REKLAMA
 
REKLAMA

Mój rower elektryczny – co nowego w programie?

Mój rower elektryczny - co nowego w programie?
Unsplash

Ruszyły kolejne konsultacje w programie Mój rower elektryczny. Na dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć 50 mln zł, a nie – jak wcześniej podawał – 300 mln zł. Co jeszcze się zmieniło?

Zapytaliśmy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), na jakim etapie są przygotowania do uruchomienia programu Mój rower elektryczny, kiedy wystartuje nabór oraz jakie zmiany zostaną wprowadzone w zasadach dofinansowania względem udostępnionego wcześniej projektu programu Mój rower elektryczny.

W odpowiedzi na nasze pytania Fundusz poinformował, że w wyniku przeprowadzonych w lipcu 2024 r. pierwszych konsultacji zgłoszono ponad 500 uwag do projektu programu. Wszystkie zostały przeanalizowane, a część – także wprowadzona do projektu programu (wśród nich m.in. rezygnacja z oznakowania ramy pojazdu czy rozszerzenie katalogu wnioskodawców).

REKLAMA

Kolejne konsultacje społeczne projektu programu Mój rower elektryczny

Ze względu na negatywną decyzję Europejskiego Banku Inwestycyjnego w zakresie możliwości wsparcia zakupu rowerów elektrycznych, elektrycznych rowerów transportowych (cargo) i elektrycznych wózków rowerowych ze środków Funduszu Modernizacyjnego, MKiŚ oraz NFOŚiGW prowadzą dalsze prace nad programem i pozyskaniem środków na jego realizację, rewizję dotychczasowych zapisów i rozważenie wprowadzenia sugerowanych zmian. Program skierowano ponownie do konsultacji społecznych. Konsultacje potrwają od 12 do 25 lutego 2025 r.

Budżet programu Mój rower elektryczny – według aktualnych informacji – wyniesie do 50 mln zł, a wsparcie ma objąć co najmniej 17,3 tys. jednośladów. Zgodnie z założeniami, dofinansowane rowery powinny być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu.

Dla kogo rower elektryczny z dofinansowaniem?

W pierwszym projekcie programu przewidziano, że z dotacji będą mogły skorzystać osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy zajmujący się transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi lub pocztowymi oraz wypożyczalnie sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Teraz NFOŚiGW podał, że program kierowany jest do osób fizycznych. Z komentarzy zawartych w formularzu pierwszych konsultacji społecznych wynika, że fundusz rozważa jednak dokonanie podziału alokacji, a pierwszy nabór najprawdopodobniej może dotyczyć wyłącznie dofinansowania dla osób fizycznych.

Z informacji przekazanych przez Narodowy Fundusz wynika, że docelowo fundusz planuje rozszerzenie katalogu wnioskodawców.

Jakie dofinansowanie do roweru elektrycznego?

Jakie dofinansowanie przewidziano w ramach nowej wersji programu Mój rower elektryczny? W nowej wersji programu z budżetem 50 mln zł na lata 2025-2029 dotacja z NFOŚiGW miałaby pokryć w przypadku:

REKLAMA

  • roweru elektrycznego – do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 2,5 tys. zł (wcześniej podawano kwotę 5 tys. zł),
  • roweru elektrycznego transportowego (cargo) oraz elektrycznego wózka rowerowego – do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 4,5 tys. zł (wcześniej była mowa o kwocie 9 tys. zł).

Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dotację?

W projekcie programu Mój rower elektryczny określono wymogi, które trzeba spełnić, aby otrzymać dofinansowanie. Ponieważ będzie ono wypłacane w formie refundacji (czyli najpierw musimy kupić rower, a potem dopiero ubiegać się o zwrot części kosztów), warto sprawdzić przed zakupem, czy spełniamy warunki konieczne do otrzymania dofinansowania.

Projekt programu zakłada, że rower, na który chcemy otrzymać dofinansowanie, musi być nowy i wyprodukowany w Unii Europejskiej. Nie może być leasingowany. Wsparciem mają być objęte rowery zakupione od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r.

Rower musi być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10 Ah. Zrezygnowano z wymaganego we wcześniejszym projekcie minimalnego zasięgu jazdy ze wspomaganiem określonego na 50 km.

Z uwagi na możliwość utraty gwarancji na rower poprzez ingerencję w powłoki lakiernicze zrezygnowano z wymogu zarejestrowania na policji i oznakowania numerem bocznym na ramie roweru objętego dofinansowaniem.

Kiedy start programu Mój rower elektryczny?

Program ma być realizowany w latach 2025-2029. Nabory wniosków odbywać się będą w trybie ciągłym, zawieranie umów możliwe będzie do 30 czerwca 2029 r., a środki mają być wydatkowane do 31 grudnia 2029 r.

Zgodnie z zapisami programu Mój rower elektryczny ma on realnie przełożyć się na poprawę jakości powietrza. Według szacunków autorów programu dofinansowanie ponad 17 tys. e-rowerów pozwoli obniżyć roczną emisję CO2 o 8 tys. ton, tlenków azotu – o 17 ton, a pyłów PM10 – o blisko 0,6 tony.

Drugie już konsultacje projektu Mój rower elektryczny programu ruszyły 12 lutego i potrwają dwa tygodnie. Uwagi można przesyłać mailowo na adres mojrowerelektryczny@nfosigw.gov.pl (w tytule – Konsultacje społeczne Mój rower elektryczny) w formie formularza, który jest dostępny na stronie internetowej NFOŚiGW.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Szacunki zakładają że ktoś się przesiądzie z auta spalinowego bądź motoru na rzecz roweru, a co jeśli szacunki są błędne ? wydajemy 50 mln zł aby ograniczyć kilka ton emisji rocznie, bogaci jesteśmy

Stawianie na pojemność baterii (Ah) zamiast na energię (Wh) to błędne założenie. 10Ah i 24V daje znacznie mniejszą faktyczną pojemność, niż 10Ah i 48V. Budżet programu został mocno okrojony, dlatego powinien być skierowany wyłącznie do osób fizycznych. Dopuszczenie do niego wypożyczalni rowerów sprawi, że 90% środków trafi do nich, gdzie w większości wypożyczalnie i tak mają już w ofercie rowery elektryczne. Celem dotacji powinno być dotarcie do grupy ludzi, która jeszcze nie korzysta z roweru elektrycznego a ma auto.

pewnie na 199 stronie regulaminu bedzie napisane ze osoba bioraca dofinansowanie zrzeka sie swojego auta spalinowego az do śmierci i bedzie miała bana na rejestracje takiego

@lolo – po czym poznaje się trolla bez pojęcia o temacie??? Po słowie „pewnie”!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne