W polskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na wodór

W polskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na wodór
Solaris

W pierwszych dwóch naborach wniosków z programu Zielony Transport Publiczny polskie miasta złożyły aplikacje dotyczące dofinansowania kilkuset autobusów elektrycznych. Spora liczba wniosków dotyczy autobusów zasilanych wodorem.

W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację.

Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane.

REKLAMA

Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. NFOŚiGW sfinansuje koszty kwalifikowane zakupu zeroemisyjnych autobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji oraz ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

– Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – komentuje minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Zgodnie z rządową strategią energetyczną Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego.

– W ostatniej odsłonie programu Zielony Transport Publiczny zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków – komentuje Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW.

REKLAMA

Pierwsze miasta stawiają na wodór

Najwięcej zakupionych zostanie autobusów napędzanych energią elektryczną (340), ponadto złożono 48 wniosków dotyczących dofinansowania autobusów na wodór.

Wnioskowano także o dofinansowanie do zakupu 277 stacji ładowania oraz dwóch stacji tankowania wodorem.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podkreśla, że program pozwala budować „rynek beta” dla rozwiązań wodorowych rozumianych zarówno jako pojazdy jak i niezbędna do ich obsługi infrastruktura – umożliwiając wzmacnianie kompetencji w zakresie bieżącej obsługi tego typu pojazdów i infrastruktury.

Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 pojazdów) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.

W ramach programu Zielony Transport Publiczny (pierwsza edycja) umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już zawarły – lub są w trakcie tej procedury – samorządy kilkudziesięciu polskich miast i aglomeracji.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.