Nowa definicja prosumentów i spółdzielni energetycznych według PE
W obszarze energetyki obywatelskiej członkowie PE opowiedzieli się za wycofaniem jakichkolwiek opłat czy podatków, które mogłyby zostać nałożone na prosumentów produkujących i magazynujących energię.
Parlament wyraził ponadto oczekiwanie, że kraje UE usuną bariery w rozwoju energetyki prosumenckiej, a także umożliwią prosumentom – głównie gospodarstwom domowym – udział w lokalnych kooperatywach energetycznych.
Zgodnie z przegłosowaną wczoraj w PE definicją „prosument energii ze źródeł odnawialnych” ma oznaczać „aktywnego odbiorcę lub grupę działających razem odbiorców według definicji z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady … [w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej (wersja przekształcona), 2016/0380(COD)], którzy zużywają, a także mogą magazynować i sprzedawać energię elektryczną wytwarzaną w ich obiektach, w tym w budownictwie wielorodzinnym, na terenie mieszkalnym, w lokalach handlowych, przemysłowych lub dzielonych lokalach usługowych lub w tym samym zamkniętym systemie dystrybucyjnym, pod warunkiem że w przypadku prosumentów energii ze źródeł odnawialnych niebędących gospodarstwami domowymi działania te nie stanowią ich podstawowej działalności handlowej lub zawodowej”.
Członkowie Parlamentu przyjęli również wczoraj nową definicję „społeczności energetycznej działającej w zakresie energii odnawialnej”” rozumianej jako
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2018-0009+0+DOC+PDF+V0//PL
Konsumenci w gospodarstwach domowych i społeczności zajmujące się handlem swoją elastycznością, konsumpcją na własny użytek lub sprzedażą wytwarzanej przez siebie energii elektrycznej zachowują swoje prawa jako konsumenci, w tym prawo do zawierania umów z wybranym dostawcą i zmiany dostawcy
Taryfy i wynagrodzenie za wytwarzanie energii odnawialnej na użytek własny powinny stanowić zachętę do rozwijania bardziej inteligentnych technologii integracji energii ze źródeł odnawialnych i motywować prosumentów energii ze źródeł odnawialnych do podejmowania jednorodzinnych. decyzji inwestycyjnych, które będą wzajemnie korzystne dla konsumentów i sieci. Aby umożliwić taką równowagę, konieczne jest zagwarantowanie, by prosumenci energii ze źródeł odnawialnych i społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej byli uprawnieni do otrzymania wynagrodzenia za wytwarzaną przez siebie energię elektryczną wprowadzaną do sieci, które odzwierciedla wartość rynkową wprowadzonej energii elektrycznej oraz długoterminową wartość dla sieci, środowiska i społeczeństwa. Musi to obejmować zarówno długoterminowe koszty, jak i korzyści płynące z prosumpcji w sensie kosztów dla sieci, społeczeństwa i środowiska naturalnego, których uniknięto, zwłaszcza w połączeniu z innymi rozproszonymi zasobami energetycznymi, takimi jak efektywność energetyczna, magazynowanie energii, odpowiedź na zapotrzebowanie i sieci społeczności. Wynagrodzenie takie powinno być ustalone na podstawie analizy kosztów i korzyści rozproszonych zasobów energetycznych na mocy art. 59 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady … [w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej (wersja przekształcona), 2016/0380(COD)].