Polska wytyczy obszary szybszego rozwoju OZE. Jest projekt przepisów
Na mocy unijnej dyrektywy RED III Polska musi wyznaczyć tzw. obszary przyspieszonego rozwoju OZE. Resort klimatu zaproponował przepisy regulujące tę kwestię.
W ostatnim kwartale 2024 r. mogą zostać przyjęte regulacje dotyczące obszarów przyspieszonego rozwoju OZE (OPRO). Zostały one wprowadzone do projektu nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (druk UD162), który przygotowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Jedną z ustaw uwzględnionych do zmiany w ww. projekcie jest ustawa z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Proponowana nowelizacja wiąże się z nowymi instrumentami realizacji polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej wprowadzonymi dyrektywą RED III. W tym wypadku konkretnie chodzi o obowiązek zmapowania obszarów kraju i wprowadzenia ram prawnych dla wyznaczania OPRO.
Działanie takie ma się przyczynić do wniesienia wymaganego wkładu Polski (i pozostałych krajów członkowskich) w realizację ogólnego celu unijnego na rok 2030 w zakresie OZE. Zakłada on, że udział energii ze źródeł odnawialnych w zużyciu energii końcowej do 2030 r. powinien wynosić w UE co najmniej 42,5 proc., z ambicją dojścia do 45 proc. Prawodawstwo unijne największy nacisk kładzie tu na tzw. permitting, czyli wszelkie działania, których celem jest skracanie czasu wydawania niezbędnych pozwoleń inwestycyjno-budowlanych i przyłączania instalacji OZE do sieci.
Co zmienią OPRO?
Obszary przyspieszonego rozwoju energii ze źródeł odnawialnych mają być wprowadzone – zgodnie z ich nazwą – w celu znacznego przyspieszenia inwestycji w OZE. Według dyrektywy RED III obszary takie mają zostać wyznaczone w państwach członkowskich najpóźniej do lutego 2026 r.
Zgodnie z założeniami na terenach OPRO procedury wydawania zezwoleń na budowę instalacji OZE mają trwać nie dłużej niż 12 miesięcy. Tak istotne skrócenie tego okresu (według wyliczeń Instytutu Reform w Polsce obecnie uzyskanie zezwoleń na budowę elektrowni wiatrowej zajmuje nawet 7 lat) ma być możliwe głównie dzięki uproszczeniu i poprawie efektywności procedur środowiskowych na takich terenach.
Obszary przyspieszonego rozwoju OZE powinny być z założenia wyznaczane w miejscach, w których ryzyko negatywnego oddziaływania na środowisko jest minimalne, np. na obszarach przemysłowych lub rolniczych. Logika mapowania obszaru Polski pod tym kątem i wyznaczania OPRO polega na tym, że zamiast prowadzić ocenę oddziaływania na środowisko dla jednej inwestycji OZE – jak jest obecnie – działania takie można wykonać dla całego wyznaczonego obszaru. Więcej na ten temat w artykule: Obszary przyspieszonego rozwoju OZE – o co chodzi?.
Instytut Reform w swoim raporcie wskazywał, że OPRO powinny być wdrożone do polskiego prawa pod inną nazwą – „obszary niskiego ryzyka środowiskowego dla inwestycji w OZE”. O tym, jaką to robi różnicę, można przeczytać w artykule: Jak skutecznie skrócić procedury dla inwestycji OZE?.
Propozycje resortu klimatu
Regulacje z projektu nowelizacji ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych oraz niektórych innych ustaw, zmieniające także ustawę o OZE, jeśli zostaną przyjęte, wdrożą w Polsce proces mapowania obszarów dla przyspieszonego rozwoju OZE. Resort klimatu przygotował definicje map potencjału oraz OPRO.
„Proponuje się wprowadzenie definicji map potencjału energii ze źródeł odnawialnych oraz definicji obszaru przyspieszonego rozwoju energii ze źródeł odnawialnych (OPRO). Te pierwsze mają określać krajowy obszar lądowy, podpowierzchniowy, wód morskich i wód śródlądowych o największym potencjale do lokalizowania instalacji OZE, magazynów energii i powiązanej z nimi infrastruktury sieciowej i stanowić jednocześnie obszar, w granicach którego będą wyznaczane OPRO, rozumiane jako teren służący lokalizowaniu instalacji OZE, magazynów energii i powiązanej z nimi infrastruktury sieciowej” – wskazuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Resort dodaje, że OPRO mają zostać wyznaczone na powierzchniach i terenach niebudzących wątpliwości z punktu widzenia ochrony środowiska. To docelowo pozwolić ma na skrócenie etapu wydawania pozwoleń środowiskowych, uznawanego za najbardziej czasochłonny, do 12 miesięcy (z wyjątkiem morskich elektrowni wiatrowych).
W projekcie zaproponowano też wprowadzenie nowego rozdziału w ustawie o OZE poświęconego instrumentom wspierającym procesy inwestycyjne w energetyce odnawialnej. Na jego podstawie ma zostać określony sposób publikacji map potencjału energii ze źródeł odnawialnych, a także ramy prawne dla wyznaczania OPRO.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.