REKLAMA
 
REKLAMA

Chcą natleniać Bałtyk podczas produkcji wodoru na morzu

Chcą natleniać Bałtyk podczas produkcji wodoru na morzu
fot. YouTube/Lhyfe

Producent zielonego wodoru zapowiada pilotażowy projekt wtrysku tlenu uwalnianego w procesie elektrolizy do wód morskich. Testy natleniania wody mają trwać 6 lat. 

Trzy podmioty – producent zielonego wodoru Lhyfe, Flexens rozwijający projekty wodorowe oraz Uniwersytet Sztokholmski – zakończyły ocenę wykonalności wstrzykiwania tlenu z produkcji wodoru podczas elektrolizy w celu zwalczania tzw. asfiksji w Morzu Bałtyckim. Projekt o nazwie BOxHy ruszył w październiku 2023 r.

Francuska firma Lhyfe podała, że ocena wypadła pozytywnie i w nadchodzących miesiącach ogłoszony zostanie pilotażowy projekt wtrysku  na morzu – BOxIn (Baltic Sea Pilot for Pure Oxygen Injection) – koordynowany przez Lhyfe.

REKLAMA

Problem „odtleniania” oceanów

W swoim komunikacie Lhyfe zwraca uwagę, że coraz bardziej widocznym w skali globalnej zjawiskiem jest „odtlenianie” (asfiksja) oceanów. Proces ma być obserwowany od lat 50. ubiegłego wieku w związku m.in. z rosnącymi temperaturami zwiększającymi temperaturę powierzchni wody, co z kolei wpływa na stężenie tlenu w wodzie.

Problemem są także zanieczyszczenia odprowadzane do wód przybrzeżnych poprzez spływy z lądu (zwłaszcza z nawozów lub ścieków) powodujące nadmierne zakwity glonów. Lhyfe wyjaśnia, że bakterie odpowiedzialne za rozkład glonów zużywają tlen, zatem im jest ich więcej, tym więcej tlenu w wodzie ubywa. Kiedy nie ma już wystarczającej ilości tlenu, bakterie zaczynają mobilizować substancje takie jak fosfor, które powodują „karmienie” nowych glonów – i to błędne koło wyczerpuje zawartość tlenu, którego może zabraknąć do podtrzymania podwodnego życia.

Zjawisko to spotyka się z rosnącym zainteresowaniem naukowców, przemysłu oraz innych instytucji, które analizują opcje ponownego natlenienia wód. W ten trend wpisuje się projekt zainicjowany przez Lhyfe, Flexens i Uniwersytet Sztokholmski.

Morskie elektrolizery na pomoc

Projekt zakłada ponowny wtrysk tlenu do odtlenionych, martwych obszarów morskich. Ma się to odbywać w procesie produkcji zielonego wodoru z wykorzystaniem elektrolizerów zlokalizowanych na morzu. Instalacje zapewni Lhyfe, a energię do elektrolizy dostarczą morskie farmy wiatrowe.

Lhyfe buduje zakłady produkcji wodoru zarówno na lądzie, jak i na morzu. W procesie elektrolizy cząsteczka wody jest dzielona na wodór i tlen. Producent zamierza ten tlen wtryskiwać do mórz. Podkreśla jednak, że proces taki musi być prowadzony przy zastosowaniu skrupulatnie opracowanej metodologii i trwać przez długi czas, z ryzykiem dalszej destabilizacji ekosystemów. Dlatego też w projekt BOxHy zaangażowane zostały podmioty ze świata przemysłu i nauki.

19 lokalizacji na Morzu Bałtyckim

Opublikowany przez Flexens, Lhyfe i Uniwersytet Sztokholmski raport szczegółowo opisuje wyniki projektu BOxHy, tj. oceny wykonalności kolejnej fazy – wtrysku tlenu (Baltic Sea Pilot for Pure Oxygen Injection, BOxIn). Badano m.in. potencjalne lokalizacje do uruchomienia projektu pilotażowego na małą skalę. Uwzględniono 19 lokalizacji przybrzeżnych Morza Bałtyckiego, pośród których 3 zidentyfikowano jako potencjalnie odpowiednie dla projektu wtłaczania czystego tlenu do wody.

REKLAMA

Przy wyborze miejsc brano pod uwagę szereg kryteriów, m.in.: występowanie zjawiska niedoboru tlenu w morzu, możliwość zainstalowania infrastruktury pilotażowej, dostępne pomiary głębokości morskich, lokalną sytuację społeczno-gospodarczą, obowiązujące przepisy, dostępność terenu itd.

Potrzebne miliony euro

Pilotażowy projekt ma być prowadzony przez około 6 lat, z etapowym wstrzykiwaniem tlenu i obserwacją obszaru przez kolejny rok po zakończeniu eksperymentu. Lhyfe zapowiada, że za kilka miesięcy ujawni szczegóły fazy BOxIn. Ostateczna lokalizacja, zasięg i czas trwania projektu będą częściowo zależeć od uzyskanego finansowania.

Koszt projektu szacowany jest na 5-6 mln euro.

Lhyfe jest częścią tej nowej generacji producentów, którzy chcą mieć zdecydowanie pozytywny wpływ na środowisko. Reoksygenacja [ponowne natlenienie – red.] jest sercem naszego projektu. W 2017 r. wyobraziliśmy sobie sposób na masową dekarbonizację transportu i przemysłu poprzez produkcję i dostarczanie odnawialnego wodoru, a jednocześnie przyczynianie się do ponownego natlenienia oceanów w ramach naszych projektów offshore. Chcielibyśmy serdecznie podziękować naszym partnerom, firmie Flexens i Uniwersytetowi Sztokholmskiemu, za współpracę przy projekcie BOxHy, który jest fantastyczną trampoliną do kontynuacji naszych prac badawczo-rozwojowych w zakresie reoksygenacji. Rozpoczynamy teraz drugą fazę, którą będziemy mogli szczegółowo zaprezentować, gdy tylko uzyskamy wyraźniejszą perspektywę finansowania projektu pilotażowego BOxIn – podsumował Matthieu Guesné, członek konsorcjum BOxHy oraz założyciel i dyrektor generalny Lhyfe.

Z opracowanym raportem można się zapoznać tutaj.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

 

REKLAMA
Komentarze

Ciekawe! Pewnie będzie nagroda Nobla.

Czego to ludzie nie zrobią, aby się dorwał do kasy.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady