Dobra wiadomość dla importerów sprzętu OZE z Chin
Polska zacieśnia współpracę z Chinami. Niewykluczone, że {więcej}już wkrótce zostanie uruchomione połączenie między Gdynią a chińskim portem Zhuhai, co pozwoliłoby na tranzyt ładunków z Azji do Europy Wschodniej z pominięciem portu w Hamburgu. Bylibyśmy bramą do Europy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Perspektywa uruchomienia połączenia morskiego z Azją jest niezwykle atrakcyjna dla portów w Gdyni i w Gdańsku, jak i dla obsługujących je terminali. – Gdyby doszło do podpisania porozumienia o utworzeniu wspólnej linii między portem Zhuhai i Gdynią, a jest już blisko, za tym miałaby pójść wspólna obsługa armatorów – mówi prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. – To, że rozładunki nie szłyby linią Hongkong-Hamburg, ale Zhuhai-Gdynia, byłoby niezwykle ważne.
Chodzi tu, nie tylko o dochody, ale i o rosnące znaczenie Polski na światowej mapie tranzytowej. Podobnie jak Niemcy, bylibyśmy dla Azji bramą do Europy. – To jest nie do przecenienia – podkreśla Kamińska. Pociąga to za sobą szereg potencjalnych inwestycji, które mogłyby być realizowane na terenie Pomorza. – Centra logistyczne, czyli rozładunek, nowe technologie, badania – to wszystko wyceniłabym na bardzo wiele pieniędzy – mówi szefowa PSSE. W czasie rządowych wizyt mówiło się nawet o kwocie 10 miliardów dolarów, które Chiny mogłyby zainwestować w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Wicepremier Chin powiedział: dajcie dobry projekt, dostaniecie na to pieniądze i nad takim projektem ze strefą i portem w Zhuhai właśnie pracujemy – podkreśla Kamińska. Tym bardziej, że polskie porty zyskują na znaczeniu w oczach potencjalnych inwestorów. Gospodarka morska odgrywa także coraz większa rolę w planach rozwojowych naszego rządu.
– Mamy fantastyczne, innowacyjne inwestycje, np. z pogłębianiem, mamy wspaniałe terminale – zwraca uwagę Teresa Kamińska. – To jest to, co możemy zaoferować i wnieść do ewentualnej wielkiej spółki joint venture, gdzie będziemy wspólnie z przedstawicielami Chin obsługiwać najpoważniejszych armatorów. Plany uruchomienia połączenia morskiego Gdyni i Gdańska z portem w Zhuhai, to efekt zacieśnienia współpracy między Polską a Chinami. Przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mają znaczący udział w tym przedsięwzięciu.
– Mamy już bezpośrednie kontakty naszych inwestorów i chińskich inwestorów – podkreśla prezes pomorskiej Strefy, Teresa Kamińska. Chińska delegacja niedawno odwiedziła Trójmiasto. Padły konkretne propozycje. Podpisany został list intencyjny o współpracy między Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną a strefą w Zhuhai.
– Współpracując z Chińczykami trzeba trochę cierpliwości, zrozumienia dla ich tempa i kultury pracy – podkreśla Kamińska. – Jeżeli na początku roku dojdzie do zaplanowanej wizyty władz publicznych z tego regionu, to myślę, że w przyszłym roku będziemy już realizować konkretne projekty.
newseria.pl