FlixBus szykuje dalekobieżne autobusy napędzane wodorem

FlixBus szykuje dalekobieżne autobusy napędzane wodorem
FlixBus

FlixBus bierze udział w nowym projekcie badawczym HyFleet mającym na celu opracowanie technologii ogniw paliwowych, które efektywnie będą napędzać autobusy dalekobieżne. Pierwszy pojazd zasilany H2 ma się pojawić na rynku już w ciągu trzech lat.

Operator transportu autobusowego FlixBus wdraża kolejne innowacyjne rozwiązania technologiczne – po wprowadzeniu do floty autobusów elektrycznych, w tym roku na drogach pojawiły się pierwsze autobusy zasilane biogazem.

Dzięki temu autobusy FlixBus już teraz są jednym z najbardziej przyjaznych środowisku środków transportu drogowego. Jak podaje operator, podróż autobusem dalekobieżnym na trasie o długości 400 km pozwala zaoszczędzić średnio 6,6 kg emisji CO2 na pasażera dzięki przesiadce z samochodów na autobusy dalekobieżne.

REKLAMA

Jak wylicza FlixBus, jazda jego autobusem generuje przeciętnie 26 gramów dwutlenku węgla w przeliczeniu na pasażera i przejechany kilometr. Podczas podróży z Monachium do Berlina oznaczałoby to około 15,6 kg CO2. Tymczasem lot na tej samej trasie generuje około 143 kg ekwiwalentu CO2.

FlixBus podkreśla jednak, że w dalszym ciągu brakuje praktycznego rozwiązania dla całkowicie neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla użytkowania autobusów dalekobieżnych w regularnym użyciu. Właśnie dlatego niemiecka firma chce wdrożyć do swojej floty pojazdy zasilane wodorem wytworzonym w procesie elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej – co zapewni zeroemisyjność takiego rozwiązania.

Temu służy projekt realizowany przez FlixBus wraz z partnerami Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG. Cel to opracowanie wysokowydajnego systemu ogniw paliwowych do autobusów dalekobieżnych. W projekt zaangażowana jest również klimatyczna organizacja pozarządowa atmosfair, a w przyszłości ma również dołączyć jeden z europejskich producentów autobusów. 

REKLAMA

W pierwszej fazie projektu HyFleet, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, firma Freudenberg opracuje system ogniw paliwowych dalekiego zasięgu, który będzie testowany bezpośrednio w autobusie demonstracyjnym.

Po opracowaniu technologii systemu ogniw paliwowych dalekiego zasięgu FlixMobility planuje wprowadzić na rynek europejski pierwszy dalekobieżny autobus napędzany wodorem, co ma nastąpić do roku 2024. 

FlixBus podkreśla, że podczas gdy autobusy napędzane wodorem jeżdżą już na trasach miejskich, wciąż brakuje tego typu rozwiązań dla autokarów wodorowych na długich dystansach. Wiąże się to przede wszystkim z wymagającym charakterem ruchu autobusów dalekobieżnych: FlixBus pokonuje około 200 tys. km rocznie, z trasami do ponad 1000 km dziennie i zwykle tylko krótkimi postojami.

W zależności od liczby kierowców na danym kursie, autobus będzie musiał zrobić przerwę po 4,5 godzinach jazdy, co jest osiągane po około 450 km. Z tego powodu każdy pojazd z alternatywnym napędem w porównaniu do autokaru z silnikiem diesla powinien być w stanie pokonać dystans co najmniej 500 kilometrów aż do kolejnego tankowania.

FlixBus zapewnia, że wodór daje ogromne możliwości, ponieważ będzie w stanie osiągnąć wymagany zasięg lub nawet większy, a czas tankowania będzie tak krótki, jak tankowanie autobusów z silnikiem diesla. 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.