Pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodorem Orlenu  

Pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodorem Orlenu  
Orlen

Orlen uruchomił dzisiaj w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe, a także autobusy.

Inwestycja w Poznaniu jest zlokalizowana na terenie stacji paliw Orlen przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Obiekt działa całodobowo i jest dostępny publicznie. Ze stacji będzie mógł skorzystać każdy właściciel auta napędzanego wodorem. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru.

Stacja Orlenu ma zasilać przede wszystkim flotę 25 autobusów wodorowych należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Umowa w tym zakresie została zawarta na 15 lat i w tym czasie Orlen dostarczy poznańskiemu operatorowi transportu publicznego 1,8 mln kg paliwa wodorowego.

REKLAMA

Przepustowość poznańskiej stacji

Dostępna ilość wodoru na pozwolić na pokrycie zapotrzebowania 34 autobusów miejskich, którymi docelowo będzie dysponować MPK Poznań, a także kilku pojazdów osobowych.

Orlen udostępnił w Poznaniu trzy dystrybutory wodoru. Dwa o ciśnieniu 350 barów służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 barów, jest przeznaczony dla samochodów osobowych.

Cały proces zatankowania autobusu do pełna ma zajmować około 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi około 30 kg, co umożliwia przejechanie około 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, ma wynosić około pięciu minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania około 600 km. Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany będzie z instalacji wytwórczej Grupy Orlen we Włocławku.

Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”.

Stacje wodorowe Orlenu w kolejnych miastach

Z pojazdów zasilanych wodorem od czerwca ubiegłego roku korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie, gdzie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka Orlen uruchomił pilotażową stację. W tym przypadku wodór dostarczany jest z pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Testy autobusów napędzanych paliwem wodorowym zostały zorganizowane także m.in. w Płocku i Katowicach.

REKLAMA

Jeszcze w tym roku wodór do pojazdów zatankować będzie można na powstającej stacji Orlen w Katowicach. Następne stacje wodorowe powstaną w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Obiekty te zostaną uruchomione w ramach drugiego etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland.

W trzecim etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji. Na ten cel Orlen w kwietniu otrzymał bezzwrotne unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro. To największa dotacja na budowę infrastruktury tankowania wodorem w Unii Europejskiej. Unijne wsparcie dla Orlenu dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych w różnych regionach Polski, a także budowy instalacji produkcji odnawialnego wodoru w procesie elektrolizy zasilanej z OZE. Więcej na ten temat w artykule: Rekordowe dofinansowanie na wodór dla Orlenu.

W planach elektrolizery o mocy 1 GW

Do 2030 r. Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.

Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 r. wyniesie około 1 GW mocy. W połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi to produkcję ponad 130 tys. ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.

Na wodorowe projekty do 2030 r. Orlen chce przeznaczyć 7,4 mld zł.

Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych są jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy Orlen. Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności, a z drugiej ważnym elementem realizacji celów strategicznych spółki – mówi Artur Osuchowski, członek zarządu Orlenu ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.