Nadpodaż certyfikatów
Występowanie nadwyŜki ilości świadectw pochodzenia, wynika przede wszystkim
z szybszego tempa rozwoju odnawialnych źródeł energii w Polsce niŜ zakładano w Krajowym
planie działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych. Do raptownego zwiększenia
wolumenu produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w największym
stopniu przyczyniły się instalacje spalania wielopaliwowego, które w ostatnich latach
zanotowały najwyŜszy wzrost (co związane jest niskimi nakładami niezbędnymi do
uruchomienia tego typu wytwarzania oraz z wysokimi przychodami uzyskiwanymi z tego
tytułu). Technologią, która w ostatnich dwóch latach miała równieŜ istotny wpływ na duŜy
wzrost wolumenu świadectw pochodzenia była energetyka wiatrowa, której moc
zainstalowana zwiększyła się w 2012 r. o 880 MW.
Kolejną niekorzystną sytuacją wpływającą negatywnie na rynek świadectw
pochodzenia było wypełnianie obowiązku przez podmioty do tego zobligowane poprzez
uiszczanie opłaty zastępczej, nawet w sytuacji, gdy cena świadectw była znacząco niŜsza niŜ
wysokość opłaty zastępczej. PowyŜsze spowodowało dodatkową kumulację świadectw
pochodzenia oraz jeszcze bardziej pogłębiło spadek ich cen.
Mając na uwadze potrzebę ustanowienia skutecznych instrumentów, które pozwolą na
zmniejszenie podaŜy świadectw pochodzenia w projekcie ustawy wprowadzono ograniczenie
ilości świadectw pochodzenia wydawanych za energię elektryczną wytworzoną w technologii
spalania wielopaliwowego, oprócz dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego, o 50
%, czyli współczynnik 0,5. Ograniczenie to ma obowiązywać od dnia wejścia w Ŝycie
rozdziału 4 projektu ustawy do dnia 31 grudnia 2020 r.
W projekcie przewiduje się, Ŝe minister właściwy do spraw gospodarki określi w
terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. wysokość współczynnika korygującego przysługującego
świadectwu pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i energii
elektrycznej z biogazu rolniczego wytworzonej w instalacji spalania wielopaliwowego, z
wyłączeniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w dedykowanej
instalacji spalania wielopaliwowego, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2021 r.
Kolejnym mechanizmem optymalizującym wytwarzanie energii elektrycznej z
odnawialnych źródeł energii jest zakreślenie maksymalnego wolumenu energii elektrycznej,
która objęta będzie systemem wsparcia. W tym zakresie wytwórca wykorzystujący do
wytwarzania energii elektrycznej biomasę, biopłyny, biogaz lub biogaz rolniczy w instalacji
spalania wielopaliwowego, w tym w dedykowanej instalacji spalania wielopaliwowego, moŜe
uzyskać świadectwo pochodzenia potwierdzające wytworzenie energii elektrycznej w danym
roku wyłącznie w ilości stanowiącej średnią ilość energii elektrycznej wytworzonej przez tego
wytwórcę w latach 2011-2013, a w przypadku gdy okres wykonywania przez wytwórcę
działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej rozpoczął się po dniu 31 grudnia
2013 r. – w okresie wykonywania przez wytwórcę tej działalności.
Ponadto w projekcie uregulowano likwidację mechanizmów wsparcia dla elektrowni
wodnych o zainstalowanej mocy elektrycznej powyŜej 1 MW, które wytworzyły po raz
pierwszy energię elektryczną przed wejściem w Ŝycie projektu ustawy.
Ostatnim instrumentem ograniczającym ryzyko wystąpienia nadpodaŜy świadectw
pochodzenia jest wprowadzenie stopniowej obligatoryjnej sprzedaŜy świadectw pochodzenia
na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany. Do wykonania powyŜszego obowiązku zalicza
się takŜe sprzedaŜ praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia w
transakcjach pozasesyjnych. Przewidując elastyczną formułę obowiązku tzw. „obliga
giełdowego” Prezes URE moŜe, na wniosek podmiotu zwolnić ten podmiot z ww. obowiązku
w części dotyczącej praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia
sprzedawanych na potrzeby wykonywania długoterminowych zobowiązań wynikających z
umów zawartych z instytucjami finansowymi w celu realizacji inwestycji związanych z
wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, pod warunkiem Ŝe zwolnienie to nie spowoduje istotnego zakłócenia warunków konkurencji na rynku energii
elektrycznej lub zakłócenia na rynku bilansującym.