Autobus w Koninie napędzi wodór za 70 zł za kilogram
Po raz pierwszy w Polsce w komunikacji miejskiej zostanie wprowadzony do regularnych kursów autobus napędzany wodorem. Po ulicach Konina zacznie jeździć autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen. Miasto zakontraktowało w tym celu wodór w cenie 70 zł za kilogram.
Solaris Urbino 12 hydrogen to pojazd elektryczny, który zamiast energii zgromadzonej w bateriach korzysta z energii elektrycznej wytwarzanej na pokładzie z wodoru.
Miejskie Zakłady Komunikacji (MZK) w Koninie wydzierżawiły autobus od firmy Solaris na 4 lata. Wiceprezydent miasta Paweł Adamów poinformował w mediach społecznościowych, że miasto zakontraktowało wodór w cenie 70 zł za kilogram.
W dni powszednie pojazd będzie dziennie pokonywał trasę około 300 kilometrów, a w niedziele i święta – około 200 kilometrów. Tankowanie pojazdu odbywać się będzie na dedykowanej mobilnej stacji tankowania wodoru, zlokalizowanej na terenie ZE PAK SA w Koninie przy ul. Przemysłowej.
Pierwszy w Polsce
Konin będzie pierwszym w Polsce miastem, po którym regularnie będzie się poruszać napędzany wodorem autobus. W Europie transport publiczny jest już realizowany przy współudziale autobusów wodorowych Solarisa we Włoszech, Niemczech, Holandii i Szwecji.
– Gospodarka wodorowa staje się obszarem, w który angażuje się coraz więcej sektorów: lotniczy, kolejowy, przemysłowy, energetyczny, mieszkaniowy. Nasza firma obrała ten przyszłościowy kierunek już kilka lat temu, a takie dni jak dziś są dla nas największą nagrodą i urzeczywistnieniem realizowanych projektów. Konin otwiera dziś nowy rozdział w komunikacji miejskiej w Polsce – supernowoczesnej komunikacji napędzanej wodorem – komentuje Javier Calleja, prezes Solaris Bus & Coach.
Przyszłość komunikacji
Magdalena Przybyła, prezes MZK w Koninie, przyznaje, że autobusy wyposażone w ogniwa wodorowe to bez wątpienia przyszłość komunikacji miejskiej. – Z odwagą, ale i pełną świadomością odpowiedzialności rozpoczynamy tu i teraz to wodorowe przedsięwzięcie komunikacyjne, ponieważ na nasze doświadczenia czeka wielu operatorów i organizatorów publicznego transportu zbiorowego w Polsce – mówiła Przybyła.
Przewiduje się, że w Polsce w najbliższych latach będzie jeździć kilkaset autobusów wodorowych. Na zakup tego rodzaju pojazdów gminy mogą pozyskać dofinansowanie m.in. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Metropolia Śląska deklaruje zakup 20 takich pojazdów, podobnie jak Wałbrzych i Rybnik, Poznań chce wprowadzić do swojej floty 25 autobusów wodorowych, a Kraków – nawet 150.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.