REKLAMA
 
REKLAMA

Autobusy wodorowe pojadą w Gdańsku. Zasili je nowa stacja Neso

Autobusy wodorowe pojadą w Gdańsku. Zasili je nowa stacja Neso
Fot. NESO

Neso to marka stacji tankowania wodorem samochodów i autobusów budowana przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Kolejną stację otwarto w Gdańsku. Wodór ze stacji zasili zeroemisyjne autobusy, które właśnie wyjeżdżają na ulice miasta.

Swoją kolejną ogólnodostępną stację tankowania wodorem spółki Polsat Plus i ZE PAK uruchomiły przy ul. Jabłoniowej w okolicy trójmiejskiej obwodnicy.

Nazwa marki Neso pochodzi od pierwszych liter frazy „Nie emituję spalin, oczyszczam”. Stacja tankowania wodoru Neso w Gdańsku jest trzecią stacją marki w Polsce. Pierwszą stację Neso otwarto w ubiegłym roku Warszawie. Pisaliśmy o tym w artykule: W Warszawie ruszyła ogólnodostępna stacja tankowania wodorem.

REKLAMA

Druga stacja tankowania wodoru powstała na dworcu autobusowym w Rybniku. Więcej o tym w artykule: W tym mieście zatankujesz wodór. Na Śląsku ruszyła pierwsza stacja wodorowa.

Budową stacji tankowania wodorem pod marką Neso zajmuje się spółka PAK PCE Stacje H2. Docelowo stacje mają powstać w sześciu lokalizacjach – kolejne znajdą się w Gdyni, Lublinie i we Wrocławiu. Zakończenie budowy wszystkich sześciu stacji Neso planowane jest w tym roku.

Wodór dla wszystkich

Na gdańskiej ogólnodostępnej stacji tankowania wodorem będą mogły tankować m.in. autobusy zasilane tym zeroemisyjnym paliwem wyprodukowane przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK dla Gdańska, a także wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem.

Stacja Neso jest w pełni samoobsługowa. Tankowanie wodorem samochodu osobowego zajmuje około trzech, czterech minut, dając zasięg około 650 km, a tankowanie autobusu – kilkanaście minut (zasięg około 450 km). Tankowanie wodoru niczym nie różni się od tankowania paliwem na stacji benzynowej. Do tankowania także służy „pistolet” z dystrybutora, który wkłada się do samochodu lub autobusu. Po naciśnięciu przycisku rozpoczyna się napełnianie baku.

Polsat Plus i ZE PAK podają, że nowa stacja tankowania wodorem jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne o mocy 19 kW zainstalowane na stacji dostarczają prąd, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.

Wodorowe autobusy pojadą w Gdańsku

Wraz z otwarciem nowej stacji tankowania wodorem do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów (GAiT) dołączają cztery w pełni zeroemisyjne, zasilane zielonym wodorem pojazdy NesoBus – produkowane w Świdniku przez Grupę Polsat Plus. Od poniedziałku 29 lipca rozpoczynają stałą pracę na gdańskich liniach.

Kolejne sześć autobusów ma zostać dostarczonych przez producenta do 12 września br.

REKLAMA

To historyczny moment dla Gdańska. Z jednej strony otwieramy ogólnodostępną stację wodorową, a z drugiej prezentujemy cztery nowe autobusy napędzane zielonym wodorem. Ponad dwa lata temu powiedzieliśmy, że nie chcemy więcej w naszej flocie nowych autobusów, które będą wysokoemisyjne, dlatego też konsekwentnie naszą flotę autobusową zmieniamy. Mamy już 21 autobusów elektrycznych, dzisiaj dołączają pierwsze cztery, a do połowy września kolejnych sześć autobusów napędzanych wodorem – mówiła na otwarciu stacji Neso Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska – Stacja, którą otwieramy, także jest potrzebna, a nasze autobusy będą tankowane właśnie tutaj.

NesoBus stworzony przez polskich konstruktorów i inżynierów przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata, jest – jak podają twórcy – najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Pojazd ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących. Zastosowano w nim najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, m.in. Wi-Fi i dostęp do internetu 5G, gniazda USB do ładowania telefonów, system informacji dla pasażerów, monitoring autobusu 360 st.

Autobusy wodorowe będą użytkowane przez spółkę GAiT w ramach długoterminowej umowy najmu, wraz z ich pełną obsługą serwisową. 10-letnia umowa opiewa na 171 mln złotych. Serwis obejmie przeglądy codzienne i okresowe, naprawy eksploatacyjne i naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, oraz naprawy powypadkowe i będące następstwem wandalizmu. W zakres prac serwisowych wejdą także czynności związane z aktualizacją i zmianą oprogramowania oraz sprzątanie i mycie pojazdów.

Testy zakończone sukcesem

Ja podaje portal gdansk.pl, zanim autobusy wodorowe trafiły do miejskiej floty, jeden z pojazdów przeszedł w Gdańsku intensywne testy. Kierowcy i służby GAiT zapoznali się z pojazdem wodorowym i sprawdzili jego funkcjonowanie na gdańskich trasach. Jak podlicza Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa, w tym czasie z obsługi i jazdy autobusami wodorowymi przeszkolono łącznie 80 kierowców. Docelowo przeszkoleni zostaną wszyscy kierowcy GAiT. Współpraca z producentem przed wdrożeniem pojazdów do miejskiej floty umożliwiła także optymalizację ustawień systemowych i procesów logistycznych, w tym tankowania oraz zagadnień związanych z serwisowaniem pojazdów.

Jak zapewnia jeden z kierowców biorących udział w testowaniu pojazdu, autobus przez trzy miesiące testów bardzo się sprawdził. – Nie było żadnych usterek i problemów – podsumowuje kierowca.

Zielony wodór to zeroemisyjne paliwo

Samochody i autobusy jeżdżące na wodór emitują z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną. Nie emitują spalin ani szkodliwych substancji, takich jak CO2, tlenki azotu czy drobne pyły PM 2,5, a dodatkowo oczyszczają powietrze. Tlen potrzebny do syntezy z wodorem pojazdy zasysają do instalacji wraz z zanieczyszczonym powietrzem. Przed połączeniem z wodorem pobrane powietrze oczyszczają specjalne filtry, aby ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen.

Zielony i całkowicie zeroemisyjny wodór, na którym będą jeździły gdańskie autobusy, produkowany jest w polskiej elektrowni w Koninie.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Szkoda ,że nie wspomnieli o cenie … zapewne dużo taniej niż elektrykiem 😉

a wodor to stacja produkuje, czy jest dostarczany z zewnatrz? w tekscie jest napisane ze jest ”samowystarczalna energetycznie”

marcel1991 raczej chodzi o zużycie własne energii. Z foto 19 KW tego wodoru wiele nie naprodukuje.

REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady