REKLAMA
 
REKLAMA

Tyle reklam wykupiły polskie przedsiębiorstwa energetyczne

Tyle reklam wykupiły polskie przedsiębiorstwa energetyczne
fot. YouTube/Grupa Orlen

Koncerny energetyczne pojawiają się w przestrzeni reklamowej, promując swoje ekologiczne rozwiązania dla domów i inne usługi. W okresie od maja do lipca br. wydały na reklamy ponad 40 mln zł. Kto jest liderem wydatków na ten cel?

Branża energetyczna jak każda inna prowadzi walkę o uwagę konsumentów. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) przeanalizował aktywność w tym obszarze spółek: Orlen, Energa, Enea, PGE, Tauron i Veolia. Okazało się, że przeznaczają one duże środki na kampanie reklamowe.

Według IMM w okresie od 1 maja do 31 lipca br. wyemitowano ponad 22,5 tys. reklam bezpośrednich koncernów energetycznych. Najwięcej – prawie 11,3 tys. – pojawiło się w radiu. W analizowanym okresie na reklamy bezpośrednie branży energetycznej wydano blisko 41 mln zł.

REKLAMA

Lider wydatków na reklamy energetyczne

Przy takich budżetach reklamowych koncerny energetyczne są istotnymi graczami na rynku reklam. Nie tylko promują swoje rozwiązania i usługi w kampaniach reklamowych, ale też sponsorują różnego rodzaju wydarzenia – sportowe, kulturalne itd.

Liderem wydatków na reklamę bezpośrednią okazał się Orlen, który zainwestował na ten cel w okresie maj-lipiec ponad 25,7 mln zł. Budżet Orlenu na reklamy był trzykrotnie wyższy niż w przypadku PGE. Ten koncern wydał prawie 8,3 mln zł i uplasował się na drugim miejscu. Trzecie miejsce w zestawieniu wydatków na reklamy zajęła Energa z wynikiem ponad 6 mln zł.

Orlen dominuje w TV

O najbardziej atrakcyjny czas reklamowy (tzw. prime time) walczyły Orlen, Energa i PGE. W telewizji za godziny największej oglądalności uznaje się przedział 18.00-23.00. W analizowanym okresie w takim czasie dominowały reklamy Orlenu. Spółka wyemitowała w prime time ponad 2,2 tys. reklam bezpośrednich w telewizji.

Swoją konkurencję Orlen zostawił daleko w tyle – Energa, która znalazła się na drugim miejscu pod względem zagospodarowania najatrakcyjniejszego czasu w TV, wyemitowała 368 reklam. Spoty PGE natomiast pojawiły się w 180 razy.

REKLAMA

Z kolei prime time w radiu to godziny 6.45-18.30. W tym medium najpopularniejszym koncernem była Energa, która wyemitowała ponad 3,1 tys. reklam bezpośrednich. Drugie miejsce zajęło PGE, które jednak wyemitowało tylko o 1 reklamę mniej niż Energa w czasie najwyższej słuchalności. Orlen natomiast miał ich ponad 2,9 tys.

Promocja OZE

Według analizy IMM głównym wątkiem w reklamach wskazanych koncernów była zielona energia. Firmy podkreślały swoje zaangażowanie w promowanie OZE. Poza reklamami, w których pojawiały się kwestie odnawialnych źródeł energii (36,9 proc. wszystkich emisji), drugim najczęstszym wątkiem był sponsoring sportowy (7,3 proc.).

Jak podaje IMM, elektrownie wiatrowe, farmy fotowoltaiczne, dachy pokryte panelami PV stały się głównymi wątkami ponad 3,4 tys. reklam PGE. Budżet koncernu przeznaczony tylko na reklamy czystej energii wyniósł ponad 7,1 mln zł. W ujęciu liczbowym natomiast najwięcej reklam promujących energię z OZE – ponad 4,9 tys. – wykupiła Energa. Przeznaczyła na nie prawie 3,4 mln zł.

Instytut Monitorowania Mediów zaznacza, że w analizowanym okresie od 1 maja do 31 lipca br. początkowo wszystkie koncerny podejmowały podobne tematy w swoich reklamach. Następnie ze schematu wyłamało się PGE, które od 10 czerwca promowało Zieloną Loterię PGE. Z kolei Orlen pod koniec czerwca wystartował z emisją reklam nagłaśniających weekendową promocję koncernu na paliwo.

 

Grafika pokazująca, ile reklam wykupiły koncerny energetyczne

Grafika pokazująca budżety koncernów energetycznych na reklamy
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Reklama potrzebna jest monopolistom jak dodatkowa dziura wiadomo gdzie…. Czemu nie pochylą się nad racjonalizacją kosztów wewnętrznych celem obniżenia cen najdroższego prądu w EU??? Polskie realia…..

Te reklamy to prikaz odgórny by wspierać znajomych króliczka 😉
A magazynów by się za to postawiło, wiatraczków a a a

O ile w przypadku Orlenu to zrozumiałe, bo działają na rynku konkurencyjnym, to w przypadku spółek takich jak Energa i PGE to zwykła niegospodarność.

[…] Energia odnawialna, jak energia słoneczna czy geotermalna, jest coraz popularniejsza w eko-domach. Panele słoneczne pozwalają na generowanie własnej energii. Systemy geotermalne też zmniejszają emisję CO2, co jest ważne dla klimatu7. […]

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA