Są fundusze na samoloty na wodór
Brytyjsko-amerykański producent samolotów napędzanych wodorem zakończył największą rundę finansowania. Pozyskana kwota ma pozwolić na uzyskanie certyfikacji pierwszego silnika wodorowego oraz przeprowadzenie testowych lotów.
W nowej rundzie finansowania głównym inwestorem jest Airbus. Będzie on współpracować z budującą samoloty na wodór firmą ZeroAvia w zakresie certyfikacji oraz aspektów technicznych, takich jak infrastruktura, operacje tankowania, przechowywanie ciekłego paliwa wodorowego i testowanie ogniw paliwowych. Współpraca z Airbusem ma umożliwić firmie ZeroAvia opracowanie silnika wodorowo-elektrycznego.
Wśród pozostałych inwestorów w tej rundzie znaleźli się: fundusz inwestycyjny Barclays Sustainable Impact Capital, Neom, Breakthrough Energy Ventures, Horizons Ventures, Alaska Airlines, Ecosystem Integrity Fund, Summa Equity, AP Ventures i Amazon Climate Pledge Fund. Kwoty finansowania nie ujawniono.
Miliony dolarów na rozwój technologii
ZeroAvia w poprzednich dwóch rundach finansowania zebrała już 150 mln dolarów, przygotowując się do certyfikacji silników na ogniwa paliwowe w celu rozpoczęcia komercyjnych lotów. Firma po raz pierwszy zebrała 21,4 mln dolarów w ramach finansowania serii A pod koniec 2020 r. Wówczas wśród inwestorów były firmy: Amazon Climate Pledge Fund, Breakthrough Energy Ventures, Ecosystem Integrity Fund, Horizons Ventures, Shell Ventures i Summa Equity.
W ramach rundy B w połowie 2022 r. zebrano łącznie 72 mln dolarów. Wśród inwestorów znaleźli się m.in. United Airlines i International Airlines Group. Sumę 30 mln dolarów pozyskano od Barclays, Neom i funduszu AENU.
Loty samolotów ZeroAvia
Na początku tego roku ZeroAvia wykonała lot testowy swojego 19-miejscowego prototypu samolotu wyposażonego w układ napędowy ZA600 z wodorowymi ogniwami paliwowymi o mocy 600 kW na jednym skrzydle (z konwencjonalnym silnikiem na drugim). Produkcja układu napędowego ma się rozpocząć w 2024 r.
ZeroAvia chce wykonać swoje pierwsze komercyjne loty samolotami z napędem wodorowym o 9–19 miejscach do 2025 r. Dwa lata później brytyjska firma planuje udoskonalić swoją technologię, aby wprowadzić samoloty z 40–80 miejscami.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.