REKLAMA
 
REKLAMA

Są fundusze na samoloty na wodór

Są fundusze na samoloty na wodór
Fot. ZeroAvia

Brytyjsko-amerykański producent samolotów napędzanych wodorem zakończył największą rundę finansowania. Pozyskana kwota ma pozwolić na uzyskanie certyfikacji pierwszego silnika wodorowego oraz przeprowadzenie testowych lotów.

W nowej rundzie finansowania głównym inwestorem jest Airbus. Będzie on współpracować z budującą samoloty na wodór firmą ZeroAvia w zakresie certyfikacji oraz aspektów technicznych, takich jak infrastruktura, operacje tankowania, przechowywanie ciekłego paliwa wodorowego i testowanie ogniw paliwowych. Współpraca z Airbusem ma umożliwić firmie ZeroAvia opracowanie silnika wodorowo-elektrycznego.

Wśród pozostałych inwestorów w tej rundzie znaleźli się: fundusz inwestycyjny Barclays Sustainable Impact Capital, Neom, Breakthrough Energy Ventures, Horizons Ventures, Alaska Airlines, Ecosystem Integrity Fund, Summa Equity, AP Ventures i Amazon Climate Pledge Fund. Kwoty finansowania nie ujawniono.

REKLAMA

Miliony dolarów na rozwój technologii

ZeroAvia w poprzednich dwóch rundach finansowania zebrała już 150 mln dolarów, przygotowując się do certyfikacji silników na ogniwa paliwowe w celu rozpoczęcia komercyjnych lotów. Firma po raz pierwszy zebrała 21,4 mln dolarów w ramach finansowania serii A pod koniec 2020 r. Wówczas wśród inwestorów były firmy: Amazon Climate Pledge Fund, Breakthrough Energy Ventures, Ecosystem Integrity Fund, Horizons Ventures, Shell Ventures i Summa Equity.

REKLAMA

W ramach rundy B w połowie 2022 r. zebrano łącznie 72 mln dolarów. Wśród inwestorów znaleźli się m.in. United Airlines i International Airlines Group. Sumę 30 mln dolarów pozyskano od Barclays, Neom i funduszu AENU.

Loty samolotów ZeroAvia

Na początku tego roku ZeroAvia wykonała lot testowy swojego 19-miejscowego prototypu samolotu wyposażonego w układ napędowy ZA600 z wodorowymi ogniwami paliwowymi o mocy 600 kW na jednym skrzydle (z konwencjonalnym silnikiem na drugim). Produkcja układu napędowego ma się rozpocząć w 2024 r.

ZeroAvia chce wykonać swoje pierwsze komercyjne loty samolotami z napędem wodorowym o 9–19 miejscach do 2025 r. Dwa lata później brytyjska firma planuje udoskonalić swoją technologię, aby wprowadzić samoloty z 40–80 miejscami.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady