Pierwszy lot największego na świecie samolotu z wodorowym silnikiem
Dornier 228 wyposażony w prototyp wodorowego silnika na lewym skrzydle wzbił się w powietrze w okolicach centrum badawczo-rozwojowego ZeroAvia, na lotnisku Cotswold w Gloucestershire w Wielkiej Brytanii. Pierwszy testowy lot samolotu firmy specjalizującej się w lotnictwie bezemisyjnym trwał 10 minut.
Przełomowy lot jest częścią projektu HyFlyer II, dużego programu badawczo-rozwojowego wspieranego przez flagowy program The Aerospace Technology Institut (ATI). Jego celem jest opracowanie układu napędowego o mocy 600 kW, obsługującego na całym świecie bezemisyjne loty samolotów oferujących od 9 do 19 miejsc.
Skalowalny sukces
Dwusilnikowy samolot został zmodernizowany poprzez umieszczenie wodorowo-elektrycznego układu na lewym skrzydle, obok pojedynczego silnika seryjnego Honeywell TPE-331 po prawej stronie samolotu. W tej konfiguracji testowej zbiorniki wodoru i układy wytwarzania energii z ogniw paliwowych zostały umieszczone wewnątrz kabiny.
Podczas lotu testowego (kołowanie, start, pełne okrążenie, lądowanie) wszystkie systemy, w tym również największy dotychczas przetestowany silnik ZeroAvia, działały zgodnie z oczekiwaniami. Program ZeroAvia dotyczący układów napędowych o mocy 2–5 MW, które są już wykorzystywane, pozwoli skalować technologię zielonych silników dla samolotów do 90 miejsc.
Komercyjne zielone loty już niedługo
– To ważny moment, nie tylko dla ZeroAvia, ale dla całej branży lotniczej, ponieważ pokazuje, że prawdziwy komercyjny lot bezemisyjny jest możliwy już za kilka lat. Pierwszy lot 19-miejscowego samolotu pokazuje, jak skalowalna jest nasza technologia i jak szybki jest postęp w dziedzinie napędu zeroemisyjnego – przyznaje Val Miftakhov, założyciel i dyrektor generalny ZeroAvia.
Zdaniem Granta Shappsa, sekretarza stanu ds. biznesu brytyjskiego rządu, lot testowy Dornier 228 jest dużym krokiem w kierunku zielonych podróży lotniczych. – Wielka Brytania jest światowym liderem w ekologicznej technologii lotniczej, a globalne przejście na czystsze formy lotu stanowi szansę na zapewnienie wzrostu gospodarczego i miejsc pracy dla naszego kraju – mówi polityk.
ZeroAvia będzie teraz pracować nad certyfikowaną konfiguracją silników, aby do 2025 roku obsługiwać trasy komercyjne przy użyciu testowanej technologii. Dornier 228 weźmie udział w serii lotów testowych z Kemble, a później w lotach demonstracyjnych z innych lotnisk.
ZeroAvia niemal dokładnie dwa lata temu przeprowadziła pierwszy z ponad 30 lotów 6-miejscowego samolotu Piper Malibu z wodorowym układem napędowym o mocy 250 kW.
Katarzyna Bielińska
katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.