PGE z finansowaniem na modernizację układów zasilania kolei
PGE Polska Grupa Energetyczna zawarła umowę kredytu z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI). Środki z kredytu przeznaczone zostaną na modernizację układów zasilania sieci kolejowej w Polsce.
EBI i PGE zawarły umowę kredytową o wartości 1 mld zł na sfinansowanie nakładów inwestycyjnych na projekt modernizacji układów zasilania sieci kolejowej – MUZA. Realizacja inwestycji zaplanowana jest na lata 2023–2028. Bezpośrednim beneficjentem finansowania Europejskiego Banku Inwestycyjnego będzie spółka z Grupy PGE, PGE Energetyka Kolejowa.
Kredyt EBI wesprze transformację energetyczną polskich kolei i rozwój zrównoważonego transportu oraz działania na rzecz klimatu i środowiska. Docelowo projekt ma przyczynić się do poprawy jakości usług kolejowych.
5,66 mld zł od EBI
Grupa PGE korzysta już z linii kredytowych EBI w łącznej kwocie 5,66 mld złotych. Kolejne finansowanie spółka pozyskała w formie kredytu udzielonego przez EBI na 18 lat. Ostatnia transza musi być wykorzystana nie później niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy. Po zawarciu umowy łączna wartość umów finansowania z EBI wynosi 6,66 mld zł.
Europejski Bank Inwestycyjny jest sprawdzonym partnerem dla dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. To już nasza szósta umowa z PGE i kolejny miliard złotych dla polskiej gospodarki – powiedziała wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska.
Umowa obejmuje:
- budowę 43 nowych podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych,
- modernizację 24 podstacji trakcyjnych,
- budowę linii elektroenergetycznych średniego i wysokiego napięcia,
- budowę infrastruktury towarzyszącej koniecznej do efektywnego zaopatrywania w energię elektryczną krajowego transportu kolejowego.
Zakończenie realizacji zadań inwestycyjnych, na które PGE przeznaczy w sumie 2 mld zł, planowane jest do końca 2028 r.
Większe bezpieczeństwo, przepustowość i prędkość
Przemysław Jastrzębski, wiceprezes PGE ds. finansowych, podkreśla, że program modernizacji układów zasilania MUZA jest największym przedsięwzięciem inwestycyjnym realizowanym przez spółkę PGE Energetyka Kolejowa. Projekt ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, przepustowość linii kolejowych i prędkość pociągów. W konsekwencji wzrośnie efektywność i konkurencyjność komunikacji kolejowej.
Środki z kredytu udzielonego przez EBI pozwolą rozwijać innowacyjne projekty z zakresu OZE, m.in. rekuperację energii z hamujących pociągów i jej magazynowanie.
Projekt wpisuje się w cele Unii Europejskiej związane z promowaniem zrównoważonego transportu. Lepsze połączenia kolejowe pozwolą wzmocnić spójność regionalną, w tym także tworzenie miejsc pracy. Pomogą również odciążyć drogi. Poprawa jakości transportu kolejowego poskutkuje zmniejszeniem zużycia energii, zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
PGE Energetyka Kolejowa rozwija program Zielona Kolej, którego celem jest zasilanie sektora transportu szynowego w pełni czystą energią, pochodzącą z OZE. Spółka planuje osiągnąć 85-proc. udział energii odnawialnej w całości wolumenu energii wykorzystywanej na kolei w 2030 r. PGE Energetyka Kolejowa inwestuje także w magazyny energii.
Miliardy finansowania od EBI
W 2023 r. Polska otrzymała niemal 5,1 mld euro finansowania od Grupy EBI. EBI udzielił finansowania w wysokości 4,67 mld euro, a Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) – 632 mln euro. Wsparcie dla transformacji polskiego sektora energetycznego wzrosło o 80 proc. r/r, sięgając 1,78 mld euro. Do 203o r. EBI planuje sfinansować inwestycje na rzecz klimatu i zrównoważonego ekologicznie rozwoju o wartości 1 bln euro.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.