European Energy wyprodukuje syntetyczne paliwo lotnicze

European Energy wyprodukuje syntetyczne paliwo lotnicze
Fot. Christo Anestev/Pixabay

European Energy, aktywny na polskim rynku deweloper OZE z Danii, rozwija portfel inwestycji związanych z ekologicznym wodorem i metanolem.

European Energy podpisał umowę ze szwajcarską firmą Metafuels AG zajmującą się technologiami lotniczymi. Współpraca przewiduje utworzenie na południu Danii zakładu produkującego syntetyczne paliwo lotnicze (eSAF).

Nowy zakład powstanie w pobliżu Padborg, w sąsiedztwie instalacji firmy European Energy produkującej zielony wodór. Będzie on w stanie wytwarzać około 12 tys. litrów syntetycznego paliwa dziennie.

REKLAMA

Sektor lotniczy odpowiada za ponad 2 proc. globalnej emisji CO2, tj. około 800 mln ton. A dwutlenek węgla to niejedyny gaz produkowany przez tę branżę. Szacuje się, że w sumie odpowiada ona za około 3,5 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych.

Stworzenie zakładu produkującego syntetyczne paliwo lotnicze pozwoli przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych przemysłu lotniczego poprzez inicjatywę Unii Europejskiej RefuelEU Aviation oraz program kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA).

Nowe unijne regulacje dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) już od 2025 r. będą wymagały, aby linie lotnicze wykorzystywały co najmniej 2 proc. SAF. Udział ten będzie stopniowo zwiększany, by osiągnąć 6 proc. w 2030 r. i 37 proc. w 2040 r.

Wodór i e-metanol w Polsce

Także w Polsce są gminy zainteresowane rozwojem instalacji wodoru i e-metanolu na swoim terenie. Zachodniopomorskie gminy Barwice i Grzmiąca podpisały memorandum o współpracy z European Energy, aby przeanalizować możliwości produkcji zielonych paliw w Polsce. Więcej o tej inicjatywie w artykule: Power-to-X w Polsce. Duńczycy chcą współpracować z gminami.

– Państwa członkowskie UE będą zobowiązane do realizacji ambitnych celów w zakresie produkcji zielonego wodoru w przemyśle, transporcie i w zakresie paliw syntetycznych. Dlatego też na wielu rynkach – w tym także w Polsce – rozwijamy nowe projekty w tym obszarze – podkreśla Olga Sypuła, Country Manager European Energy w Polsce.

REKLAMA

Potencjał Polski

Robert Adamczewski dyrektor ds. rozwoju w European Energy Polska, podkreśla, że Polska ma ogromny potencjał do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, która może stać się kluczowym elementem naszej przyszłej infrastruktury energetycznej o dużym znaczeniu dla rozwoju naszej gospodarki i polskich firm, które muszą konkurować na rynkach globalnych.

W szczególności produkcja zielonych paliw, takich jak wodór, e-metanol, syntetyczne paliwo lotnicze, z wykorzystaniem m.in. morskiej energetyki wiatrowej będzie w stanie zdekarbonizować inne polskie sektory gospodarki, które trudno zelektryfikować tylko zieloną energią elektryczną – wyjaśnia Robert Adamczewski.

Jak to jest zrobione?

Skalowalna technologia aerobrew firmy Metafuels przekształca wyprodukowany w sposób zrównoważony metanol w paliwo lotnicze. Technologia odznacza się wysoką wydajnością energetyczną i bardzo wysoką konwersją węgla w paliwo lotnicze przy nawet 90-proc. redukcji emisji w całym cyklu życia w porównaniu z konwencjonalnym paliwem lotniczym. Jako paliwo typu drop-in technologia ta nie wymaga przeprojektowywania samolotów ani zakupu specjalnych modeli. Do tankowania tego paliwa nie jest również potrzebna specjalna infrastruktura.

Duńska spółka, która powstała w 2004 r., działa w 28 krajach na czterech kontynentach. Prowadzi prace nad projektami o łącznej mocy 60 GW, obejmującymi energię słoneczną i wiatrową, magazynowanie energii i technologię Power-to-X.

Zakład, który powstanie w Padborg, będzie miał trzykrotnie większą wydajność niż obecnie budowana w duńskim w Kassø przez European Energy i Mitsui & Co. Ltd. instalacja komercyjna Power-to-X, która ma być największym komercyjnym zakładem e-metanolu na świecie.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.