REKLAMA
 
REKLAMA

Pierwsze ciężarówki jeżdżą na nowym paliwie HVO100

Pierwsze ciężarówki jeżdżą na nowym paliwie HVO100

Przeprowadzono pierwsze w Polsce testy pojazdu zatankowanego paliwem HVO100. Na stacji Avia w Lubuskiem olej napędowy wytwarzany z odpadów żywnościowych zatankowano do ciężarówki Renault T Diesel z technologią Turbo Compound.

HVO100 (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) to biopaliwo drugiej generacji stanowiące uwodorniony olej roślinny. Ma znacznie mniejszy wpływ na środowisko niż tradycyjne paliwa naftowe – pozwala na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych nawet o 90 proc. w porównaniu do paliwa kopalnego.

Nowe niskoemisyjne paliwo, produkowane na bazie m.in. zużytych olejów roślinnych, wpisuje się w globalne dążenia do minimalizacji śladu węglowego, a także efektywnie wspiera realizację strategii zrównoważonego rozwoju poprzez wtórne wykorzystanie surowców już wprowadzonych do obiegu.

REKLAMA

Paliwo HVO100 można stosować w większości pojazdów z silnikiem Diesla bez żadnych modyfikacji (przed użyciem tego biopaliwa należy upewnić się, że pojazd jest do tego przystosowany zgodnie z zaleceniami producenta).

Nowe paliwo przetestował polski oddział szwajcarskiego operatora AsstrA-Associated Traffic AG, specjalizującego się w transporcie między Europą a Azją. Na stacji AVIA w Myszęcinie, znajdującej się w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina w województwie lubuskim, roślinny olej napędowy zatankowano do ciągnika Renault Trucks.

Unimot wyłącznym dystrybutorem biopaliwa HVO100

Właścicielem sieci stacji AVIA i wyłącznym dystrybutorem nowego biopaliwa na stacjach paliw w Polsce jest Grupa Unimot. Firma aktywnie wspiera redukcję emisji gazów cieplarnianych, oferując alternatywne paliwa i koncentrując się na zwiększaniu udziału niskoemisyjnych produktów, takich jak HVO100.

REKLAMA

Współpraca Grupy Unimot z firmami AsstrA i Renault Trucks Polska stanowi modelowy przykład wdrażania paliw alternatywnych w transporcie. Taki model integruje kluczowe elementy łańcucha dostaw – przewoźnika, spedytora i producenta taboru. Projekt objął realizację testowego wdrożenia paliwa HVO100. Umożliwiło to praktyczną weryfikację zastosowań paliwa w specyficznych warunkach logistycznych partnerów. W trakcie projektu analizowano kluczowe aspekty, takie jak zgodność techniczna, dostosowanie dokumentacji operacyjnej oraz planowanie logistyki dostaw.

Wojciech Iwulski, Climate Solutions Director w firmie Unimot, podkreśla, że paliwo HVO jest efektywnym rozwiązaniem, które pozwala na redukcję emisji śladu węglowego bez potrzeby inwestowania w nową flotę czy jej modyfikację. – Stanowi ono praktyczną i dostępną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, dzięki której nasi partnerzy mogą bez przeszkód realizować swoje cele środowiskowe – mówi. Ma to szczególne znaczenie w kontekście takich wymogów jak pakiet Fit for 55.

Grupa Unimot proponuje wdrażanie paliwa HVO100 zgodnie z kompleksowym, wieloetapowym planem opracowywanym z udziałem ekspertów firmy, którzy towarzyszą klientom na każdym etapie realizacji. W ramach tego procesu odbywa się m.in. testowe tankowanie określonej ilości paliwa, pozwalające na praktyczną ocenę jego efektywności w codziennej eksploatacji, oraz przeprowadzana wspólnie z producentami silników analiza techniczna, która ma potwierdzić pełną kompatybilność paliwa z flotą pojazdów.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady