Orlen zbuduje sieć stacji tankowania wodorem
PKN Orlen jako pierwszy koncern paliwowy w tej części Europy zadeklarował osiągnięcie całkowitej neutralności emisyjnej do 2050 roku. Jak przekonywał podczas Forum Wizja Rozwoju Grzegorz Jóźwiak, dyrektor wdrażania paliw alternatywnych Grupy Orlen, to wodór ma stanowić optymalny pomost w osiągnięciu zerowej emisyjności
Podczas IV edycji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni Grzegorz Jóźwiak, dyrektor wdrażania paliw alternatywnych PKN Orlen, zapewniał, że wykorzystanie wodoru pozwoli koncernowi zbudować przewagę konkurencyjną na rynku międzynarodowym.
– Zdajemy sobie sprawę z dynamicznych zmian zachodzących na rynku paliw, które traktujemy jako szansę na dalszy, dynamiczny rozwój naszego koncernu. W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe – mówił Grzegorz Jóźwiak.
– Budujemy koncern multienergetyczny, w którym z jednej strony posiadamy aktywa rafineryjne i petrochemiczne, a z drugiej bardzo dynamicznie rozwijającą się energetykę, w tym energetykę odnawialną. Ta konfiguracja daje dla PKN Orlen szansę na wykorzystanie synergii pomiędzy źródłami OZE, dla których produkcja wodoru będzie stabilizatorem, a sam wodór pozwoli na dekarbonizację aktywów rafineryjnych i petrochemicznych – uzupełnił.
Grzegorz Jóźwiak wskazał na konkretne inicjatywy, realizowane przez Orlen, związane z tworzeniem i rozbudową innowacyjnej gospodarki wodorowej.
Sztandarowym projektem Orlenu jest Hydrogen Eagle – program inwestycyjny zakładający budowę w Polsce, Czechach i na Słowacji sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór.
W ramach projektu planowana jest również budowa międzynarodowej sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru. W tym 54 stacje obsługujące transport indywidualny, publiczny i towarowy powstaną w Polsce, 22 zostaną wybudowane w Czechach, a 26 na Słowacji.
– Nie zapominamy również o transporcie kolejowym. PKN Orlen podpisał właśnie list intencyjny z PKP i PESA o współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. Pragniemy wspólnie prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe – wskazał Jóźwiak.
– Wcześniej podobne porozumienia dotyczące współpracy na rzecz rozwoju wodoru w transporcie podpisaliśmy z wieloma samorządami i miejskimi spółkami m.in. Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie czy Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej – będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru – dodał.
Przedstawiciel PKN Orlen jako przykład finalizowanej już inwestycji wymienił hub wodorowy w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini, w którym produkowany będzie wodór wysokiej czystości do zasilania ogniw paliwowych.
– Jednocześnie PKN Orlen realizuje podobny projekt we Włocławku, który zakłada doczyszczanie wodoru z istniejącego procesu elektrolizy. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, terminal dystrybucyjny umożliwiający załadunek wodoru do bateriowozów transportujących wodór do stacji tankowania wodoru – zaznaczył Grzegorz Jóźwiak.
W pierwszym etapie działań prowadzących do osiągnięcia w 2050 roku zerowej emisyjności, a więc w ciągu najbliższej dekady, Grupa Orlen zamierza przeznaczyć ponad 25 mld zł na realizację ponad 60 projektów, które pozwolą zredukować negatywne oddziaływanie na środowisko, otworzyć firmę na nowe modele biznesowe i wzmocnić potencjał polskiej gospodarki.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.