Ministerstwo szykuje zmiany w przepisach dla odnawialnych źródeł energii
![Ministerstwo szykuje zmiany w przepisach dla odnawialnych źródeł energii](https://cdn.gramwzielone.pl/wp-content/uploads/2025/02/MinisterstwoKlimatu_gramwzielone-aspect-ratio-618-360-1-921x537.jpg)
Najnowsze inicjatywy legislacyjne Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie energetyki odnawialnej skupiają się na zmianach dla offshore oraz przepisach umożliwiających zmapowanie obszaru Polski pod względem potencjału inwestycji w OZE. Planowane jest także wdrożenie nowej koncepcji działalności lokalnych podmiotów energetycznych w postaci gminnych spółdzielni energetycznych.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje kolejne zmiany w prawie dla odnawialnych źródeł energii. Mają one się skupić na nowych regulacjach dla sektora morskiej energetyki wiatrowej oraz implementacji przepisów z unijnej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii (RED III). Zostały one zawarte w projekcie ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (UD162), który właśnie trafił do konsultacji.
Nowe ułatwienia dla morskich farm wiatrowych
Projekt przewiduje szereg ułatwień mających na celu skuteczne przeprowadzenie aukcji dla morskich farm wiatrowych. Ma w tym pomóc wstępna prekwalifikacja, dająca szansę na udział w aukcji projektom, dla których inwestorzy nie zdążyli uzyskać wszystkich niezbędnych pozwoleń.
Nowe przepisy mają zapewnić usprawnienia dla aktualnie realizowanych projektów – poprzez np. pokrycie ujemnego salda w przypadku redysponowania morskich farm wiatrowych (MFW) na zasadach rynkowych, sprzedaż energii w okresie rozruchu technologicznego MFW, uwzględnienie mikroprzesunięć fundamentów morskich turbin wiatrowych lub stacji elektroenergetycznych, współdzielenie przez więcej niż jedną MFW tej samej stacji elektroenergetycznej zlokalizowanej na morzu lub zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy.
Przygotowane przez resort klimatu zmiany mają także doprecyzować kwestie związane z czasem pracy w portach morskich lub bazach serwisowych, definiują personel do obsługi morskich farm wiatrowych, wydłużają termin ważności pozwoleń i uzgodnień lokalizacyjnych, a także precyzują zasady ponoszenia kosztów związanych z kompensacją negatywnego wpływu MFW na systemy obronności i bezpieczeństwa państwa.
Projekt wprowadza także delegacje ustawowe do wydania rozporządzeń w sprawie sposobu dokumentowania utraconych możliwości połowowych oraz wypłaty ewentualnych odszkodowań z tego tytułu oraz warunków wykonywania rybołówstwa komercyjnego na obszarze MFW i w pobliżu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy.
Dodatkowa aukcja dla offshore
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poprzez nowe przepisy chce umożliwić przeprowadzenie dodatkowej, interwencyjnej aukcji dla offshore w 2026 r. w przypadku, gdyby aukcja zaplanowana na ten rok nie została przeprowadzona lub rozstrzygnięta.
Umożliwiony ma być udział w aukcji projektów obejmujących niewykorzystaną moc z I fazy inwestycji w morską energetykę wiatrową w polskiej części Bałtyku, z możliwością złożenia oddzielnych ofert aukcyjnych dla dwóch morskich farm wiatrowych zlokalizowanych w granicach tego samego obszaru.
Gminne spółdzielnie energetyczne
Projekt nowelizacji o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych ma zapewnić także implementację do polskiego prawa kolejnych przepisów z unijnej dyrektywy RED III.
Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakładają umożliwienie tworzenia spółdzielni energetycznych na obszarze gmin miejskich. Jak zapewnia ministerstwo, jest to rozwiązanie oczekiwane przez samorządy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe.
Resort klimatu tłumaczy, że ze względu na wysokie zużycie energii elektrycznej przez miasta, to właśnie gminy miejskie są zainteresowane wykorzystaniem lokalnego potencjału i efektywnego wytwarzania oraz bilansowania energii. Korzyścią z działalności gminnych spółdzielni energetycznych ma być w szczególności ograniczenie kosztów energii dla odbiorców końcowych, w tym dotkniętych ubóstwem energetycznym.
Mapowanie i obszary przyspieszonego rozwoju OZE
Planowana nowelizacja ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych zakłada wprowadzenie przepisów, które będą stanowić podstawę prawną dla mapowania terytorium Polski w celu określenia potencjału produkcji energii odnawialnej w poszczególnych rodzajach OZE.
Jak tłumaczy ministerstwo, najważniejsze kwestie w zakresie mapowania i wyznaczania obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji OZE (OPRO) to określenie organów właściwych dla wyznaczania OPRO (organy samorządu województwa), a także przygotowanie dedykowanego rodzaju dokumentu, jakim ma być plan obszarów przyspieszonego rozwoju instalacji OZE dla województwa.
Z uwagi na możliwy wpływ na środowisko, zakres terytorialny OPRO oraz istotę dostępności mocy przyłączeniowych dla OPRO, wyznaczenie konkretnych obszarów ma wymagać uzgodnienia z właściwymi gminami, regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz z przedsiębiorstwem energetycznym zajmującym się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.
Zmapowanie obszarów Polski pod względem potencjału inwestycji w energetykę odnawialną jest konieczne do spełnienia unijnych wymogów dotyczących utworzenia przez kraje Unii Europejskiej tzw. obszarów przyspieszonego rozwoju OZE. Zgodnie z dyrektywą RED III przynajmniej jeden obszar przyspieszonego rozwoju powinien zostać wyznaczony do 21 lutego 2026 r.
.
.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że potrzebne jest sprawne wprowadzenie do polskiego prawa powyższych koncepcji, co wynika z terminów zapisanych w dyrektywie RED III oraz jest podyktowane koniecznością realizacji kamieni milowych określonych w ramach reformy G3.1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Najnowszy projekt nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych jest dostępny na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod tym linkiem.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ile jeszcze tworów oraz kosztów wymyślą miłośnicy OZE zanim zrozumieją że bez stabilnych przewidywalnych źródeł energii to wszystko to tylko pozorne działania. Magazynów o sensownej pojemności nie ma i nie wiadomo czy się pojawią. Fotovoltaika bez słońca nie wyprodukuje energii a wiatraki bez wiatru. Za kilka lat jeśli pojawi się więcej pomp ciepła i aut elektrycznych czym je zasilimy? Przemysł też potrzebuje jej coraz więcej.
Widzę że obecne pomysły z OZE to bajki dla polityków z koalicji tylko program Prosument wprowadzony przez PiS był korzystny dla odbiorców. A obecne obiecanki z OZE to brednie mogą wprowadzać w zachodniej Europie ale nie w Polsce bo Polacy na tym się znają, tylko politycy koalicji opowiadają to co im nakazują bez żadnego logicznego uzasadnienia
Trzeba szybko naprawić błędy legislacyjne PiS odnośnie prosumentów szczególnie w magazynach energii. Umożliwić sprzedaż energii z magazynu do sieci, umożliwić instalacje magazynów bez fotovoltaiki i upowszechnić oraz urealnić taryfy dynamiczne. Polacy pokazali, że potrafią szybko się zmobilizować i nadrobić czas stracony przez polityków przez ostatnie 10 lat, tak jak szybko nadrobili zobowiązania rządu do wprowadzenia OZE.
Tak jakby mieli zatwardzenie, co raz robio po klocku.
Nadal brak repoweringu a niektóre turbiny już będą pełnoletnie. I odnowienie lub wydanie nowej koncesji można by uprościć.