Na co NFOŚiGW wyda środki ze sprzedaży praw do emisji CO2?
W ramach skierowanego do Sejmu projektu ustawy nowelizującej przyjętą pod koniec 2018 r. ustawę mającą ograniczyć wzrost kosztów energii dla odbiorców końcowych, zaproponowano nowe zasady przyznawania środków ze sprzedaży przez Polskę uprawnień do emisji CO2.
Zgodnie z przyjętą pod koniec grudnia nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, przedsiębiorstwa, które z powodu utrzymania niższych kosztów energii miałyby ponieść stratę, mają otrzymać odpowiednie środki z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, którego budżet mają zasilić przychody ze sprzedaży przez Polskę ok. 55 mln uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami ETS.
W tym 80 proc. środków ze sprzedaży uprawnień – jak wylicza ME ma to być około 4 mld zł – miałoby wesprzeć Fundusz Wypłaty Różnicy Cen, a 20 proc., czyli ok. 1 mld zł miałoby trafić do tzw. krajowego systemu zielonych inwestycji, którym zarządza Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Rząd przyjął w grudniu, że z krajowego systemu zielonych inwestycji będzie finansować bynajmniej nie tylko „zielone” inwestycje, ale także wszystkie inwestycje realizowane przez operatorów systemów dystrybucyjnych, inwestycje kogeneracyjne czy modernizację konwencjonalnych elektrowni zgodnie z wymogami BAT.
Tymczasem skierowana wczoraj do prac w Sejmie poselska nowelizacja zakłada, że 20 proc. środków uzyskanych ze sprzedaży uprawnień do emisji, będących przychodem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i stanowiących budżet krajowego systemu zielonych inwestycji, zostanie przeznaczone na dofinansowanie działań inwestycyjnych w obszarach: (1) wykorzystania OZE, (2) inwestycji w wysokosprawną kogenerację,
(3) inwestycji realizowanych przez operatora systemu dystrybucyjnego, (4) dostosowania jednostek wytwórczych do poziomów emisji ustalonych w przepisach prawa UE oraz (5) inwestycji w magazyny energii elektrycznej, ale również, w zakresie dotyczącym tych obszarów, na wykonywanie zadań i obsługę Krajowego Operatora Systemu Zielonych Inwestycji (KOSZI) oraz refinansowanie NFOŚiGW kosztów poniesionych ze środków innych niż środki rachunku klimatycznego.
NFOŚiGW, ustalając regulamin naboru wniosków o dofinansowanie ze środków uzyskanych z aukcji CO2, który następnie będzie zatwierdzany przez ministra energii, nie będzie musiał uwzględniać wymagań wynikających z zawartych umów sprzedaży jednostek przyznanej emisji (AAU).
NFOŚiGW ma przedkładać ministrowi właściwemu do spraw energii do zaakceptowania listę kosztów do refinansowania ze środków zgromadzonych na odrębnym subkoncie rachunku klimatycznego, tj. kosztów poniesionych przez NFOŚiGW z innych środków, w tym funduszu podstawowego lub zobowiązania wieloletniego „OZE i efektywność energetyczna” na projekty związane z wykorzystaniem OZE, inwestycje w wysokosprawną kogenerację, inwestycje realizowane przez operatora systemu dystrybucyjnego, projekty związane z dostosowaniem jednostek wytwórczych do poziomów emisji ustalonych w przepisach prawa Unii Europejskiej oraz inwestycje w magazyny energii elektrycznej.
Ponadto autorzy projektu nowelizacji skierowanej wczoraj do Sejmu wskazują, że minister energii przy akceptowaniu poszczególnych projektów z listy programów i projektów wstępnie zakwalifikowanych do dofinansowania ma brać pod uwagę jedynie wyniki naboru wniosków.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.