Nadpodaż certyfikatów

Występowanie nadwyŜki ilości świadectw pochodzenia, wynika przede wszystkim 
z szybszego tempa rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce niŜ zakładano w Krajowym 
planie działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych. Do raptownego zwiększenia 
wolumenu produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w największym 
stopniu przyczyniły się instalacje spalania wielopaliwowego, które w ostatnich latach 
zanotowały najwyŜszy wzrost (co związane jest niskimi nakładami niezbędnymi do 
uruchomienia tego typu wytwarzania oraz z wysokimi przychodami uzyskiwanymi z tego 
tytułu). Technologią, która w ostatnich dwóch latach miała równieŜ istotny wpływ na duŜy 
wzrost wolumenu świadectw pochodzenia była energetyka wiatrowa, której moc 
zainstalowana zwiększyła się w 2012 r. o 880 MW. 
Kolejną niekorzystną sytuacją wpływającą negatywnie na rynek świadectw 
pochodzenia było wypełnianie obowiązku przez podmioty do tego zobligowane poprzez 
uiszczanie opłaty zastępczej, nawet w sytuacji, gdy cena świadectw była znacząco niŜsza niŜ 
wysokość opłaty zastępczej. PowyŜsze spowodowało dodatkową kumulację świadectw 
pochodzenia oraz jeszcze bardziej pogłębiło spadek ich cen. 
Mając na uwadze potrzebę ustanowienia skutecznych instrumentów, które pozwolą na 
zmniejszenie podaŜy świadectw pochodzenia w projekcie ustawy wprowadzono ograniczenie 
ilości świadectw pochodzenia wydawanych za energię elektryczną wytworzoną w technologii 
spalania wielopaliwowego, oprócz dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego, o 50 
%, czyli współczynnik 0,5. Ograniczenie to ma obowiązywać od dnia wejścia w Ŝycie 
rozdziału 4 projektu ustawy do dnia 31 grudnia 2020 r. 

W projekcie przewiduje się, Ŝe minister właściwy do spraw gospodarki określi w 
terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. wysokość współczynnika korygującego przysługującego 
świadectwu pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i energii 
elektrycznej z biogazu rolniczego wytworzonej w instalacji spalania wielopaliwowego, z 
wyłączeniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w dedykowanej 
instalacji spalania wielopaliwowego, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2021 r. 
Kolejnym mechanizmem optymalizującym wytwarzanie energii elektrycznej z 
odnawialnych źródeł energii jest zakreślenie maksymalnego wolumenu energii elektrycznej, 
która objęta będzie systemem wsparcia. W tym zakresie wytwórca wykorzystujący do 
wytwarzania energii elektrycznej biomasę, biopłyny, biogaz lub biogaz rolniczy w instalacji 
spalania wielopaliwowego, w tym w dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego, moŜe 
uzyskać świadectwo pochodzenia potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w danym 
roku wyłącznie w ilości stanowiącej średnią ilość energii elektrycznej wytworzonej przez tego 
wytwórcę w latach 2011-2013, a w przypadku gdy okres wykonywania przez wytwórcę 
działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej rozpoczął się po dniu 31 grudnia 
2013 r. – w okresie wykonywania przez wytwórcę tej działalności. 
 Ponadto w projekcie uregulowano likwidację mechanizmów wsparcia dla elektrowni 
wodnych o zainstalowanej mocy elektrycznej powyŜej 1 MW, które wytworzyły po raz 
pierwszy energię elektryczną przed wejściem w Ŝycie projektu ustawy. 
Ostatnim instrumentem ograniczającym ryzyko wystąpienia nadpodaŜy świadectw 
pochodzenia jest wprowadzenie stopniowej obligatoryjnej sprzedaŜy świadectw pochodzenia 
na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany. Do wykonania powyŜszego obowiązku zalicza 
się takŜe sprzedaŜ praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia w 
transakcjach pozasesyjnych. Przewidując elastyczną formułę obowiązku tzw. „obliga 
giełdowego” Prezes URE moŜe, na wniosek podmiotu zwolnić ten podmiot z ww. obowiązku 
w części dotyczącej praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia 
sprzedawanych na potrzeby wykonywania długoterminowych zobowiązań wynikających z 
umów zawartych z instytucjami finansowymi w celu realizacji inwestycji związanych z 
wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, pod warunkiem Ŝe zwolnienie to nie spowoduje istotnego zakłócenia warunków konkurencji na rynku energii 
REKLAMA

elektrycznej lub zakłócenia na rynku bilansującym. 

 

 

REKLAMA