Pierwsza w Polsce mikrosieć trakcyjna zasilana z elektrolizerów

Pierwsza w Polsce mikrosieć trakcyjna zasilana z elektrolizerów
PKP Energetyka

Po uruchomieniu bateryjnego magazynu energii PKP Energetyka zainwestuje w wodór. Spółka ogłosiła przetarg na dostawę komponentów do budowy systemu magazynowania energii opartego o to paliwo. Elektrolizer będzie zasilany energią z fotowoltaiki.

Na początku lipca ubiegłego roku PKP Energetyka oficjalnie uruchomiła największy w Europie trakcyjny magazyn energii bazujący na bateriach, który jest zlokalizowany przy podstacji trakcyjnej w Garbcach w woj. dolnośląskim.

Teraz firma opublikowała postępowanie przetargowe na dostawę kompletu elementów do budowy wodorowego systemu magazynowania energii. Koncepcja rozwiązania została wypracowana przez ekspertów PKP Energetyka i naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska.

REKLAMA

Zgodnie z projektem układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie i spalanie wodoru. Rozwiązania wodorowe będą komponentem w ramach podstacji w Garbcach, który wraz z magazynem energii i farmą fotowoltaiczną ma stworzyć „podstację przyszłości”.

– Jako PKP Energetyka podpisaliśmy list intencyjny o ustanowieniu Partnerstwa Na Rzecz Budowy Gospodarki Wodorowej i zawarcia Sektorowego Porozumienia Wodorowego. Braliśmy też udział w podpisaniu listu intencyjnego na rzecz powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej, czy w końcu przystąpiliśmy do Porozumienia Sektorowego Na Rzecz Rozwoju Gospodarki Wodorowej w Polsce – mówi Piotr Obrycki, Dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka.  

– W chwili obecnej nasze deklaracje przenosimy na pole realnej implementacji i liczymy, że rynek dostawców wodorowych, który w Polsce dopiero się kształtuje, odpowie na nasze zaproszenie. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do udziału w ogłoszonym postępowaniu – dodaje Piotr Obrycki.

REKLAMA

Wytwarzany wodór będzie uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca. Tak wyprodukowany wodór zostanie wykorzystany do zasilania trakcji. Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z projektem układ będzie umożliwiał odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu wyprodukowany pierwiastek będzie wykorzystywany także do zasilania pociągów PKP Energetyka. 

– W Garbcach powstanie pierwsza w Polsce, nowatorska mikrosieć dedykowana sektorowi kolejowemu, która skorzysta z najnowocześniejszych, ekologicznych rozwiązań opartych o wodór. Ten ekosystem wpłynie pozytywnie nie tylko na stabilność działania systemu zasilającego kolej, ale będzie też przyjazny dla środowiska, dzięki wytwarzaniu zielonego wodoru – dodaje profesor Grzegorz Benysek.  

PKP Energetyka zapewnia, że wdrożenie tego rodzaju rozwiązań technologicznych może stanowić istotny krok w rozwoju polskiej kolei.

Postępowanie przetargowe jest realizowane w ramach projektu „System dynamicznej redukcji obciążenia podstacji trakcyjnej, działający z wykorzystaniem zasobnika dużej mocy”.

Projekt jest realizowany w ramach działania 1.2: Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nr umowy o dofinansowanie POIR.01.02.00-00-0230/16-00

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.