Dwutlenek węgla będzie składowany pod dnem morskim

Dwutlenek węgla będzie składowany pod dnem morskim
fot. Equinor

W Oygarden w Norwegii powstaje pierwsza na świecie otwarta infrastruktura do transportu i składowania CO2 w zbiornikach pod dnem morskim. Docelowo składowanych ma być ponad 5 mln ton CO2 rocznie – to mniej więcej tyle, ile emituje milion samochodów osobowych z silnikiem spalinowym.

Northern Lights (Zorza Polarna), wspólne przedsięwzięcie spółek Equinor, Shell i TotalEnergies, to pierwszy projekt otwartej i elastycznej infrastruktury do wychwytywania i bezpiecznego składowania dwutlenku węgla pochodzącego z przemysłu.

Projekt ma być pierwszą w historii infrastrukturą o otwartym kodzie źródłowym umożliwiającą transportowanie i magazynowanie CO2.

REKLAMA

Główne systemy zasilania, automatyki i bezpieczeństwa, które mają umożliwić zdalną eksploatację nowego terminalu do wychwytywania CO2 i zapewnić optymalne działanie instalacji, zostaną dostarczone przez firmę ABB.

Pierwszy etap projektu zostanie ukończony w połowie 2024 roku i obejmie zbudowanie infrastruktury do transportowania i składowania do 1,5 mln ton CO2 rocznie. Po wychwyceniu dwutlenku węgla na lądzie zostanie on przetransportowany statkiem do terminalu odbiorczego w Oygarden, przepompowany rurociągiem do konstrukcji pod dnem morskim i wtłoczony do formacji geologicznej około 2,5 tys. metrów poniżej dna morskiego na Morzu Północnym.

Docelowo, już po zrealizowaniu drugiego etapu projektu, ilość składowanego na stałe dwutlenku węgla ma wzrosnąć do ponad 5 mln ton rocznie.

Zdalna obsługa

Dzięki rozproszonemu systemowi sterowania ABB Ability System 800xA operatorzy zyskają lepszy wgląd w działanie terminalu Northern Lights. System będzie analizować dane aktualne i historyczne, udostępniając na bieżąco kluczowe parametry oraz wskaźniki KPI instalacji. Jednocześnie pokaże operatorom możliwości optymalizacji poszczególnych aktywów i procesów.

REKLAMA

Zbudowane na potrzeby tego projektu statki będą transportować wychwycony i skroplony CO2 do terminalu Northern Lights. Instalacja ma być obsługiwana zdalnie z obiektów spółki Equinor oddalonych o około 7 km.

W tym celu ABB stworzy nowoczesną stację operatorską na terminalu Northern Lights, która będzie współpracować z centralną sterownią Equinoru. Komunikacja między obiektami ma się odbywać płynnie, przy maksymalnie krótkim czasie reakcji.

Możliwości coraz większe

Możliwość wychwytywania i składowania tej części „przemysłowego” dwutlenku węgla, którego nie da się wyeliminować, ma zasadnicze znaczenie w dążeniu do neutralności klimatycznej.

Zdaniem Pera Erika Holstena, dyrektora biznesowego przemysłu energetycznego w regionie Europy Północnej w ABB, globalne możliwości wychwytywania CO2 mają wzrosnąć do 1,7 mld ton rocznie do 2030 roku.

Northern Lights to istotny projekt nie tylko ze względu na jego wpływ na równoważenie cyklu węglowego, ale również w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w tego typu procesach – uważa Holsten.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.