Pierwsza w Polsce mobilna stacja tankowania wodoru
PKN Orlen uruchomił w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. W najbliższych latach Orlen chce wydać na inwestycje związane z wodorem w sumie 7,4 mld zł. Dzięki tym pieniądzom miejskie autobusy i inne pojazdy będzie można tankować wodorem w kolejnych polskich miastach.
Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini będzie napędzać ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej. Pojazd jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Po pełnym zatankowaniu wodoru będzie mógł on przejechać do 350 km.
Stacja tankowania wodoru została uruchomiona w w zajezdni autobusowej. Dostawy tego ekologicznego paliwa będą pochodzić z rafinerii w Trzebini i mają się odbywać za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. Jak wylicza Orlen, to ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.
Inwestycja zrealizowana przez PKN Orlen we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie będzie wspierać rozwój ekologicznego, zeromisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski, poprawiając jakość życia jej mieszkańców.
Wodorowa ekspansja Orlenu
Do tej pory koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i 6 przedsiębiorstwami, które są potencjalnymi odbiorcami produkowanego przez Grupę Orlen wodoru. Ponadto w maju br. podpisane zostało porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.
W przyszłym roku Orlen ma uruchomić kolejne 2 stacje wodorowe w Polsce – w Poznaniu i Katowicach. Będą one dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje – w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.
– Planowane inwestycje wodorowe w horyzoncie strategii do 2030 roku uplasują nas jako lidera i partnera pierwszego wyboru w budowaniu gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Pierwszą mobilną stację uruchomiliśmy w Krakowie, a nasze plany zakładają budowę kolejnych nie tylko w Polsce, ale także za granicą – zapewnia Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
W ciągu najbliższych 8 lat Grupa Orlen chce stworzyć sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce ma powstać około 57 stacji, na Słowacji około 26, a w Czechach około 28.
Zgodnie ze strategią wodorową do 2030 roku koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór bazujący na odnawialnych źródłach energii i technologii przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki temu blisko połowa wytwarzanego w Grupie Orlen wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna.
Do 2030 roku Orlen chce zbudować także 10 hubów wodorowych w Polsce i za granicą. Pierwszy hub wodorowy, o wydajności około 50 kg wodoru jakości automotive na godzinę, został uruchomiony już w zeszłym roku w Trzebini. Obecnie produkuje on wodór z gazu ziemnego z przeznaczeniem dla transportu, a docelowo wytwarzany będzie w nim wodór niskoemisyjny pochodzący z biometanu. Orlen miał już rozpocząć prace przygotowawcze w tym zakresie.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.