Pierwszy przewoźnik w Polsce wykorzysta autobus na wodór
MZK Konin będzie pierwszym przewoźnikiem w Polsce z autobusem wodorowym w swojej flocie. Pojazd zostanie dostarczony w przyszłym roku. Użytkowanie autobusów na wodór planują także inne polskie miasta. Liderem w tym zakresie chce być Kraków.
Zorganizowany przez MZK Konin przetarg dotyczący czteroletniej dzierżawy autobusu napędzanego energią pochodzącą z wodoru wygrał producent Solaris Bus & Coach, który dostarczy autobus Urbino 12 hydrogen. Umowa zakłada dzierżawę pojazdu na okres 4 lat.
Kontrakty na dostawy tego rodzaju pojazdów Solaris pozyskał już od przewoźników z Niemiec, Austrii, Holandii i Szwecji, którzy zakupili już niemal 80 wodorowych Urbino.
Wśród głównych zalet autobusu wodorowego Solaris wymienia krótki czas tankowania pojazdu, zasięg wynoszący do 350 km oraz bezemisyjny, cichy tryb pracy.
Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna. Wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach. Zamówiony autobus zostanie również wyposażony w dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power.
Autobus wodorowy zostanie dostarczony do Konina w 2022 roku. Wcześniej, jeszcze w tym roku, w tym mieście ma powstać pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru.
Plany rozwoju transportu wodorowego w regionie Konina ma grupa energetyczna ZE PAK, która w ubiegłym roku podpisała umowę na zakup za 3,2 mln euro stacji tankowania H2 od norweskiej firmy NEL Hydrogen.
Urządzenie o nazwie H2Station, które dostarczą Norwegowie, ma umożliwiać załadowanie do 100 kg wodoru w czasie do 3 godzin. H2Station w wersji przeznaczonej do ładowania samochodów osobowych może ładować do 500 kg wodoru dziennie, a w wersji przeznaczonej do zasilania autobusów i ciężarówek – do 1500 kg.
Dofinansowanie na autobusy wodorowe
W rozwoju transportu miejskiego bazującego na wodorze powinien wyraźnie pomóc program dofinansowania do zakupu autobusów zeroemisyjnych prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wnioski, które w tegorocznym naborze w programie Zielony Transport Publiczny przyjął NFOŚiGW, zakładają dofinansowanie zakupu w sumie 431 autobusów zeroemisyjnych – w tym około około 100 autobusów wodorowych. Wnioskodawcy przewidzieli również budowę około 180 stacji ładowania autobusów elektrycznych oraz 2 stacji tankowania wodorem
Liderem w tym zakresie chce być Kraków, który właśnie ogłosił zamiar zakupu 40 autobusów na wodór – 30 pojazdów o długości 12 m i 10 sztuk pojazdów przegubowych o długości 18 m. Przed ostateczną decyzją dotyczącą zakupu krakowski przewoźnik przeprowadzi konsultacje rynkowe.
Planowane jest jednocześnie wybudowanie w Krakowie stacji do tankowania wodoru. W tej kwestii krakowski przewoźnik współpracuje z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, który w spalarni chce produkować czysty wodór z odpadów komunalnych.
MPK SA w Krakowie oraz Krakowski Holding Komunalny SA podpisały w ubiegłym roku list intencyjny z PKN Orlen zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów. W ramach tej współpracy mają zostać podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o