REKLAMA
 
REKLAMA

MPK Kraków zamawia pierwsze autobusy wodorowe

MPK Kraków zamawia pierwsze autobusy wodorowe
Fot. Polsat

Krakowski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup pierwszych autobusów zasilanych wodorem.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie jako dostawcę 10 pierwszych autobusów zasilanych wodorem dla miasta wybrało firmę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

Przed podpisaniem umowy konieczne jest uzyskanie pozytywnej oceny dokumentów przetargowych w ramach tzw. kontroli uprzedniej przeprowadzanej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jeśli proces przebiegnie pomyślnie, producent będzie miał 12 miesięcy na dostarczenie zamówionych pojazdów.

REKLAMA

Nowoczesne autobusy przyjazne dla pasażerów

Zamówione autobusy NesoBus mają 12 metrów długości i są w pełni niskopodłogowe. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, takie jak wydzielone miejsca dla osób na wózkach oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Komfort pracy kierowców ma również ulec poprawie.

Nowe autobusy będą miały nowoczesny system informacji pasażerskiej, obejmujący tablice wyświetlające trasę oraz głosowe zapowiedzi przystanków zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdów. Zasięg autobusów na jednym tankowaniu wynosi do 450 km.

Pełne dofinansowanie zakupu

Koszt zakupu jednego pojazdu to ponad 2,93 mln zł. MPK w Krakowie zapewniło sobie pełne finansowanie zakupu wodorowych autobusów dzięki środkom pozyskanym z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycja jest realizowana w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, który ma na celu rozwój floty zeroemisyjnej w polskich miastach.

Trzyletnie testy przed zakupem

Decyzję o zakupie autobusów poprzedziły prawie trzy lata testów, podczas których MPK sprawdzało pojazdy różnych marek, takich jak Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan oraz NesoBus. Za tankowanie wodoru odpowiada mobilna stacja Orlenu, znajdująca się na terenie zajezdni Płaszów.

REKLAMA

Nowe autobusy mają wspierać realizację celów związanych z rozwojem transportu zeroemisyjnego w Krakowie, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w mieście. Autobusy jeżdżące na wodór emitują bowiem z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną. Nie emitują spalin ani szkodliwych substancji, takich jak CO2, tlenki azotu czy drobne pyły PM 2,5.

Dodatkowo pojazdy oczyszczają powietrze. Tlen potrzebny do syntezy z wodorem zasysają do instalacji wraz z zanieczyszczonym powietrzem. Przed połączeniem z wodorem pobrane powietrze oczyszczają specjalne filtry, aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen.

Autobusy wodorowe w polskich miastach

Dostawca autobusów wodorowych PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy to spółka wchodząca w skład grupy ZE PAK, która w Świdniku produkuje autobusy pod marką NesoBus. Ta nazwa pochodzi od sformułowania: „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Spółka wygrała też przetargi na dostawę tych pojazdów m.in. do Chełma, Konina i Gdańska.

Wśród innych polskich miast inwestujących w transport publiczny oparty na wodorze znalazły się także Wałbrzych, Poznań Lublin. Te miasta wybrały do swoich miejskich flot autobusy produkowane w podpoznańskim Bolechowie przez firmę Solaris. W Lublinie niebawem pojawią się także zeroemisyjne pojazdy spółki Arthur Bus, która ma swój zakład produkcyjny w tym mieście. Szerzej na temat tej inwestycji w artykule: Wodorowe autobusy z Lublina pojadą w… Lublinie.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o. o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne