REKLAMA
 
REKLAMA

Mój Rower Elektryczny. Wiemy, kiedy ruszy nabór wniosków o dotacje

Mój Rower Elektryczny. Wiemy, kiedy ruszy nabór wniosków o dotacje
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Zakończyły się konsultacje w programie Mój Rower Elektryczny. Na dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje przeznaczyć 300 mln zł.

Zwróciliśmy się do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z zapytaniem, kiedy planowane jest uruchomienie naboru wniosków w programie Mój Rower Elektryczny oraz jakie kluczowe zmiany zostaną wprowadzone w warunkach tego programu w stosunku do projektu programu udostępnionego do konsultacji.

W odpowiedzi serwis prasowy NFOŚiGW poinformował portal Gramwzielone.pl, że w wyniku konsultacji społecznych zgłoszono ponad pół tysiąca uwag do programu. Sugestie strony społecznej są obecnie weryfikowane przez Fundusz, w związku z czym zapisy programu mogą ulec modyfikacji.

REKLAMA

Po zakończonej weryfikacji uwag Narodowy Fundusz planuje opublikować na stronie konsultacji społecznych podsumowanie wszystkich zgłoszeń wraz z ich statusem i wyjaśnieniami. W ostatecznym kształcie program Mój Rower Elektryczny zostanie opublikowany po jego przyjęciu przez zarząd NFOŚiGW i uzyskaniu akceptacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

Uruchomienie programu planowane jest w pierwszym kwartale 2025 r. pod warunkiem uzyskania dofinansowania. Obecnie NFOŚiGW jest w fazie pozyskiwania środków na ten cel. Mają one pochodzić z unijnego Funduszu Modernizacji. Z tego powodu konieczne jest uzgodnienie programu z EBI.

Dla kogo dotacje do roweru elektrycznego?

Z dotacji będą mogły skorzystać osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy zajmujący się transportem drogowym towarów, usługami kurierskimi i pocztowymi, a także wypożyczalnie sprzętu sportowego i rekreacyjnego.

Ile wyniesie dofinansowanie?

Budżet programu Mój Rower Elektryczny przewidziany na lata 2025-2029 wynosi 300 mln zł. Pod uwagę będą brane wnioski o dofinansowanie do pojazdów zakupionych od 30 czerwca 2024 r. do 30 maja 2029 r.

Wartość dotacji na zakup e-roweru będzie wynosić do 50 proc. kosztów zakupu z maksymalną kwotą do 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego również jest to do 50 proc. kosztów, jednak nie więcej niż 9 tys. zł.

REKLAMA

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać dotację?

W projekcie programu Mój Rower Elektryczny określono wymogi, jakie trzeba spełnić, aby otrzymać dofinansowanie. Będzie ono wypłacane w formie refundacji, zatem najpierw należy kupić rower, a dopiero potem ubiegać się o zwrot części kosztów. Warto więc wcześniej sprawdzić, czy wnioskując o dofinansowanie, spełniamy warunki konieczne do jego otrzymania.

Planowany jest szereg wymogów technicznych, które musi spełnić elektryczny rower, aby zakwalifikować się do programu. Rower, na który chcemy otrzymać dofinansowanie, ma być nowy i wyprodukowany w Unii Europejskiej. Co ważne, program Mój Rower Elektryczny ma nie obejmować pojazdów, które zostały kupione w ramach leasingu.
.

.
Rower będzie musiał być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej (lub podobnej) o pojemności minimum 10 Ah. Minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 50 km. Rower, na który chcemy otrzymać dofinansowanie, należy zarejestrować na policji i oznakować numerem bocznym na ramie.

Dofinansowanie nie będzie przysługiwać, jeśli od zakupu roweru minęły ponad dwa lata. To oznacza, że chociaż mówimy dopiero o projekcie programu Mój Rower Elektryczny, to kupując elektryczny rower teraz, będziemy mogli starać się o dofinansowanie, kiedy rozpocznie się nabór wniosków.

Program zakłada dofinansowanie zakupu co najmniej 46 667 elektrycznych rowerów. Według szacunków autorów programu dofinansowanie takiej ilości e-rowerów pozwoli obniżyć roczną emisję CO2 o 83 tys. ton, tlenków azotu – o 283 tony, a pyłów PM10 – o 0,4 tony.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Czekamy na dofinasowanie do programu : „Mój elektryczny wibrator”

Niezłe jaja, ceny rowerów magicznie podskoczą o kilka tysi.

Niech te 300 mln przeznaczą na powodzian z tego będzie lepszy pożytek

Elektrownia Belchatow produkuje 83 tony CO2 w ciągu 28 godzin….

Po co dotować rowery elektryczne? Żeby jeszcze więcej grubasów było?
Dajcie to na fotowoltaike, pompy ciepła, termomodernizację bo tam Czyste Powietrze ledwo zipie z braku kasy tylko kłody pod nogi urzędasy rzyucaja żeby nie wypłacać dotacji. Kolorków na skanach się czepiają i inne bzdety.

to jest absurd, jak można tak marnować publiczne środki, jak by nie było innych potrzeb

Jakaś dziwna zawiść wśród komentujących. Nie musisz korzystać ale są osoby które z chęcią skorzystają. Nie każdy ma 30 lat i zdrowie. Powodzianie nie są wykluczeni z tego dofinansowania.

czyli trzeba już kupować, za chwilę w tej samej cenie kupimy tylko jedno koło

Przeciętny Kowalski dla rodziny 2+2 kupi 4 rowery po 4000zl, czyli musi wziąć kredyt 16 tyś a dofinansowanie 50% pokryje odsetki.
Dla kogo jest ta ulga, wiadomo¿?????¿

Ja kupiłam rower w maju i mnie dotacja nie obejmuje,szkoda 😞

Do „NIKT” nie chodzi o zawiść, chodzi o to że pomysł jest poroniony. W tym szale unijnym czystego powietrza tylko 1/3 Polaków będzie stać na auto ełk., czy rower.
Szybki rekonnensans na polską produkcję rowerków- cena min 7000zł

Ania Zebaczynska 20-09-2024 17:48

I tak dostaną osoby po znajomości zawsze coś będzie nie tak żeby odmówić dofinansowania a szczególnie osobom fizycznym
Powodzenia

Przeczytałem artykuł i nie wiem kiedy realnie wejdzie życie regulacja prawna. Nasuwają mi się 2 uwagi pierwsza kontrola poziomu ceny w kontekście jej zawyżania pod dopłaty czy przewiduję się mechanizm kontroli i kary dla cwaniaków. druga pierszeństwo powinny mieć osoby z rejonów o wykluczeniu komunikacyjnym, czyli z obszarów z niedorozwojem transportu publicznego.

Co z tego że emisję co2 zmniejszy jak zwiększy problem z utylizacja baterii, jeśli ktoś jeździ okazyjnie to ok ale np dla osoby dojeżdżającej do pracy cały rok plus jeszcze prawie dzienne wypady to bateria na długo nie starczy ja robię 3-4 tys km rocznie.samo so pracy to 60km tygodniowo .Też się zastanawiam nad elektrykiem bo coraz mniej sił a alternatywy nie ma.

WIDAC WAŁ Z DALEKA. 46000 *5000=230.000.000. A GDZIE RESZTA KASY ?

Po co znakować rower na policji skoro każdy rower ma swój indywidualny numer ? Poza tym policja nie zajmuje się znakowaniem rowerów póki co i nie prowadzi centralnego rejestru rowerów. Wszelkie tego typu inicjatywy są jedynie okazjonalne i lokalne (miejsko gminne).

Jak można dotować produkty luksusowe ? , bo takim produktem jest rower elektryczny.

Bolo w swoim komentarzu się zblaznil
. Nie uwzględnia dofinansowanie na cargo elektryka do 9000 zł. I w ten sposób powstają ośle krytyki .

Rower elektryczny polski 2 lata temu kosztował 5 tys. a teraz 7tys wg. info na forum. Ciekawostka!! A w rowerze tym 70% to komponenty chińskie. Na komponentach unijnych cena roweru przekroczy 12 tys.

wiecie że Policja od kilku lat nie znakuje już rowerów?

Mieszkaniec Polski 21-09-2024 10:56

Debile dajcie to na powodzian i granice

W Niemczech od dawna są dotacje.nad Renem całe grupy emerytów jeżdżą i całe rodziny i aż miło patrzeć…a u nas opór. Smutne to…

dziady komentujące, wolałbym być zdrowy i jeździć na analogu, ale nie jestem, to mam w domu siedzieć? szlag by was, ja chętnie sko5a z wami wuj

A będzie można zamówić ze sklepów z zachodniej Europy? Czy tylko PL?

Najlepsze są wyliczenia ile mniej CO2. 😂😂 Sprawdźcie jakie założenia przyjęli. W zasadzie każdy kto kupi to samochód odstawia i już jeździ tylko rowerem. 😂😂

Czyli ludzie kupia rowery i magicznie obniży się CO2 tylko czy policzył ktoś ile więcej tego magicznego CO2 trzeba wyprodukować żeby zrobić elektryka?
Kolejny program żeby dofinansować niemiecki i francuski przemysł który przegrywa z chińczykami 🤦

Pokolenie pączków

Kolejne złomowisko i akumulatory

Też chcę talon na rower

Dlaczego nikt nie wpadł na pomysł aby dofinansowanie było na rower bez wspomagania, który jest zdecydowanie bardziej ekologiczny niż elektryczny. Wielu ludzi dojeżdża do pracy rowerami bez wspomagania, które pomagają w poprawieniu kondycji człowieka?

Taki rower zamiast samochodu to bym był za ale jeśli to będzie rower dla jazdy rekreacyjnej to jestem przeciw bo dofinansowanie będzie jak znam życie najczęściej po znajomości czyli niesprawiedliwie

Unijna eko-głupota rozlewa się szybciej niż powodzie w tym roku. I obawiam się, że ostatecznie przyniesie dużo większe spustoszenie…

Tak w unii… I tak wszystko jest z chin

Kupiłam, wspomaganie do 25 km/ha ( jak w każdym rowerze elektrycznym), a ja jeżdżę szybciej mam więc ciężki rower 25 kg i szybką jazdę osiągam z 40 km/h bez wspomagania to normalna siłownia w terenie. Powiem tak do bani ten rower jak robię 60 km dziennie w dwóch transzach a już mam 50 lat dobrze że do windy sìę mieści, bo nie wniosłabym go po schodach… teraz po tygodniu używania wolałabym dodać sobie „parę złotych” i kupić zwykły rower z carbonową ramą i jeździć z mniejszym wysiłkiem. A i jeszcze bateria która, może się zapalić choć to mnie nie odwiodło od zakupu, a szkoda.

Ważna informacja ROWER MUSI BYĆ WYPRODUKOWANY W UE. Czyli wszystkie tanie rowery z Chin nie będą dofinansowane. Kupisz rower za 16000 z dotacją 5000. No czysty bussines 😂

Hej widzę teraz na decatlonie rower el (eskel hybrid 2.0) za 6tys niby promocja z 11tys myślicie, że warto teraz kupić taki rower, aby się starć później o dofinansowanie. Wyszło by tylko 3tys to nawet jak na zwykły gravler to niezła cena. Czy ceny przed dopłatami były podobne?

Totalna bzdura,czy ten rząd naprawdę zmądrzeje????!!!!
A może te pieniądze przeznaczycie na zapobieganie katastrof ????!!!
Bo właśnie ludzie zostali bez domow ,,,,i to właśnie przez was!!! Zajmujecie się gown,,,,w tym rządzie zamiast dbać o przetrwanie ludzi!!!

Zamiast promowa. Probagowac zdrowie – zwykły rower napędzany ludzkimi mięśniami to rząd proponuje elektrośmieci na kołkach….

jak rowery elektryczne moga wspomóc w walce ze zmianami klimatu skoro normalne rowery nie jezdza na benzyne ani diesla ? Jakim dzbanem trzeba byc albo pozytecznym idiota aby wprowadzic taki program i jeszcze podawać rzekome efekty ekologiczne

Dla osób niepełnosprawnych itd , ale dla wszystkich ? Bzdura.

Satanas Luxphoros 23-09-2024 21:41

Przy cenie Raila 9 ze stajni Treka te 5 tysięcy starczy na zakup koła 😁

Rower elektryczny nie jest produktem Eko. Rower standardowy , napędzany pracą mięśni , to jest eko. P.S. Rower z silniczkiem spalinowym to motorower

dobrze ze zlikwiduja te rowery napedzane paliwami kopalnymi, ropa i benzyna i zastapia je rowery elektryczne

a kiedy beda dopłaty do eketrycznych szczoteczek do zebów ?

Krasnal z 8 piętra 03-10-2024 22:19

dzieki temu programowi ludzie beda jeszcze grubsi i pozbawieni ruchu bo bateryjki pozbawia ich wysiłku

[…] Rower elektryczny, znany też jako e-rower, to nowoczesna alternatywa dla tradycyjnych rowerów i samochodów. Jest napędzany silnikiem elektrycznym, co ułatwia jazdę. Dzięki temu, jazda staje się łatwiejsza, zwłaszcza na dłuższych trasach czy pod górę2. […]

Ten program to niewypał. A ceny kosmos za rowerek trzeba zapłacić około 9000 tys. Za co mam 2 rowerki ali

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA