Ostatnie dni na zgłaszanie uwag do programu NFOŚiGW wartego 3 mld zł

Ostatnie dni na zgłaszanie uwag do programu NFOŚiGW wartego 3 mld zł
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Na początku przyszłego tygodnia mija termin konsultacji społecznych ogłoszonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dotyczących planu rozbudowy sieci na potrzeby stacji ładowania. Planowany program dotacji z ogromnym budżetem skierowany będzie do operatorów systemu dystrybucyjnego i ma umożliwić rozwój elektromobilności w Polsce. 

Uwagi do programu priorytetowego NFOŚiGW o nazwie „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy” przyjmowane będą do 19 sierpnia 2024 r. Można je przesyłać na adres: sieciduzychmocy@nfosigw.gov.pl (z tytułem wiadomości: Konsultacje społeczne „Sieci dużych mocy”); formularz dostępny jest na tej stronie.

Jak zaznacza fundusz, uruchomienie programu zależne jest od uzyskania pozytywnej decyzji Europejskiego Banku Inwestycyjnego o finansowaniu inwestycji. Przewiduje on dofinansowanie budowy i rozbudowy sieci elektroenergetycznej na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.

REKLAMA

Dostosować infrastrukturę do potrzeb elektromobilności

Budżet programu „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy” ma wynieść do 3 mld zł. W jego ramach mają być dofinansowane m.in.: budowa nowych oraz rozbudowa (modernizacja) istniejących stacji transformatorowo-rozdzielczych na wszystkich poziomach napięcia niezbędnych do zapewnienia zasilania, a także budowa lub przebudowa (rozbudowa) linii elektroenergetycznych WN, SN, nn (napowietrznych i kablowych).

Więcej na temat warunków programu pisaliśmy w artykule: NFOŚiGW szykuje dofinansowanie na rozbudowę sieci pod stacje ładowania.

REKLAMA

Na problem niedostosowania infrastruktury do potrzeb elektromobilności w Polsce zwracały ostatnio uwagę organizacje branżowe. W liście otwartym Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) skierowanym do administracji centralnej, adresowanym do premiera Donalda Tuska oraz ministrów odpowiedzialnych za obszary związane z rynkiem elektromobilności, podkreślono konieczność wprowadzenia zmian systemowych, z których priorytetem powinny być regulacje w obszarze przyłączeniowym. Pod listem podpisali się operatorzy, do których należy niemal 80 proc. wszystkich szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce.

– Główne przeszkody uniemożliwiające rozbudowę stacji ładowania w tempie adekwatnym do terminów wyznaczonych w AFIR mają charakter regulacyjny i systemowy. PSNM wskazało te bariery w „Białej Księdze Nowej Mobilności”, zawierającej ponad 120 postulatów konkretnych zmian legislacyjnych – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM. – Do najważniejszych przeszkód, które wymagają pilnego zaadresowania w pierwszej kolejności, należy m.in. wskazywanie miejsca przyłączenia w znacznej odległości od planowanej lokalizacji stacji ładowania (granicy nieruchomości), co oznacza bardzo wysokie koszty budowy przyłączy (często o długości kilku kilometrów) po stronie operatorów, w wielu przypadkach uniemożliwiające (z przyczyn finansowych oraz operacyjnych) realizację inwestycji infrastrukturalnych.

Z całym listem można się zapoznać w tym miejscu.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.