REKLAMA
 
REKLAMA

„Różowy” wodór w produkcji asfaltu. Są środki na europejski projekt

"Różowy" wodór w produkcji asfaltu. Są środki na europejski projekt
fot. EDF

W Wielkiej Brytanii realizowany będzie pilotażowy projekt wytwarzania tzw. różowego wodoru i wykorzystania go do produkcji asfaltu. To pierwsza taka próba w skali światowej. Brytyjski rząd wsparł projekt kwotą ponad 6 mln funtów.

Brytyjski projekt nosi nazwę Bay Hydrogen Hub – Hydrogen4Hanson. Prowadzony jest przez konsorcjum składające się z: firmy energetycznej EDF, do której należy elektrownia jądrowa Heysham 2, producenta materiałów budowlanych Hanson, producenta palników Vulcan Burners oraz National Nuclear Laboratory (NNL).

W połowie września brytyjski Departament Bezpieczeństwa Energetycznego i Net Zero zdecydował o przeznaczeniu 6,1 mln funtów na realizację projektu. Środki pochodzą z rządowego programu innowacji Net Zero (NZIP) o wartości 1 mld funtów. Łączne finansowanie rządowe i branżowe dla Hydrogen4Hanson przekroczyć ma 15 mln funtów.

REKLAMA

Elektrolizer SOEC

Bay Hydrogen Hub zakłada budowę elektrolizera tlenku stałego SOEC (Solid Oxide Electrolyzer) w elektrowni jądrowej Heysham 2 w Lancashire. To obiekt o mocy 1,25 GW, z którego niewielkie ilości energii elektrycznej i pary, generowane w procesie jądrowym, mają być przekierowywane do elektrolizera SOEC, który powstanie w tej samej lokalizacji.

Wytwarzany w ten sposób „różowy” wodór (tj. produkowany w zastosowaniem energii elektrycznej z elektrowni jądrowej) ma być następnie transportowany cysternami o dużej pojemności do wytwórni asfaltu firmy Hanson w Criggion (Hanson Asphalt Criggion) w północnej Walii. Tam wykorzystany zostanie do napędzania procesów przemysłowych, w których obecnie stosowana jest mieszanka płynnych paliw kopalnych.

Pilotażowe zastosowanie wodoru w produkcji asfaltu

Jak podaje EDF, wszystkie zgromadzone przez konsorcjum środki mają być przeznaczone na opracowanie ostatecznego projektu technologii produkcji, dystrybucji i końcowego wykorzystania wodoru, a także zbadanie pełnych kosztów dostaw. EDF podkreśla, że obecnie jeszcze żaden zakład na świecie nie stosuje wodoru jako paliwa w procesie wytwarzania asfaltu.

REKLAMA

Wodór pochodzący z energii jądrowej ma potencjał, aby całkowicie zmienić zasady gry w zakresie dekarbonizacji produkcji asfaltu i cementu. Hanson już z powodzeniem wykazał w swojej cementowni w Ribblesdale, w hrabstwie Lancashire, że wodór może być wykorzystywany jako składnik zerowej netto mieszanki paliwowej, ale jego zastosowanie jako paliwa do produkcji asfaltu nie zostało jeszcze fizycznie zademonstrowane nigdzie na świecie – mówi Simon Willis, dyrektor generalny Hanson UK.

Gareth Headdock, wiceprezes ds. nowych inwestycji w National Nuclear Laboratory, stwierdził, że projekt ten stawia Wielką Brytanię na pozycji światowego lidera w rozwoju wodoru zasilanego energią jądrową. – Inwestując w kolejne pokolenie naukowców i inżynierów, Bay Hydrogen Hub buduje umiejętności, których potrzebujemy dla naszej wodorowej przyszłości – komentuje.

Rozpoczęcie budowy elektrolizera planowane jest na początek 2024 r. W zeszłym roku EDF ogłosił, że elektrownia jądrowa Heysham 2, który zaczęła działać w 1988 r., przestanie wytwarzać energię elektryczną w roku 2028. Pierwotnie zakładany okres eksploatacji wynosił 30 lat.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady