Jak prawidłowo i terminowo umarzać zielone certyfikaty w 2025?

Jak prawidłowo i terminowo umarzać zielone certyfikaty w 2025?
fot. Gramwzielone.pl (C)

Urząd Regulacji Energetyki wskazuje zasady umarzania „błękitnych” i „zielonych” świadectw pochodzenia oraz uiszczania opłaty zastępczej w 2025 r. Za jedne z nich nie będzie można wnieść opłaty zastępczej.

Komunikat Urzędu Regulacji Energetyki (URE) odnosi się do świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii z biogazu rolniczego (tzw. świadectw błękitnych) lub z innych odnawialnych źródeł (tzw. świadectw zielonych). Regulator przypomina, że środki ze sprzedaży praw majątkowych związanych ze świadectwami pochodzenia wspierają wytwórców energii ze źródeł odnawialnych.

Obowiązek umorzenia – terminy

Przedsiębiorstwa energetyczne, odbiorcy końcowi, odbiorcy przemysłowi i niektóre domy maklerskie mają obowiązek zakupu i przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE świadectw pochodzenia energii wyprodukowanej z OZE.

REKLAMA

Obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia za dany rok można zrealizować od 1 lipca danego roku do 30 czerwca kolejnego roku. A zatem w 2025 r. rozliczane będą zobowiązania za rok 2024 (do 30 czerwca) i za rok 2025 (od 1 lipca).

Opłata zastępcza w 2025

Zgodnie z komunikatem URE, rozliczając w 2025 r. zielone świadectwa pochodzenia, nie będzie można wnieść opłaty zastępczej. Przedsiębiorstwa będą mogły jedynie przedstawić Prezesowi URE świadectwa do umorzenia.

Z kolei w przypadku świadectw błękitnych o możliwości wniesienia opłaty zastępczej decydować będzie średnia miesięczna wycena praw majątkowych ogłaszana przez Towarową Giełdę Energii (TGE) w miesiącu, kiedy przedsiębiorstwo będzie chciało wypełnić ustawowy obowiązek. Jeśli podmiotom zobowiązanym nie uda się nabyć na TGE odpowiednich świadectw pochodzenia, to zgodnie z ustawą o OZE mogą wnieść opłatę zastępczą.

REKLAMA

Cena rozliczenia certyfikatów

Drugi ze wskazanych sposobów realizacji ustawowego obowiązku umorzenia świadectwa pochodzenia dostępny jest tylko wtedy, gdy którakolwiek średnioważona cena praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia (tj. cena roczna lub cena miesięczna) będzie wyższa niż opłata zastępcza. Średnią cenę roczną TGE publikuje w styczniu każdego roku. Podstawą jej wyliczenia są dane z 12 miesięcy roku poprzedniego. Średnia cena miesięczna natomiast publikowana jest pierwszego dnia każdego miesiąca na podstawie danych z poprzednich trzech miesięcy.

Ustawa o OZE za punkty odniesienia uznaje średnioważone ceny opublikowane w roku lub miesiącu, kiedy następuje rozliczenie. Dla rozliczeń w roku 2025 – za 2024 r. i 2025 r. – będzie obowiązywać średnia roczna cena opublikowana 1 stycznia 2025 r. oraz średnia cena miesięczna opublikowana pierwszego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorstwo zdecyduje się na rozliczenie obowiązku ustawowego.

Na podstawie danych z TGE wiadomo, że średnia cena roczna świadectw zielonych jest niższa od maksymalnej wartości opłaty zastępczej (300,03 zł/MWh). Z tego też powodu nie będzie możliwości uiszczania opłaty zastępczej zamiast umarzania zielonych świadectw pochodzenia – niezależnie od tego, jaka będzie średnia miesięczna cena w momencie dokonywania rozliczeń.

W przypadku zaś świadectw błękitnych średnia roczna cena za 2024 r. podana przez TGE jest wyższa niż maksymalna wartość opłaty zastępczej. Jeśli więc w momencie wypełniania zobowiązań średnia miesięczna cena świadectw także będzie wyższa od opłaty zastępczej, przedsiębiorstwa będą miały dwie możliwości: umorzyć świadectwa pochodzenia lub wnieść opłatę zastępczą.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.