Air Product dostarczy H2 dla polskiej wodorowej lokomotywy

Air Product dostarczy H2 dla polskiej wodorowej lokomotywy
Air Products

Firma Air Products, wiodący producent gazów przemysłowych na świecie, po udanych testach miejskiego autobusu napędzanego wodorem w Jaworznie włącza się w pierwszą w Polsce demonstrację użycia wodoru w transporcie kolejowym. Firma dostarczy wodór i infrastrukturę tankowania podczas realizowanych przez Pesa Bydgoszcz testów manewrowej lokomotywy wodorowej. Odbywają się one na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

Użycie wodoru w transporcie publicznym w Polsce postrzegane jest wciąż jako obszar innowacji. W marcu br. odbył się pilotażowy test autobusu miejskiego napędzanego wodorem, który został  przeprowadzony przez firmy Air Products i Solaris (producenta autobusów) oraz PKM Jaworzno i władze miasta.

Teraz Air Products włącza się w testowanie napędzanej wodorem lokomotywy. Podczas demonstracji w Żmigrodzie, realizowanej wspólnie z producentem pojazdów szynowych Pesa, dostarczony przez Air Products wodór zasili innowacyjną lokomotywę, która będzie kilkukrotnie tankowana za pomocą zaawansowanego technicznie dystrybutora.

REKLAMA

Wydajna alternatywa

Realizowana przez firmę Pesa demonstracja lokomotywy wodorowej to przedsięwzięcie pionierskie i wyzwanie dla obu firm. Testy autobusu napędzanego paliwem wodorowym w Jaworznie udowodniły, że w kontekście pojazdów ciężkich wodór może być skuteczną i wydajną alternatywą dla paliw tradycyjnych – mówi Jacek Cichosz, prezes Air Products na Polskę.

Jak podkreśla Cichosz, firmy i samorządy mogą być pewne rzetelności dostaw paliwa, jeżeli przestawią się na użycie czystego wodoru. – Wierzymy, że nasze zielone paliwo otworzy nowe możliwości rozwoju kolejnictwa w Polsce i na świecie, a transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny dla dobra nas wszystkich – dodaje.

Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z priorytetów przyjętej przez nas strategii Pesa 2026+. W ramach Platformy Regio160 pracujemy nad projektami elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych zarówno z baterii, jak i ogniw wodorowych – wyjaśnia Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesa Bydgoszcz SA.

Naszą drogę z zastosowaniem wodoru w pojazdach szynowych rozpoczęliśmy od  manewrowej lokomotywy wodorowej, która przechodzi właśnie ostatnie testy homologacyjne w Żmigrodzie. To dla nas również szansa na testy rozwiązań infrastruktury tankowania – dodaje.

Tylko najwyższa czystość

Jak informuje Grześkowiak, Pesa zakłada w tym obszarze współpracę z wieloma partnerami – zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. – Air Products, jako firma obecna w wielu krajach i dysponująca doświadczeniem, może stać się jednym z naszych partnerów jako dostawca wodoru. Przy okazji pierwszych testów rozpoczęliśmy rozmowy o długofalowej współpracy – mówi.

REKLAMA

Proekologiczne zmiany w funkcjonowaniu transportu kolejowego w Polsce mogą stać się rzeczywistością. Będzie to wymagało zaangażowania zarówno przewoźników, jak i operatorów. Z ich punktu widzenia eksploatacja wodorowego taboru szynowego będzie miała sens jedynie wtedy, gdy zostanie zagwarantowany i ułatwiony dostęp do wodoru o wysokiej czystości.

Wodór doskonale sprawdzi się w segmencie usług transportowych i towarowych na kolei. Na uwagę zasługują: zasięg porównywalny z pojazdami spalinowymi, szybkość tankowania oraz to, że nie emituje szkodliwych substancji w procesie zamiany na energię elektryczną – dodaje Jacek Cichosz.

Wodór niebieski i zielony

Air Products przeznaczył dotychczas ponad 11 mld dolarów na bezemisyjne i niskoemisyjne projekty wodorowe napędzające transformację energetyczną. Wśród inwestycji spółki znajdują się: zakład produkcji zielonego wodoru zlokalizowany w strefie NEOM w Arabii Saudyjskiej, a także wart 1,6 mld dolarów zeroemisyjny kompleks w Edmonton, w prowincji Alberta w Kanadzie, który ma wychwytywać z pierwotnego gazu ziemnego ponad 95 proc. dwutlenku węgla i bezpieczne przechowywać gaz pod ziemią, podczas gdy energia elektryczna wytwarzana z wodoru zrównoważy pozostałe 5 proc. emisji.

Kolejny kompleks o wartości 4,5 mld dolarów, produkujący czystą energię, znajdzie  się w stanie Luizjana w Stanach Zjednoczonych. Będzie produkował niskoemisyjny wodór i miał największy na świecie system wychwytywania i przechowywania dwutlenku węgla.

Ponadto firma Air Products planuje wybudować największy w Wielkiej Brytanii zakład produkcji niebieskiego wodoru (wytwarzanego z gazu ziemnego), a także pierwszy w tym kraju zakład produkujący zielony wodór na dużą skalę.

Firma rozpoczyna również budowę drugiej instalacji skraplania wodoru w Rotterdamie w Holandii. W maju 2022 roku w regionie Europy Środkowej Air Products przeprowadził również testowy projekt tankowania wodoru w pierwszym na świecie regularnie kursującym pociągu Coradia iLint firmy Alstom.

Katarzyna Bielińska

katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.