Po awarii pociągów wodorowych Niemcy pojadą nimi za darmo
Niemiecka linia kolejowa obsługiwana wyłącznie przez pociągi napędzane wodorem zapewni wszystkim pasażerom bezpłatne przejazdy przez najbliższe dwa miesiące. Akcja potrwa od 1 kwietnia do 31 maja i obejmie wszystkie podróże w drugiej klasie pociągów wodorowych w rejonie Frankfurtu.
Akcja ma miejsce w ramach rekompensaty za – jak powiedział przewodniczący rady nadzorczej niemieckiego przewoźnika RMV – „całkowitą porażkę podczas uruchamiania pociągów wodorowych”. Wystąpiły wówczas opóźnienia z winy dostawcy taboru, firmy Alstom, a także problemy z nowym sprzętem do tankowania wodoru. Dodatkowo wiele lokomotyw spalinowych sprowadzonych jako tymczasowe rozwiązanie w miejsce brakujących pociągów także wykazało usterki. Operator kolejowy zamknął linię RB15 w rejonie Frankfurtu na kilka tygodni w styczniu i lutym 2023 r.
Pociągi wodorowe na całej linii
Linia RB15 jest drugą linią w Niemczech, którą obsługują wyłącznie pociągi wodorowe. Na tej linii jeździ ich w sumie 12. Pozostałych 15 pociągów wodorowych kursuje na trzech pozostałych liniach przewoźnika równolegle z lokomotywami spalinowymi. O pierwszej wodorowej linii kolejowej pisaliśmy w artykule: Ruszyła pierwsza na świecie wodorowa linia kolejowa.
Problemy na linii RB15 zaczęły się, gdy w grudniu 2022 r. cały tabor przewoźnika miał przejść z zasilania olejem napędowym na zasilanie wodorem. Nieudana z różnych powodów wymiana pociągów na wodorowe, poskutkowała w 2023 r. odwołaniem 19 proc. pociągów.
Jak przyznał dyrektor zarządzający RMV, organu publicznego odpowiedzialnego za planowanie, organizację i finansowanie transportu w regionie, takiej awarii regionalnej linii kolejowej jeszcze w Niemczech nie było. W ramach rekompensaty dla mieszkańców regionu korzystanie z kolei w kwietniu i maju br. będzie całkowicie bezpłatne.
To bezprecedensowe posunięcie nie tylko w historii RMV, ale także całego niemieckiego systemu transportu publicznego ma pozwolić przewoźnikowi odzyskać zaufanie klientów.
27 bezemisyjnych pociągów zasilanych wodorem
W przetargu na dostawę 27 pociągów wodorowych dla niemieckiego przewoźnika zwyciężył francuski Alstom, który miał dostarczyć pojazdy typu Coradia iLint do czasu zmiany rozkładu w grudniu 2022 r. Zamówienie obejmowało także dostawy wodoru, konserwację i zapewnianie rezerw mocy przez kolejne 25 lat.
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski, wykorzystujący wodorowe ogniwa paliwowe do wytwarzania energii elektrycznej, która napędza silnik. Pociąg jest cichy i lokalnie bezemisyjny, ponieważ uwalnia do środowiska jedynie parę wodną.
Do określonego w umowie terminu Alstom dostarczył przewoźnikowi tylko sześć składów. Wszystkie jednak okazały się wadliwe i wymagały ingerencji w oprogramowanie i osprzęt.
Brak działających pociągów spowodował, że nie można było przeszkolić maszynistów w obsłudze nowych lokomotyw wodorowych. Trudno było także odpowiednio zaplanować zmiany. Kiedy wszystkie napędzane ogniwami wodorowymi składy dotarły w końcu do przewoźnika, nie było w pełni przeszkolonych maszynistów, którzy mogliby je obsługiwać. Dodatkowo do czerwca 2023 r. aż 20 z 60 maszynistów zatrudnionych na linii łączącej Frankfurt z innymi miejscowościami w regionie zrezygnowało z pracy. Niemal 1/5 skorzystała w tym czasie ze zwolnień lekarskich. Braki kadrowe spowodowały pośpiech podczas zatrudniania nowych kierowców.
Trudną sytuację potęgowały usterki elektronicznych tablic ogłoszeń, które nie podawały na bieżąco dokładnych informacji o czasie przyjazdu. Pasażerowie czekali na pociągi, które nie przyjeżdżały, a kiedy zdecydowali się skorzystać z alternatywnych środków transportu, opóźnione pociągi jednak się pojawiały.
W nowych składach występowały także ciągłe problemy z niedziałającymi toaletami.
Wszystko pod kontrolą
Ostatnie dwa pociągi napędzane ogniwami paliwowymi z zamówionych 27 zostały dostarczone przez Alstom dopiero w grudniu 2023 r. Według RMV wszystkie są obecnie eksploatowane i jeżdżą ze średnią niezawodnością na poziomie 90 proc.
W komunikacie przewoźnika czytamy: „Odkryj linię Taunusbahn RB15 i korzystaj z niej bezpłatnie przez dwa miesiące. Od 1 kwietnia do 31 maja 2024 r. wszyscy pasażerowie drugiej klasy mogą podróżować pociągami linii RB15 na trasie Brandoberndorf, Bad Homburg i Dworzec Centralny we Frankfurcie bez biletu.”
Promocja obowiązuje na wszystkie podróże w 2. klasie na trasie Brandoberndorf–Bad Homburg. Promocja dotyczy także bezpośrednich pociągów do Frankfurtu rano i z powrotem po południu – nawet dla osób nieposiadających biletu okresowego. Pasażerowie, którzy mają bilet roczny lub abonament (Deutschland Ticket), także odniosą korzyści z tej kampanii.
Przewoźnik zapewnia, że każdy pasażer za aktywny bilet okresowy okazany na stacji kolejowej biorącej udział w tej kampanii otrzyma kupon o wartości 49 euro. Po wydaniu kuponu pasażerowie mogą otrzymać odpowiednią kwotę za pośrednictwem platformy zwrotu kosztów. Wypłaty nastąpią w lipcu br.
Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, w ramach tej kampanii RMV chce podziękować wszystkim, którzy pozostali lojalni wobec firmy mimo zawodności funkcjonowania pociągów. Kampania ma także przyczynić się do przyciągnięcia nowych klientów.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Jaki jest sens uwodorawiać kolej jak może być ona elektryczna. Już lepiej niech wprowadzą silniki na wodór do statków, samolotów czy TIR-ów.
Za darmo? Hehe