opowiadają niemiarodajne bajki.
alladyn-solar-batt |
do Master: coś więcej na ten temat?
alladyn-solar-batt |
Acha, czyli już wiedzą, że poza pijarową zadymą i wydaniem pieniędzy na fazę projektową oraz ,,puszeniem się'' na konferencjach zwoływanych wokół tematu po wielokroć - na 99,% pewnym jest , że w Polsce niekt tego produkował nie będzie, bo nawet na Jasnej Górze w tej sprawie odmówili uczynienia cudu...Po co to wszystko - dla odwrócenia uwagi społecznej od postępującej katastrofy energetyki zawodowej i rabunku finansów tej energetyki poprzez dociążanie jej kopalniami.
James |
Podkradli moje motto roku 2017: Chcieć to znaczy móc!
. |
Żadnej manifestacji jutro nie będzie.
TT |
Ciekawe, który z nich jeździł elektrykiem. Szkoda, że wszyscy widzą na końcu tej drogi ślepą uliczkę i smutne jest to, że mają racje.
moher |
By coś się w Polsce zmieniło najpierw muszą wyjechać zaprzańcy(lemingi), którzy wszystkim wokoło życzą wszystkiego najgorszego. Jak się czyta wasze komentarze to mam wrażenie, że mamy do czynienia z geniuszami biznesu, którzy wiedzą wszystko. Ja wam powodzenia życzę. Zajmijcie się swoimi biznesami i nie przeszkadzajcie innym.
sol |
@Moher. Zgadzam się pod warunkiem, że ci panowie zajmą się biznesem za swoje pieniądze, jak każdy z nas.
Optymista |
Warszawa,syrena,star,jelcz,tarpan,nysa,zuk-flagowe statki polskiej motoryzacji,dojdzie nastepny.
Duster |
.@ nie bój się :-)
pros |
Będziemy mieli piękny samochód elektryczny. W Powerpoincie... ale ile kasy na to pójdzie, to tylko zainteresowani krewni i znajomi królika wiedzą i zacierają ręce.
. |
i tak im się wylewają te pomyje i bluzgi ... małym nic nie znaczącym polaczkom, sami nic nie tworzą, nic nie potrafią, bohaterzy znad klawiatury ...
alladyn-solar-batt |
Jak na razie harmonogram budowy dotyczy elektrowni jądrowej.....pomimo, że dopiero co Tchórzewski ogłaszał, że nie budujemy -teraz ogłasza, że budujemy, ale: ,,Minister Tchórzewski wyjaśnił, że zahamowanie rozwoju polskiego programu jądrowego wynika z kłopotów z pozyskaniem finansowania dla budowy elektrowni jądrowej. - Takie zewnętrzne finansowanie, jakie nam jest oferowane, to jest po prostu czysta grabież. Jeżeli mamy komuś zabezpieczyć, poprzez gwarancje państwa, że będzie miał rentowność z tej inwestycji w wys. 20 proc. przez kilkadziesiąt lat, to na to nie możemy pójść – powiedział Krzysztof Tchórzewski'' Ciekaweż to czemuż to a czemuż Rząd PiS budzi tak ,,wielkie''' zaufanie u finansjery, że godzą się na finansowanie wyłącznie na bardzo wysoki procent? Pewnie po obecnym wyskoku w spr. Tuska propozycje wzrosna o kolejne 3 punkty... Ale pomino to: ,,Zadeklarował, że „w ciągu najbliższych 2 lat powinniśmy z tym wystartować”. Nie doprecyzował jednak, czy chodzi np. o ogłoszenie przetargu na budowę elektrowni jądrowej i dostawę technologii, czy już o ostateczną decyzję inwestycyjną. '' Rozdwojenie jaźni? Tak czy inaczej gdyby za dwa lata okazało się, że przegrali wybory - to medialne podtrzymywanie zamiaru budowy EJ da synekuralne wynagrodzenia ze dwu ekipom miernych ale wiernych, które w trosce o niską cenę prądu dla odbiorców końcowych wymieni się w tym czasie. Ave oszczędzanie!!Co za wspaniała gospodarność!!
Luis |
Mysle ze lepiej by zrobili konkurs na projekt polskiego kamienia do przyciskania deski w beczce z kapusta.
Duster |
.@ ale o co Ci się konkretnie rozchodzi? Uśmiechnij się do żony, pogłaszcz psa, może nawet (oby) jak kiedyś sam siebie polubisz to staniesz się Polakiem a nie Wolakiem. Miłego wieczoru.
TT |
@punkt, jeszcze nie było państwowego biznesu, który wyszedł na plus ( na uczciwych zasadach rynkowych). Czy nie lepiej te tryliardy dać na zwolnienia z VAT i akcyzy oraz dopłaty do każdego EV. Dajmy wybór zakupu dowolnego EV i będzie ok.
OZE GENESIS |
Gdzie ten konkurs ? Czyżby był już wyłoniony zwycięzca ?
słonecznik |
Luis@ Twój komentarz jest mistrzowski, nigdy się nie śmiałem czytając forum. Teraz popłakałem się ze śmiechu :):):)

Giełda OZE

PROJEKTY PV

Posiadamy ponad 5 letnie doświadczenie w projektowaniu oraz budowaniu elektrowni fotowoltaicznych. J czytaj dalej...

Sprzedamy projekt PV z PnB

Dla konkretnego inwestora oferujemy KOMPLETNY projekt elektrowni PV o mocy 0.99 MW. - Prawomocne Po czytaj dalej...

Sprzedam projekty PV z prawomocnym PnB, kwalifikacja z URE

Sprzedam bezpośrednio projekty PV o mocy 0,5 - 2 MW z prawomocnym PnB. Każda lokalizacja jest zreali czytaj dalej...

Poszukuję działek pod PV

Poszukuję działek pod farmy fotowoltaiczne. Działka niezacieniona, dobrze jeśli przebiega przez nią czytaj dalej...