REKLAMA
 
REKLAMA

Wodór wyprodukowany w mobilnej instalacji zasili zeroemisyjne pociągi

Wodór wyprodukowany w mobilnej instalacji zasili zeroemisyjne pociągi
Lhyfe

Francuska firma specjalizująca się w wytwarzaniu zielonego wodoru zbudowała w niemieckiej Tybindze instalację do produkcji ekologicznego wodoru dla Deutsche Bahn.

Niemiecki operator kolei państwowych, Deutche Bahn, współpracuje z Siemens Mobility nad pociągiem wodorowym. Pociągi przewoźnika będą zasilane odnawialnym wodorem wytwarzanym przez mobilną jednostkę produkcyjną i magazynowanym na stacji.

Aby wesprzeć Deutsche Bahn w realizacji projektu H2goesRail, który zakłada uruchomienie pociągu wodorowego, Lhyfe zapewniło rozwiązanie Lhyfebox. To kontener, który produkuje odnawialny wodór w procesie elektrolizy wody i ma tę zaletę, że można go bardzo szybko uruchomić w dowolnej lokalizacji. Będzie on zasilany wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych (wiatr, energia słoneczna i wodna).

REKLAMA

Zlokalizowana w centrum innowacji DB Energie (spółka zależna Deutsche Bahn) instalacja do elektrolizy o mocy 1 MW ma roczną zdolność produkcyjną do 30 ton.

Testowy pociąg na wodór

Lhyfe wspiera Deutsche Bahn w realizacji celu neutralności węglowej do 2040 r., dostarczając odnawialny wodór w ramach projektu H2goesRail. Przewiduje on uruchomienie jeszcze w tym roku wykorzystującego zielony wodór, neutralnego dla klimatu pociągu wodorowego na trasie testowej między Tybingą, Horb i Pforzheim w Badenii-Wirtembergii.

DB AG, DB Regio i DB Energie przetestują nie tylko działanie tych nowych pociągów wodorowych dostarczanych przez Siemens Mobility, ale także cały system, który umożliwi eksploatację pociągu: od stacji ładowania po konserwację. Celem projektu jest wykazanie opłacalności ekonomicznej rozwiązań wodorowych w sektorze transportu i mobilności.

– Zrównoważone źródła energii i innowacyjne technologie są niezbędne do dekarbonizacji sektora transportu. Jedną z tych technologii są pociągi napędzane wodorem, które stanowią czystą i wydajną alternatywę dla konwencjonalnych pociągów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, ponieważ praktycznie nie emitują CO2. Projekt H2goesRail jest pionierem w dziedzinie transportu pasażerskiego i towarowego – podkreśla Luc Graré, dyrektor ds. Europy Środkowej i Wschodniej w Lhyfe.

Deutsche Bahn chce w ramach projektu H2goesRail zastąpić pociągami wodorowymi 1300 używanych obecnie lokomotyw z silnikami Diesla. Plan jest zgodny z założeniami niemieckiego rządu, który zapowiedział, że koleje państwowe osiągną całkowitą neutralność klimatyczną w 2050 r. Zgodnie z wytycznymi lokomotywy elektryczne od dawna są zasilane energią odnawialną. Więcej o tym w artykule: Niemieckie pociągi pojadą na energii z morskich wiatraków.

REKLAMA

Polskie firmy również dostrzegają nadchodzące zmiany. W ubiegłym roku swoją pierwszą wodorową lokomotywę pokazała bydgoska Pesa. Więcej o tym w artykule: Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową. Koncern zapowiedział także budowę hubu wodorowego we Włocławku.

Wodorowe innowacje Lhyfe

Lhyfe to europejski producent i dostawca zielonego wodoru. Jego portfolio projektów ma na celu zapewnienie dostępu do tego paliwa w ilościach przemysłowych oraz stworzenie modelu energetycznego zdolnego do dekarbonizacji całych sektorów przemysłu i transportu.

Choć producent wodoru otworzył już kilka zakładów produkcyjnych we Francji, to zakład w Tybindze jest pierwszym zakładem Lhyfe w Niemczech. Kolejny tego typu zakład o mocy 10 MW powstaje w Schwäbisch Gmünd. Planowana produkcja zielonego wodoru ma tam wynosić 4 tony dziennie.

Celem Lhyfe jest zdobycie doświadczenia w obsłudze w dużej mierze autonomicznego systemu oraz w bezpośrednim połączeniu produkcji wodoru z dużą stacją tankowania. Projekty obejmują zarządzanie złożonym procesem produkcji wodoru, sprężania, magazynowana i tankowania.

Francuski producent i dostawca ekologicznego wodoru ma na koncie kilka pionierskich projektów w tym obszarze. W 2021 r. otworzył pierwszy na świecie zakład produkcji zielonego wodoru na skalę przemysłową połączony z farmą wiatrową. Rok później firma zainaugurowała budowę pierwszej w skali globalnej platformy pilotażowej do produkcji odnawialnego wodoru na morzu. Lhyfe podsumował już wyniki tego pilotażowego projektu i planuje znacznie zwiększyć skalę zastosowania sprawdzonej technologii. Szerzej o tym w artykule: Przetarta droga do wielkoskalowej produkcji zielonego wodoru na morzu.

Lhyfe działa w 12 krajach europejskich. Obecnie w całej Europie spółka ma kilka zakładów elektrolizy w budowie lub rozbudowie. Wśród nich jest zakład produkcyjny o mocy 200 MW w Holandii. Francuzi rozpoczęli także testy magazynowania zielonego wodoru w kawernie solnej. Szerzej o tym w artykule: Francuzi przechowają wodór pod ziemią.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Gdy wejdzie kilka typów nowych akumulatorów, ktoś sie obudzi i przypomni sobie że najtanszy napęd to jest z pantografu nad pociągiem
Firmy eksploatujące ciężarówki na wodór twierdzą, że to 3 razy droższe od ciężarówek elektrycznych
Aby biznes wodorowy mógł działać trzeba by komuś ukraść prąd za grosze i wykazać że wodór przy sprawności 35% jest efektywnym magazynem
Niemcy chcieli być monopolistami w wiatrakach i panelach ale Chińczycy wysiudali ich z interesu.
Teraz Niemcy produkują zespoły napędowe na wodór więc promuje sie stacje wodorowe i już Polacy chcący zapunktować kupią parę pociągów i będą je testować.
Tymczasem na kolei łatwo można magazynować energię na stacjach w kołach zamachowych, bo trudno takie koła montować w pociągach.Skoro latem many nadmiarową energią to po co ją magazynować jak można od razu nią napędzać transport? I gdy dla ciężarówek trudno rozciągać trakcję, to pociągi od 100 lat mają pantografy i jeżdżą po zelektryfikowanych liniach.
To prze kret i skok na publiczną kasę. W Polśce już kupują wodorowe autobusy. Pierwsze stacje wodorowe już plajtują

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA