Wstrzymane projekty wodorowe w Hiszpanii. Podatek zagraża inwestycjom
Hiszpański Repsol podjął decyzję o zamrożeniu projektów budowy elektrolizerów. Jako przyczynę podał niesprzyjające warunki regulacyjne, zwłaszcza zaś podatek nałożony na przedsiębiorstwa energetyczne.
Hiszpański koncern naftowy Repsol przekazał agencji Reuters informację o wstrzymaniu planowanych w Hiszpanii inwestycji dotyczących zielonego wodoru. Zakładana w projektach moc elektrolizy osiągnąć miała 350 MW.
Respol wskazuje na niekorzystne dla inwestorów otoczenie regulacyjne, wynikające głównie z wprowadzenia podatku od zysków nadzwyczajnych dla przedsiębiorstw energetycznych. Jak podaje Reuters, koncerny naftowe, takie jak Repsol i Cepsa, są w Hiszpanii największymi krytykami tego podatku.
Wielomiliardowe inwestycje zagrożone
Wśród projektów wstrzymanych przez Respol jest inwestycja wodorowa o mocy 100 MW w Kartagenie w regionie Murcja. Jej szacowana wartość wynosi ponad 200 mln euro. Kolejne zamrożone przedsięwzięcia – o mocach odpowiednio 150 MW i 100 MW – miały być realizowane w Tarragonie (Katalonia) oraz Kraju Basków.
Rzecznik koncernu przekazał agencji Reuters, że swój kolejny elektrolizer firma zbuduje w Portugalii. Reuters komentuje, że decyzja Repsola może mieć negatywny wpływ na realizację programu wodorowego Hiszpanii. Zakłada on osiągnięcie mocy produkcyjnych zielonego wodoru na poziomie 12 GW do końca obecnej dekady.
W zeszłym roku główne koncerny naftowe w Hiszpanii wyliczały, że utrzymanie podatku od zysków nadzwyczajnych może zagrozić inwestycjom związanym z transformacją energetyczną o wartości 16,5 mld euro.
Pierwsze półrocze br. Repsol zamknął z dochodem netto na poziomie ponad 1,6 mld euro – o 14,5 proc. wyższym niż w analogicznym okresie 2023 r. W kwietniu koncern rozpoczął produkcję w 100 proc. odnawialnych paliw na skalę przemysłową w Kartagenie. To pierwszy taki zakład na Półwyspie Iberyjskim. Jego roczna zdolność produkcyjna sięga 250 tys. ton paliw uzyskiwanych z odpadów, takich jak zużyty olej kuchenny. Może ono być wykorzystywane w samolotach, statkach, autobusach, ciężarówkach lub samochodach.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.