Autobusy wodorowe trafią do Wałbrzycha

Autobusy wodorowe trafią do Wałbrzycha
Solaris

Pierwsze wodorowe autobusy zostaną dostarczone do Wałbrzycha za rok. To kolejne polskie miasto inwestujące w transport publiczny oparty na wodorze.

Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach podpisali właśnie umowę z miastem Wałbrzych, reprezentowanym przez prezydenta Romana Szełemeja, na dostawę 20 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen. Kontrakt zakłada także opcję rozszerzenia dostaw w przyszłości, nawet o kolejnych 25 pojazdów.

Zamówione pojazdy będą pierwszymi autobusami napędzanymi energią z wodoru w tym mieście. W Polsce z tego rozwiązania z powodzeniem korzystają już Konin, Poznań i Lublin. Zgodnie z podpisaną umową pierwsze 14 autobusów zostanie dostarczonych do Wałbrzycha we wrześniu 2024 r. Cały kontrakt ma zostać zrealizowany do połowy 2025 r.

REKLAMA

Dofinansowanie na autobusy wodorowe

Na zakup autobusów wodorowych Gmina Wałbrzych otrzymała dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 65 mln zł. W tym 58 mln zł zostanie przyznane w formie dotacji, a pozostała kwota będzie przekazana w formie preferencyjnej pożyczki.

Najważniejszą cechą autobusów wodorowych jest ich bezemisyjny napęd. Pojazdy Urbino 12 hydrogen korzystają z energii pochodzącej z wodoru, który z kolei jest przetwarzany na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest czysta, a jej „efektami ubocznymi” są jedynie woda i ciepło. Autobusy te charakteryzują się także dużym zasięgiem, a proces ich napełniania trwa około kilkunastu minut.

REKLAMA

Solaris Bus & Coach jest wiodącym producentem zeroemisyjnych pojazdów dla transportu publicznego. Autobusy wodorowe producenta cieszą się w ostatnich miesiącach szczególnym zainteresowaniem przewoźników i miast w całej Europie – w swoim portfolio firma posiada ponad 450 zamówionych i ponad 150 dostarczonych autobusów wodorowych.

Producent aut0busów z Bolechowa pod Poznaniem zapewnia, że ten rodzaj napędu stanowi doskonałe uzupełnienie dla pojazdów elektrycznych.

Autobusy wodorowe zbyt kosztowne?

Chociaż Solaris zbiera coraz więcej zamówień na kolejne autobusy wodorowe, to pojawiają się już jednak miasta, które rezygnują z tego rodzaju taboru. Więcej w artykule: Wodór jako paliwo dla miejskich autobusów okazał się za drogi.

Według badania przeprowadzonego we Włoszech koszt użytkowania autobusów wodorowych jest ponad dwa razy wyższy w przeliczeniu na kilometr niż autobusów elektrycznych. Więcej na ten temat w artykule: Autobusy na wodór czy baterie. Co bardziej się opłaca?

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.