Orlen ma pierwszą wodorową stację w Czechach
Klienci Grupy Orlen w Czechach mogą już zatankować nowe ekologiczne paliwo. Na terenie obiektu Orlen Benzina w Pradze-Barrandov uruchomiono stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Orlen podał, w jakich lokalizacjach powstanie podobna infrastruktura na terenie naszego kraju.
Stacja paliw Orlen Benzina w praskiej dzielnicy Barrandov jest w pełni bezobsługowa, ogólnodostępna 24 godziny na dobę i przystosowana do tankowania paliwem wodorowym samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy mogą korzystać z dwóch dyspenserów ze specjalnie wyprofilowanymi noskami: o ciśnieniu 700 barów dla aut osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów do napełniania samochodów ciężarowych i autobusów.
Stacja tankowania wodoru Orlen Benzina w Pradze została wybudowana przy wsparciu finansowym Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.
Do 2030 roku spółka Orlen Unipetrol planuje udostępnić 28 stacji tankowania wodoru w Czechach oraz 2 terminale dystrybucji wodoru dla transportu kolejowego w Litvínovie i Neratovicach.
Kiedy zatankujemy wodór w Polsce?
Kierowcy w Polsce będą mogli zatankować wodór jeszcze w tym roku na stacjach Orlenu w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie powinny zostać oddane do użytku do połowy 2025 roku.
Orlen podkreśla, że zaletą pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie jest ich duży zasięg (do 700 km) oraz znacznie krótszy czas tankowania (porównywalny z samochodami na benzynę i olej napędowy).
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie około 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych wynosi z kolei około 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km.
Zielony wodór w 50 proc.
Rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy Orlen i jednocześnie ważnym elementem strategii Orlen2030. To odpowiedź koncernu na wyzwania związane z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań.
Wodór jako alternatywa dla paliw tradycyjnych jest obecnie kluczowym elementem procesu dekarbonizacji. Zgodnie ze strategią aż 50 proc. produkowanego w Grupie Orlen wodoru ma być nisko- lub zeroemisyjne, z ambicją zwiększenia tego udziału do około 80 proc. w perspektywie 2030+.
Pierwsza stacja wodorowa Grupy Orlen w Czechach już działa. Dołącza ona do stacji uruchomionej w ubiegłym roku w Krakowie. Budowa infrastruktury wodorowej w Europie Centralnej umożliwi nam osiągnięcie pozycji lidera wdrażania gospodarki wodorowej opartej na zeroemisyjnym transporcie. Naszym celem jest budowa do końca tej dekady ponad 100 stacji tankowania w Polsce, Czechach i na Słowacji, które będą integralną częścią wodorowych korytarzy transportowych w Europie oraz przyczynią się do osiągnięcia neutralności klimatycznej regionu – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Obecnie w Europie funkcjonują 163 stacje tankowania wodorem, a w realizacji znajduje się 46 kolejnych punktów (wg źródła H2.live). Organizacja ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów – rekomenduje, by już w 2025 roku w Europie funkcjonowało co najmniej 300 takich stacji, a w 2030 – nie mniej niż 1000.
Orlen planuje 100 wodorowych stacji
W Europie Centralnej, zgodnie ze Strategią Wodorową Grupy Orlen, do 2030 roku udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Wodór będzie dostarczany do tych placówek dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.
Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 roku ma wynosić około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 punktów odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.
Ponadto przygotowany przez koncern własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle” pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do wytwarzania i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru.
Na projekty wodorowe PKN Orlen pozyskał fundusze z Innovation Fund, CEF (Connecting Europe Facility), Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz notyfikację Komisji Europejskiej dla projektu „Hydrogen Eagle” w ramach mechanizmu IPCEI.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Po 5-minutowym zatankowaniu jednego samochodu musi nastąpić 15-minutowa przerwa na wyrównanie ciśnienia w dystrybutorze. Czyli jeden dystrybutor może w ciągu godziny zatankować maksymalnie 3 samochody. Nawet przy założeniu, że kierowcy będą tankować nawet w nocy, to jeden dystrybutor napełni najwyżej 72 samochody. Do stacji benzynowej nawet nie ma co porównywać. Nawet porządna stacja szybkiego ładowania pojazdów jest w stanie naładować w ciągu doby znacznie więcej samochodów.
@Marcin, istnieją również rozwiązania kompromisowe, tzn. stacje szybkiego ładowania zasilane… wodorem 🙂