Kolej wodorowa w Polsce. Orlen i Pesa podpisały porozumienie

Kolej wodorowa w Polsce. Orlen i Pesa podpisały porozumienie
fot. Orlen

PKN Orlen podpisał umowę o strategicznej współpracy ze spółką Pesa Bydgoszcz. Efektem porozumienia ma być kompleksowa oferta dla publicznego transportu kolejowego zasilanego wodorem. – Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny – twierdzi prezes Pesy.

Umowa Orlenu i Pesy zakłada, że Orlen zapewni paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Pesę lokomotyw manewrowych i pociągów pasażerskich. Odpowiadać będzie też za dystrybucję i magazynowanie wodoru. Do Pesy natomiast należeć będą dostawy zeroemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Współpraca firm ma doprowadzić do stworzenia zeroemisyjnej, komercyjnej oferty dla organizatorów transportu publicznego oraz operatorów centrów logistycznych, terminali przeładunkowych i portów.

REKLAMA

Rynek kolejowy stanowi dla nas bardzo atrakcyjny obszar wdrażania zeroemisyjnego paliwa wodorowego. Zapotrzebowanie lokomotywy manewrowej wynosi dziennie 170 kg wodoru, natomiast pociągu aż 260 kg, czyli niemal tyle, ile dziewięciu autobusów. Wodór jest przyszłością kolei, to technologia, która będzie szybko się rozwijała, a my, budując kompetencje w tym obszarze, będziemy do tego dobrze przygotowani – mówił Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.

Prezentacja wodorowej lokomotywy Pesy

Orlen i Pesa zawarły porozumienie podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Innotrans 2022 w Berlinie. Tam również spółki zaprezentowały manewrową lokomotywę wodorową z mobilną stacją tankowania wodoru. Pierwszy pojazd wodorowy Pesa zamierza oddać do użytku w 2023 roku.

Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestię tankowania wodoru – mówił Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.

Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, że produkowane przez Pesa pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru – dodał Zdziarski.

W ramach współpracy Pesa Bydgoszcz realizuje dla Orlenu innowacyjny projekt budowy lokomotywy wodorowej. To rozwiązanie ma być wdrażane w Zakładach Produkcyjnych Grupy Orlen w przyszłym roku. Jak podkreśla koncern paliwowy, ma ono szczególne znaczenie także dla wodoryzacji portów.

Strategia wodorowa Orlenu

Inwestujemy w odnawialne źródła energii, w tym wodór, ponieważ to przyszłość Grupy Orlen. Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze cele biznesowe i dążenie do osiągniecia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć około 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego przez nas wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna – zadeklarował Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

REKLAMA

Strategia spółki zakłada zagospodarowanie wodoru w miejskim transporcie publicznym i kolejowym. W tym celu koncern miał już podpisać listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

– Współpraca z Pesa Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii – mówił Obajtek w Berlinie.

W 2021 roku Orlen oddał do użytku laboratorium analityczne badania wodoru w Trzebini i pierwszy hub wodorowy, który obecnie produkuje wodór z przeznaczeniem dla transportu. Do 2030 roku ma działać około 10 hubów wodorowych, m.in. we Włocławku i Płocku.

Do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku powstać ma pracownia wodorowa, w której prowadzone będą testy i badania na instalacjach produkcji wodoru.

W ostatnim czasie Orlen informował o rozszerzeniu sieci stacji tankowania wodoru w Polsce. Spółka pozyskała na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania ze środków unijnych. Koncern planuje zbudować sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji – dla transportu indywidualnego, publicznego, cargo, drogowego i kolejowego.

Wodorowa linia kolejowa w Niemczech

 W zeszłym miesiącu regularne przewozy pasażerskie realizowane pociągami wodorowymi uruchomiło niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe Coradia iLint. Po regionalnych trasach w Dolnej Saksonii poruszać się będzie 14 pojazdów napędzanych wodorem, które dostarcza firma Alstom.

Więcej na ten temat w artykule: Ruszyła pierwsza na świecie wodorowa linia kolejowa.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.