Firmy energochłonne będą mogły kupować mniej zielonych certyfikatów
Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania
energii elektrycznej lub jej obrotu i sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym,
odbiorca końcowy będący członkiem giełdy towarowej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy
z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284,
z późn. zm.) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we
własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
towarowy dom maklerski lub dom maklerski, w odniesieniu do transakcji realizowanych na
zlecenie odbiorców końcowych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez
podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, a takŜe
odbiorca przemysłowy, który w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji
obowiązku zuŜył nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i dla którego koszt pozyskania
energii elektrycznej wynosi nie mniej niŜ 3% wartości jego produkcji, są obowiązani:
1) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo pochodzenia lub
świadectwo pochodzenia biogazu wydane dla energii elektrycznej wytworzonej w
instalacjach odnawialnych źródeł energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej, lub
2) uiścić opłatę zastępczą, w terminie określonym w art. 68 ust. 1 projektu ustawy, obliczoną
w sposób określony w art. 73 projektu ustawy.
Dalsze przepisy (art. 69) parametryzują tych odbiorców przemysłowych, którzy z uwagi na
energochłonność zostali zakwalifikowani do obniŜenia kosztów funkcjonowania systemu
wsparcia. Krąg podmiotów, który będzie mógł samodzielnie uzyskać i przedstawić do
umorzenia świadectwo pochodzenia albo uiścić opłatę zastępczą rozszerzono na odbiorcę
przemysłowego, został rozszerzony o odbiorcę przemysłowego, który w roku kalendarzowym 65
poprzedzający rok realizacji obowiązku zuŜył nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i
dla którego koszt pozyskania energii elektrycznej wyniesie nie mniej niŜ 3 % wartości jego
produkcji.
Parametry charakteryzujące poszczególne kategorie odbiorców przemysłowych są tym
wyŜsze, im mniejszy jest zakres ciąŜącego na nich obowiązku uzyskania i przedstawienia do
umorzenia świadectw pochodzenia. Grupa odbiorców przemysłowych o najmniejszym
stopniu energochłonności (którzy zuŜyli nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i dla
których stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi co
najmniej 3 % i mniej niŜ 7 %) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do
umorzenia świadectw pochodzenia w odniesieniu do 80 % ilości energii elektrycznej
zakupionej na własny uŜytek. Kategoria odbiorców przemysłowych o średnim stopniu
energochłonności (którzy zuŜyli nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i dla których
stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi co najmniej 7
% i mniej niŜ 12 %) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia
świadectw pochodzenia w odniesieniu do 60 % ilości energii elektrycznej zakupionej na
własny uŜytek. Natomiast grupa odbiorców przemysłowych charakteryzujących się
najwyŜszym stopniem energochłonności (którzy zuŜyli nie mniej niŜ 100 GWh energii
elektrycznej i dla których stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji
sprzedanej wynosi co najmniej 12 % lub więcej) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i
przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia w odniesieniu do 100 GWh energii
elektrycznej zakupionej na własny uŜytek.