Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej
Pierwsze polskie miasta przygotowują się wdrożenia w miejskim transporcie autobusów napędzanych energią elektryczną. Wkrótce krajowym liderem w tym zakresie ma być Zielona Góra.
Elektryfikacja miejskiego transportu w Zielonej Górze ma być możliwa dzięki pozyskaniu unijnych funduszy z ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Unijne dofinansowanie projektu „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze” ma sięgnąć aż 75 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ramach tego projektu przewiduje się m.in. zakup 47 autobusów elektrycznych, a także montaż kompleksowego systemu ładowania przy infrastrukturze Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.
Przewidywany termin realizacji wszystkich dostaw autobusów – obok elektrycznych również 17 autobusów z napędem diesla Euro-6 – to koniec III kwartału przyszłego roku, przy czym dostawa pierwszych 5 autobusów ma nastąpić w terminie połowy 2018r.
Miejski przewoźnik z Zielonej Góry zebrał już pierwsze doświadczenia z eksploatacji autobusów napędzanych energią elektryczną.
– Miasto Zielona Góra od około 5 lat przygotowuje się do wymiany taboru komunikacji miejskiej na elektryczny. W tym czasie testowano kilka modeli autobusów elektrycznych, między innymi Solaris – 9 metrowy i 12 metrowy, a także Skoda czy Ursus. Podczas testów pojazdy były oceniane pod względem technicznym, praktycznym i wizualnym. Przede wszystkim jednak uwagę zwracano na ilość zużytej energii podczas obsługi linii autobusowej. Ocena każdego z pojazdów jest inna, każdy ma swoje plusy i minusy. Testy te są bardzo wartościowe, bo pozwalają na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami, które pomogą w przyszłości wybrać opcje najkorzystniejsze – informuje portal Gramwzielone.pl Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.
Stacje ładowania autobusów elektrycznych zostaną ulokowane na 11 pętlach autobusowych oraz zajezdni należącej do miejskiego przewoźnika.
Stacje będą zasilone w energię elektryczną z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej. W tym celu do pętli autobusowych wykonane zostaną przyłącza elektroenergetyczne zgodnie z warunkami technicznymi wydanymi przez operatora sieci.
Na pętlach autobusowych mają zostać zamontowane systemy ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW, a na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW, a także stacja ładowania o mocy 400kW.
Otwarcie ofert w ramach zamówienia publicznego w projekcie pt. „Dostawa stacji ładowania wraz z infrastrukturą elektro-energetyczną na pętlach autobusowych oraz systemem telemetrycznym” ma nastąpić w połowie przyszłego miesiąca.
Elektryczne autobusy wdrażają do komunikacji miejskiej również inne polskie miasta, a takim inwestycjom służy unijne dofinansowanie przyznawane z poszczególnych regionalnych programów operacyjnych.
Niedawno wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz zasygnalizowała, że rząd chce wprowadzić do przetargów na zakup miejskich autobusów ze środków unijnych zasady faworyzujące zakup pojazdów na prąd.
Największe w kraju plany w zakresie elektryfikacji transportu ma jednocześnie największy w Polsce miejski przewoźnik. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie do 2020 roku chcą zakupić w sumie 130 autobusów elektrycznych, a na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych. Do końca tego roku po stolicy ma jeździć 30 takich pojazdów.
Z kolei miejski przewoźnik z Krakowa we wrześniu ubiegłego roku rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów elektrycznych. Kontrakt dla firmy Solaris obejmuje siedemnaście autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Na ulice stolicy Małopolski w ubiegłym roku wyjechały pierwsze cztery elektryki. Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh, które można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.
Natomiast położone na Śląsku Jaworzno, korzystając z unijnych dotacji z RPO dla woj. śląskiego, w październiku ubiegłego roku podpisało umowę na dostawę 16 autobusów elektrycznych marki Solaris. Zamówienie, które wyceniono na 35,2 mln zł i które ma być zrealizowane w tym roku, obejmuje dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy dwunastometrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra
Miesiąc wcześniej PKM z Jaworzna rozstrzygnęło przetarg na dostawę 6 elektrycznych autobusów, dzięki czemu liczba takich pojazdów w Jaworznie wzrośnie wkrótce do 23, a co trzeci autobus we flocie PKM z Jaworzna będzie napędzany energią elektryczną.