Duże zmiany w ewidencji odpadów w BDO oraz sprawozdaniach – przypomnienie o spotkaniu 7 marca 2025

Z racji sporych zmian i próśb Państwa, zapraszamy na szkolenie z ewidencji BDO i sprawozdań już w najbliższy piątek 7 marca 2025 r. Przypominamy, że sprawozdanie należy złożyć elektronicznie, za pomocą konta w systemie BDO, do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
Dla wszystkich, którzy zgłoszą chęć udziału w szkoleniu do czwartku, 6 marca do godziny 15.00, obowiązuje rabat aż 50%.
Wystarczy napisać mail z informacja zwrotną, kogo zapisujemy, imię nazwisko, dane kontaktowe i dane do faktury. Sprawozdania za 2024 r. można wypełnić razem z prowadzącą na szkoleniu.
Szkolenie i warsztaty on-line
Ewidencja odpadów w BDO i sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami – najnowsze zmiany i wymagania
7 marca 2025 r.
Celem szkolenia jest umiejętność samodzielnego prowadzenia ewidencji odpadów w systemie BDO oraz złożenia sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami.
Przepisy prawne nieustannie ulegają zmianom, wciąż pojawiają się nowości – niektóre już funkcjonują, na niektóre jeszcze chwilę musimy poczekać m.in.
- od 2025 r. zmiana listy odpadów zwolnionych z ewidencji,
- nowe podmioty zobowiązane do wpisu do BDO,
- od 2025 r. zmiana wysokości opłat rocznych i rejestrowych,
- moduł DPR w BDO – kiedy?
- konieczność segregacji odpadów budowlanych i tekstylnych – na jakich zasadach i od kiedy?
Dlatego dowiedz się wcześniej, jakie masz lub będziesz miał obowiązki i wykorzystaj swój czas efektywniej, aby uniknąć dotkliwych kar, które organ ustala przy uwzględnieniu ilości, właściwości odpadów oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy oraz inne przesłanki.
Przykładowe wielkości kar:
- za zlecanie gospodarowania odpadami podmiotom, które nie posiadają stosownych decyzji administracyjnych lub wpisów do rejestru – od 1 tys. zł do 1 mln zł,
- za nieprowadzenie ewidencji odpadów albo prowadzenie jej w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym – od 1 tys. zł do 1 mln zł,
- za prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do BDO – od 1 tys. zł do 1 mln zł.
Program:
7.45-8.00 Logowanie uczestników
Część 1
8.00-11:15 (w międzyczasie przerwa ok. 9:30-9:45)
Wyjaśnienie obowiązków wynikających z posiadania konta w BDO oraz wytwarzania/magazynowania, transportu odpadów.
Jak bezpiecznie przekazać odpady i uniknąć konsekwencji dla firmy.
Ewidencja odpadów
- kto jest zobowiązany do jej prowadzenia, a kto zwolniony – UWAGA – od 2025r. zmiana listy odpadów zwolnionych z ewidencji
- rodzaje dokumentów służących do ewidencji
- schemat prawidłowego przekazania odpadu
- uproszczona ewidencja odpadów – na czym polega i kto może ją stosować
- ewidencja odpadów a kontekst przełomu roku 2024/2025
BDO
- jakie podmioty muszą dokonać wpisu, a jakie zostaną wpisane z urzędu – UWAGA – od 2025 nowe wysokości opłat rejestrowych i rocznych
- sposób logowania do systemu
- rodzaje użytkowników BDO i ich uprawnienia
- jak sporządzić KPO (prezentacja poszczególnych statusów KPO)
- KEO – jak zaewidencjonować KPO oraz fakt wytworzenia odpadu
- jak ewidencjonować przyjęcie/przekazanie odpadu osobie fizycznej
- jakie informacje można wyszukać bez logowania do BDO
- jaką masę wpisać w KPO nie mając wagi
- jak skutecznie przekazać w przypadku awarii systemu BDO
- jak sprawdzić czy podmiot może transportować odpady i o jakich kodach
- czy można wyszukać odbiorcę danego kodu odpadów w BDO
Skuteczne przeniesienie odpowiedzialności za odpady
- kiedy kończy się odpowiedzialność wytwórcy i innego posiadacza za odpady
- czy wystarczające jest wystawienie KPO
- jakie zobowiązania warto zawrzeć w umowie na zagospodarowanie odpadów
- jak sprawdzić czy dany podmiot może zagospodarować wskazany kod odpadu
Szczegółowe wymagania dla transportującego odpady
- czy można jednocześnie transportować odpady inne niż niebezpieczne z odpadami niebezpiecznymi
- kiedy można mieszać różne rodzaje odpadów
- jakie dokumenty winien mieć przy sobie transportujący odpady
- jak właściwie oznakować pojazd transportujący odpad
- kontrola środka transportu
- jakie mogą grozić kary za transport odpadów bez wpisu do BDO, za brak wygenerowanego potwierdzenia KPO/KPOK z BDO podczas transportu, za niedostarczenie odpadów do wskazanego posiadacza
Przerwa 11:15 – 11:30
Część 2
11:30-12:30
Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami – od stworzenia do wysłania. Omawiamy działy I, II, III, XI, XII, XIII
- obowiązek sprawozdawczy – kogo dotyczy, jakie są rodzaje sprawozdań
- forma składania
- kto może przygotować i złożyć sprawozdanie
- do kogo złożyć
- miejsca prowadzenia działalności a sprawozdanie. Kiedy składamy jedno a kiedy kilka sprawozdań?
- wywóz i przywóz odpadów poza granice RP
- w jaki sposób wskazywać magazynowane odpady z roku poprzedniego i kto powinien je wykazywać
- co z wytwarzanymi odpadami produkcyjnymi, wytwarzanymi z działalności biurowej (lampy, tonery itp.) kiedy je wykazujemy, a kiedy nie
- co z wytwarzanymi odpadami komunalnymi
- termin złożenia
- korekta – kiedy i na jakich zasadach
- konsekwencje niezłożenia sprawozdania lub złożenia go błędnie lub po terminie
Część 3
12:30-13:15
Panel pytań i odpowiedzi / indywidualne konsultacje / dla chętnych możliwość weryfikacji dokumentów bezpośrednio na koncie BDO, przygotowanie sprawozdania za wytworzone odpady.
Dodatkowo oferujemy możliwość zadawania pytań po warsztatach do 3 tygodni po spotkaniu. Pytania dotyczące tylko zakresu odbytego spotkania.
Prowadząca:
Anna Michalska-Gawin – ma ponad 16-letnie doświadczenie w działalności związanej z ochroną środowiska, gospodarką odpadami przemysłowymi i komunalnymi. Wieloletnie doświadczenie w nadzorowaniu działu ochrony środowiska w firmach działających na rynku polskim w branży odpadowej. Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska.
Szczegóły i rejestracja na stronie organizatora – firmy Eurocon>>>>
Kontakt i rejestracja:
EUROCON
Tel.: +48 22 631 22 81
Kom.: +48 503 123 570
Eurocon – materiał sponsorowany