Firmy energochłonne będą mogły kupować mniej zielonych certyfikatów

REKLAMA

Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie  wytwarzania 
energii elektrycznej lub jej obrotu i sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym, 
odbiorca końcowy będący członkiem giełdy towarowej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy  
z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284,  
z późn. zm.) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium 
Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we 
własnym imieniu na giełdzie towarowej lub  na rynku organizowanym przez ten podmiot; 
towarowy dom maklerski lub dom maklerski, w odniesieniu do transakcji realizowanych na 
zlecenie odbiorców końcowych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez 
podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, a takŜe 
odbiorca przemysłowy, który w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji 
obowiązku zuŜył nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i dla którego koszt pozyskania 
energii elektrycznej wynosi nie mniej niŜ 3% wartości jego produkcji, są obowiązani: 
1) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE  świadectwo pochodzenia lub 
świadectwo pochodzenia biogazu wydane dla energii elektrycznej wytworzonej w 
instalacjach odnawialnych źródeł energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej 
Polskiej lub zlokalizowanych w wyłącznej strefie ekonomicznej, lub 
2) uiścić opłatę zastępczą, w terminie określonym w art. 68 ust. 1 projektu ustawy, obliczoną
w sposób określony w art. 73 projektu ustawy. 

Dalsze przepisy (art. 69) parametryzują tych odbiorców przemysłowych, którzy z uwagi na 

energochłonność zostali zakwalifikowani do obniŜenia kosztów funkcjonowania systemu 
wsparcia. Krąg podmiotów, który będzie mógł samodzielnie uzyskać i przedstawić do 
umorzenia  świadectwo pochodzenia albo uiścić opłatę zastępczą rozszerzono na odbiorcę
przemysłowego, został rozszerzony o odbiorcę przemysłowego, który w roku kalendarzowym 65
poprzedzający rok realizacji obowiązku zuŜył nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i 
dla którego koszt pozyskania energii elektrycznej wyniesie nie mniej niŜ 3 % wartości jego 
produkcji. 

Parametry charakteryzujące poszczególne kategorie odbiorców przemysłowych są tym 
wyŜsze, im mniejszy jest zakres ciąŜącego na nich obowiązku uzyskania i przedstawienia do 
umorzenia  świadectw pochodzenia. Grupa odbiorców przemysłowych o najmniejszym 
stopniu energochłonności (którzy zuŜyli nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i dla 
których stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi co 
najmniej 3 % i mniej niŜ 7 %) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do 
umorzenia  świadectw pochodzenia w odniesieniu do 80 % ilości energii elektrycznej 
zakupionej na własny uŜytek. Kategoria odbiorców przemysłowych o  średnim stopniu 
energochłonności (którzy zuŜyli nie mniej niŜ 100 GWh energii elektrycznej i dla których 
stosunek kosztu energii elektrycznej do wartości produkcji sprzedanej wynosi co najmniej 7 
% i mniej niŜ 12 %) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia 
świadectw pochodzenia w odniesieniu do 60 % ilości energii elektrycznej zakupionej na 
własny uŜytek. Natomiast grupa odbiorców przemysłowych charakteryzujących się
najwyŜszym stopniem energochłonności (którzy zuŜyli nie mniej niŜ 100 GWh energii 
elektrycznej i dla których stosunek kosztu energii  elektrycznej do wartości produkcji 
sprzedanej wynosi co najmniej 12 % lub więcej) objęta jest zakresem obowiązku uzyskania i 
przedstawienia do umorzenia  świadectw pochodzenia w odniesieniu do 100 GWh energii 
elektrycznej zakupionej na własny uŜytek. 

REKLAMA