SMA sprzedał więcej inwerterów, ale zmniejszył przychody
Niemiecki lider w produkcji falowników fotowoltaicznych podał finalne wyniki za ubiegły rok, w którym sprzedał inwertery o nienotowanym wcześniej potencjale, ale mimo to istotnie zmniejszył swoje przychody.
W 2017 roku SMA sprzedał produkty odpowiadające potencjałowi 8,5 GW, czyli o 0,3 GW więcej niż w roku 2016.
Mimo to zatrudniająca na całym świecie ponad 3 tys. osób firma zmniejszyła w ubiegłym roku przychody – z 946,7 mln euro w roku 2016 do 891 mln euro. W ślad za spadkiem przychodów zmalała EBITDA, sięgając w ub.r. 97,3 mln euro wobec 141,5 mln euro w roku 2016.
SMA tłumaczy tą sytuację spadkiem zamówień z amerykańskiego rynku dużych farm fotowoltaicznych, których – jak przekonuje niemiecka firma – nie zrekompensowała lepsza sprzedaż na rynku europejskim i azjatyckim.
Mający siedzibę w Niestetal koło Kassel producent może pochwalić się natomiast nieznacznym wzrostem zysku netto – z 29,6 mln euro w roku 2016 do 30,1 mln euro w ub.r.
Na pierwszy kwartał br. SMA prognozuje sprzedaż na poziomie 180 mln euro wobec przychodów rzędu 173,2 mln euro odnotowanych w I kwartale 2017 r., a jego EBITDA ma wynieść ok. 18 mln euro wobec 15,9 mln euro przed rokiem.
Prognoza na cały 2018 r. mówi natomiast o przychodach w przedziale 900-1000 mln euro oraz wyniku EBITDA na poziomie 90-110 mln euro.
W ostatnich latach niemiecka firma straciła – na rzecz chińskich Huawei i Sungrow – pozycję globalnego lidera w zakresie potencjału sprzedawanych falowników, udawało się jej natomiast utrzymać pozycję globalnego lidera pod względem wartości generowanej sprzedaży.
Teraz jednak wygląda na to, że obie firmy wyprzedzają SMA również w tym zakresie. Wstępne liczby Sungrow za 2017 r. mówią o wyższej o 47,5 proc. r/r sprzedaży na poziomie 8,8 mld juanów (ok. 1,14 mld euro).
W swoim raporcie finansowym za 2017 r. Huawei nie podaje osobno potencjału i wartości sprzedaży inwerterów, zapewnia jedynie, że w 2017 r. drugi rok z rzędu był globalnym liderem w zakresie wolumenu sprzedanych inwerterów.
Chińscy producenci zyskują na niesamowitym rozwoju rynku fotowoltaicznego w Chinach, który w ubiegłym roku zainstalował ok. 53 GW z ok. 99 GW fotowoltaiki zainstalowanej globalnie, a rok wcześniej ok. 35 GW (ok. 77 GW na całym świecie).
gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.