"Lewiatan" proponuje odstąpienie od obligatoryjnego celu w zakresie OZE po 2020 roku

"Lewiatan" proponuje odstąpienie od obligatoryjnego celu w zakresie OZE po 2020 roku
Budynek Komisji Europejskiej. Foto: tiseb, flickr cc-by-2.0
{więcej}W komentarzu do dyskusji w sprawie celów unijnej polityki klimatycznej po 2020 roku konfederacja „Lewiatan” proponuje przyjęcie dwóch wariantów jej realizacji. W obu przypadkach „Lewiatan” optuje za odstąpieniem od obligatoryjnych celów w zakresie produkcji energii ze źródeł odnawialnych.

Poniżej prezentujemy komunikat konfederacji „Lewiatan” dotyczący unijnej polityki klimatycznej: 

Wiosną Komisja Europejska przedstawiła do konsultacji Zieloną Księgę „Ramy polityki w zakresie klimatu i energii do 2030″, a tym samym otworzyła dyskusję na temat przyszłości polityki klimatyczno-energetycznej w UE po 2020 roku. 2 czerwca skończyły się konsultacje społeczne Zielonej Księgi, a na jesieni można spodziewać się pierwszej wersji projektu propozycji legislacyjnej KE. Najprawdopodobniej prace nad nowymi regulacjami w obszarze klimatu i energii zostaną sfinalizowane w kolejnej kadencji KE.


Według Konfederacji Lewiatan dyskusja nad rewizją polityki klimatycznej w UE jest niezbędna. Ramy obowiązującej polityki 2020 zostały opracowane przy założeniu jednego scenariusza rozwoju gospodarczo-politycznego. Założono m.in. szybkie przyjęcie przez inne wiodące gospodarki świata równie ambitnych celów klimatycznych, a na obszarze UE – nieprzerwany wzrost gospodarczy skutkujący wzrostem popytu na energię, ale równocześnie stwarzający możliwość finansowania rozwoju OZE i innych technologii niskoemisyjnych. Rzeczywistość okazała się odmienna, a Europa bez planu B! 
REKLAMA
REKLAMA

Polityka klimatyczno-energetyczna UE deklaratywnie oparta jest na trzech filarach: bezpieczeństwa energetycznego, konkurencyjności gospodarki oraz zrównoważonego rozwoju. Tymczasem, cele i instrumenty zostały określone jedynie dla ostatniego z tych obszarów. Doprowadziło to do sytuacji, w której polityka klimatyczna jest nadrzędna wobec przemysłowej i może być realizowana kosztem wzrostu gospodarczego. Przywrócenie równowagi pomiędzy polityką przemysłową, energetyczną i klimatyczną jest zadaniem pierwszoplanowym przy tworzeniu ram strategii 2030.  Rekomendujemy przyjęcie pragmatycznej europejskiej polityki energetycznej. Europa potrzebuje polityki, która umożliwi krajom członkowskim wykorzystanie w bezpieczny sposób własnych zasobów naturalnych, w tym węgla i gazu łupkowego. Budowa wewnętrznego rynku energii powinna być priorytetem, a wysiłki skoncentrowane na finansowaniu i rozbudowie połączeń granicznych.

Uważamy, że Europa powinna przyjąć dwa warianty realizacji polityki klimatycznej po roku 2020: scenariusz A – brak porozumienia globalnego oraz scenariusz B – osiągnięcia globalnego porozumienia klimatycznego. W przypadku scenariusza A, braku silnego globalnego porozumienia klimatycznego, UE powinna odstąpić od obligatoryjnych celów klimatycznych. Udział UE w światowej emisji wynosi dziś ok. 11% i maleje, wobec czego Unia nie jest w stanie samodzielnie zrealizować polityki ochrony światowego klimatu. Dalsze, ambitne i jednostronne cele klimatyczne pociągałaby za sobą konieczność długoletniej, rozbudowanej polityki ochrony przemysłu europejskiego przed konkurencją z krajów nie stosujących takiej polityki. Uważamy, że takie działania mogłyby doprowadzić także do zaburzeń konkurencyjności na rynku wewnątrzeuropejskim. 

W przypadku scenariusza B, osiągnięcia mocnego porozumienia klimatycznego: 
– Europa powinna kontynuować politykę klimatyczną, ale ograniczyć ją do jednego celu na poziomie UE, tj. redukcji gazów cieplarnianych i utrzymać instrument jakim jest ETS. Optujemy natomiast za rezygnacją z celów dotyczących OZE oraz efektywności energetycznej, co oczywiście nie wyklucza możliwości kontynuowania polityki wspierania np. OZE na szczeblu krajowym. Zresztą, w większości krajów członkowskich bieżącą polityka OZE przewiduje wsparcie do 2035 roku. 
– Równolegle należy zdefiniować stosowne miary realizacji celów bezpieczeństwa energetycznego i konkurencyjności.Konfederacja Lewiatan uczestniczy także w przygotowaniu rekomendacji przez BUSINESSEUROPE, europejską federację pracodawców. Zasadnicze postulaty BUSINESSEUROPE są zbieżne z postulatami Lewiatana i brzmią:
– Przywrócenie równowagi pomiędzy celami polityki EU w zakresie środowiskowa/klimatu a konkurencyjnością i bezpieczeństwem dostaw. 
– Ustanowienie tylko jednego celu klimatycznego ograniczenia emisji CO2 powiązanego ze stworzeniem równych warunków działania firm europejskich i ich partnerów globalnych. Celem jest zapobieżenie powtórzenia się sytuacji, gdy cena energii w Europie jest dużo wyższa niż w konkurujących gospodarkach. 
– Wycofanie wsparcia dla rozwoju energii odnawialnej. 
– Poprawa koordynacji polityki energetycznej pomiędzy krajami członkowskimi i tworzenie konkurencyjnego wspólnego rynku energii w Europie.
– Wzmocnienie bezpieczeństwa dostaw poprzez rozwój własnych europejskich źródeł takich jak gaz łupkowy.
Stanowisko BUSINESSEUROPE zatytułowane będzie „Konkurencyjność polityki UE w zakresie energii i klimatu – rekomendacje BUSINESSEUROPE odnośnie ram polityki klimatycznej i energetycznej do 2030 roku”.


Konfederacja Lewiatan skupia w związkach regionalnych i branżowych ponad 3750 firm zatrudniających w sumie ponad 700 tys. osób. Jest członkiem Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych. Należy do organizacji BUSINESSEUROPE – będącej reprezentantem interesów przedsiębiorców i pracodawców wobec Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i innych instytucji UE. 

źródło: Konfederacja Pracodawców „Lewiatan”