Orlen dostarczy wodór do pociągów Alstom
PKN Orlen podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Alstom jest obecnie w trakcie komercjalizacji swojego pierwszego wodorowego pociągu, który w ubiegłym roku jeździł już m.in. po polskich torach.
Zgodnie z zawartym porozumieniem Orlen zapewni infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez Alstom pociągów. Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla pociągów francuskiej firmy.
– Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym i przełoży się na wzmocnienie naszej pozycji w Polsce i całym regionie Europy Środkowej – zapewnia Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych.
Z kolei Alstom będzie współpracował z PKN Orlen przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Obie firmy zapewniają, że pierwsze wodorowe lokomotywy mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.
Alstom jako pierwszy producent na świecie przygotował już w 2018 roku do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint. Wodorowe lokomotywy firmy są wykorzystywane na dwóch trasach w Niemczech i były testowane już w wielu europejskich krajach – w ubiegłym roku także w Polsce. Zamówienia na lokomotywy napędzane wodorem złożyli już operatorzy kolejowi m.in. z Francji, Niemiec i Włoch.
Francuzi podkreślają, że w ten sposób wprowadzają zeroemisyjny transport kolejowy, który może być wykorzystywany na niezelektryfikowanych liniach kolejowych, stanowiących niemal połowę sieci kolejowej w Unii Europejskiej. Zasięg Coradia iLint ma wynosić nawet 1000 kilometrów.
Wodorowe plany Orlenu
Grupa Orlen przygotowała strategię wodorową do 2030 roku, zintegrowaną ze strategią biznesową ORLEN2030. Dokument definiuje cele koncernu do końca dekady oraz długoterminowe ambicje w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, przemysł i energetyka oraz badania i rozwój.
Strategia wodorowa zakłada zagospodarowanie wodoru w miejskim transporcie publicznym i kolejowym. W tym celu Orlen podpisał listy intencyjne o współpracy już z ponad 20 polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
W 2021 w Trzebini oddane do użytku zostało laboratorium analityczne badania wodoru oraz pierwszy hub wodorowy, który obecnie produkuje szary wodór z przeznaczeniem dla transportu, natomiast docelowo wytwarzany będzie w nim niskoemisyjny wodór, pochodzący z odnawialnych źródeł energii. Do końca tej dekady ma funkcjonować już 10 hubów wodorowych, m.in. we Włocławku i w Płocku.
Natomiast do 2025 roku w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Płocku powstanie pracownia wodorowa. Prowadzone w niej będą testy i badania dotyczące instalacji produkcji wodoru, jego jakości i oczyszczania, a także magazynowania i transportu.
PKN Orlen jest liderem Mazowieckiej Doliny Wodorowej, w ramach której współpracuje z 36 podmiotami w zakresie produkcji, magazynowania i wykorzystania zero- i niskoemisyjnego wodoru, m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie.
– Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, dzięki którym blisko połowa produkowanego w Grupie Orlen wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. To z kolei przełoży się na zmniejszenie o 1,6 mln ton emisji CO2, a przede wszystkim wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski. Współpraca z firmą Alstom to kolejny ważny krok, który umocni naszą pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych – zapewnia Daniel Obajtek, prezes Orlenu.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.