PGE ma nowe rozwiązanie na awarie w elektrociepłowniach
PGE Energia Ciepła z Grupy PGE zakończyła realizację projektu wdrożenia systemu łączności krytycznej w kilku swoich elektrociepłowniach. Projekt jest odpowiedzią na wymogi europejskiego kodeksu sieciowego NCER (Network Code on Emergency and Restoration) określającego standardy komunikacyjne dla stabilności systemu elektroenergetycznego.
Kodeksy sieciowe określają m.in. zasady pozwalające unikać zagrożeń (takich jak np. przerwy w dostawach prądu) i wskazujące, jak należy postępować w przypadku ich wystąpienia. Regulacji te zapewniają stabilność systemu elektroenergetycznego oraz umożliwiają jego sprawne przywracanie po awariach.
Na mocy Rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2196 operatorzy systemów przesyłowych, dystrybucyjnych oraz kluczowi użytkownicy sieci (w tym jednostki wytwórcze) są zobowiązani do spełnienia rygorystycznych standardów operacyjnych. Wymogi te obejmują zapewnienie niezawodnej komunikacji krytycznej i procedur kluczowych dla efektywnego reagowania w sytuacjach kryzysowych, zapewniając utrzymanie bezpieczeństwa sieci.
Usługę łączności krytycznej wdrożono w dziewięciu elektrociepłowniach PGE Energia Ciepła. Pozwoli ona na natychmiastową i niezawodną łączność między jednostkami PGE a operatorami systemów dystrybucyjnych w Polsce. Ma to kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa systemu elektroenergetycznego w sytuacjach awaryjnych.
Za wdrożenie usługi odpowiedzialna była spółka PGE Systemy.
Bezpieczne i niezawodne połączenia
Usługa łączności krytycznej realizowana jest za pomocą systemu VoIP oraz telefonii satelitarnej. Z uwagi na to, że niepubliczne i niezależne łącza komunikacyjne działają co najmniej 24 godziny po ustaniu zasilania, gwarantują one bezpieczeństwo i niezawodność połączeń.
Wdrożenie systemu łączności krytycznej opartego na wspomnianych technologiach zwiększa gotowość operacyjną elektrociepłowni i zapewnia niezawodną komunikację między centrami operacyjnymi a lokalnym OSD. – Niezawodna łączność to fundament bezpieczeństwa, niezbędny zarówno w codziennym nadzorze operacyjnym, jak i w sytuacjach wymagających błyskawicznej reakcji – podkreśla Robert Błaszczak, ekspert ds. telekomunikacji z Departamentu Telekomunikacji PGE Systemy.
W których elektrociepłowniach wdrożono usługę łączności krytycznej?
W projekcie uczestniczyło dziewięć elektrociepłowni PGE Energii Ciepła:
- PGE Energia Ciepła Oddział Wybrzeże, Elektrociepłownie w Gdańsku i Gdyni – największe kogeneracyjne źródła ciepła i energii elektrycznej na Pomorzu;
- PGE Toruń, Elektrociepłownia w Toruniu – nowoczesna jednostka gazowa z turbinami gazowymi typu lotniczego, działająca w systemie wysokosprawnej kogeneracji;
- PGE Energia Ciepła Oddział Bydgoszcz – dostarczająca energię cieplną do niemal 90 proc. mieszkańców Bydgoszczy korzystających z miejskiej sieci ciepłowniczej;
- PGE Energia Ciepła Oddział Szczecin, Elektrociepłownie Szczecin i Pomorzany – największy producent energii elektrycznej i ciepła w Szczecinie;
- PGE Energia Ciepła Oddział Lublin – największe źródło energii elektrycznej i ciepła na Lubelszczyźnie, około 90 proc. ciepła wytwarzane jest w kogeneracji;
- PGE Energia Ciepła Oddział Rzeszów – producent ciepła i energii elektrycznej zaspokajający ponad połowę potrzeb grzewczych Rzeszowa; 80 proc. ciepła produkuje z gazu, a 14 proc. odzyskuje dzięki termicznemu przetwarzaniu w ITPOE odpadów komunalnych;
- Elektrociepłownia Zielona Góra – producent ciepła i energii elektrycznej oraz dystrybutor i jedyny dostawca ciepła do systemu ciepłowniczego w Zielonej Górze.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.